کتاب | علوم انسانی | روانشناسی | خودیاری | بنویس تا اتفاق بیافتد
بنویس تا اتفاق بیافتد شابک: 9789643176686 264 صفحه 280 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 2000 بنویس اتفاق بیافتد هنریت کلاوسر محمـد گذرآبادی علوم انسانی روانشناسی خودیاری

960,000 ریال 1,280,000 ریال

ناشر: رسا

چاپ بیست و سوم

کتاب «بنویس تا اتفاق بیافتد»، اثر هنریت کلاوسر
کتابی در ستایش رؤیابینی و نوشتن رؤیاها به‌قصد تحقق‌شان؛ کتاب «بنویس تا اتفاق بیافتد»، با عنوان اصلی Write It Down, Make It Happen، کتابی است انگیزشی که به ما می‌گوید چگونه با نوشتن رؤیاهایمان آن‌ها را محقق کنیم. هنریت کلاوسر در کتاب «بنویس تا اتفاق بیافتد» از معجزه نوشتن اهداف سخن می‌گوید و یادآور می‌شود که حتی محال‌ترین و ناممکن‌ترین اهداف را نیز باید نوشت و با آن‌ها طوری برخورد کرد که انگار دست‌یافتنی‌اند. «بنویس تا اتفاق بیافتد» نوشتن اهداف را کاری در راستای تمرکز جدی بر آن اهداف در نظر می‌گیرد. کلاوسر در این کتاب معتقد است برای توفیق یافتن و رسیدن به آنچه دلخواهمان است باید بدانیم چه می‌خواهیم و ذهن‌مان را بر آن متمرکز کنیم. نوشتن، چنانکه در کتاب «بنویس تا اتفاق بیافتد» شرح داده شده است، شیوه‌ای از تمرکز بر هدف است. نوشتنِ هدف به تعبیر هنریت کلاوسر از تهِ دل خواستن و طلب‌کردنِ آن است.
«بنویس تا اتفاق بیافتد» روایتی شیرین از موفقیت‌هایی است که با نوشتن اهداف و خواسته‌ها به دست آمده‌اند. کلاوسر در این کتاب حکایت‌هایی از خود و دیگر افراد موفق را نقل می‌کند که با نوشتن و فهرست کردن خواسته‌هایشان به آن‌ها دست یافته‌اند. «بنویس تا اتفاق بیافتد» کتابی است که به ما می‌گوید رمز موفقیت در نوشتنِ خواسته‌هاست، هرچه هم که این خواسته‌ها رؤیاهایی محال و بزرگ و دست‌نیافتنی به چشم آیند.
متن اصلی کتاب «بنویس تا اتفاق بیافتد» نخستین بار در سال 2000 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «بنویس تا اتفاق بیافتد»
هنریت کلاوسر در بخشی از مقدمۀ کتاب «بنویس تا اتفاق بیافتد»، با نقل حکایتی، فلسفۀ نوشتن این کتاب را این گونه خلاصه می‌کند: «یک‌بار شعار جالبی را روی برچسب سپر یک ماشین در پارکینگ کلیسا دیدم و آن را پشت خبرنامۀ یکشنبه نوشتم تا یادم نرود. شعار این بود "خیر است."
دیدن این جمله مرا به خنده انداخت.
"خیر است" همان فلسفه‌ای است که این کتاب بر اساس آن نوشته شده – فرض اولیۀ من این اعتقاد راسخ است که آنچه روی می‌دهد خیر است و زندگی روایتی است که شما هم دستی در نوشتن آن دارید.
ما بیش از حد نگران ظواهر امور هستیم اما چیزی که اهمیت دارد ایمان است، ایمان به اینکه "خیر است." »
کلاوسر در ابتدای همین مقدمه به طنز و شوخی نیشی به کتاب‌های قدیمی انگیزشی می‌زند و در عین حال ما را در برابر این پرسش قرار می‌دهد که چرا آن کتاب‌ها، به‌رغم زبان کهنه و مثال‌های نامأنوس و جنسیت‌گرایی وقیحانه‌شان، همچنان جذاب و محبوب‌اند؟ کلاوسر راز ماندگاری این کتاب‌ها را در این پیامِ نهفته در پس آن‌ها می‌داند: «اگر بدانی چه می‌خواهی، می‌توانی به آن برسی.» این همان چیزی است که کلاوسر نیز در کتاب «بنویس تا اتفاق بیافتد» سعی دارد با رویکرد و نگاه و زبانی تازه به ما بگوید. کلاوسر در «بنویس تا اتفاق بیافتد»، ضمن تأکید بر اهمیت تعیین هدف و تمرکز بر نتیجۀ کار و داشتن تصویری روشن از آنچه می‌خواهیم به آن دست یابیم، ما را به عنصر کلیدی دیگری نیز توجه می‌دهد که در کنار دیگر عناصر ذکر شده نقشی مؤثر در رسیدن ما به خواسته‌هایمان دارد. این عنصر کلیدی، که چنانکه نویسنده اشاره می‌کند، در همۀ کتاب‌های ماندگار انگیزشی بر آن تأکید شده نوشتن هدف به عنوان نخستین گام دست‌یابی به آن است. «بنویس تا اتفاق بیافتد» کتابی است درباره همین عنصر کلیدی، همراه با حکایت‌هایی از زندگی شخصی نویسنده و نیز حکایت‌هایی از افراد مشهور و موفقی که با نوشتنِ اهداف‌شان به آن‌ها دست یافته‌اند. کلاوسر در کتاب «بنویس تا اتفاق بیافتد» تأکید می‌کند که مهم نیست در نوشتن اهداف‌مان از چه سازوکاری پیروی کنیم و چگونه این کار را انجام دهیم. مهم فقط این است که اهداف‌مان را هرجور که خودمان راحت‌تریم روی کاغذ بیاوریم.
کتاب «بنویس تا اتفاق بیافتد» از مقدمه و مؤخره و بیست فصل تشکیل شده است. فصل‌های بیست‌گانۀ این کتاب عبارتند از: «بنویس تا اتفاق بیافتد»، «دانستن اینکه چه می‌خواهید: تعیین اهداف»، «جمع‌آوری ایده‌ها: صندوق پیشنهادات مغز»، «آماده شدن برای دریافت کردن»، «پرداختن به ترس‌ها و احساسات»، «آزاد شدن: نوشتن تا رسیدن به راه‌حل»، «ساده کردن کار: فهرست کردن»، «تمرکز روی نتیجه»، «تغییر دادن محیط خود: رفتن به کنار آب برای نوشتن»، «زندگی روزمره خود را به رشتۀ تحریر درآورید»، «متعهد شدن»، «روی هم چیدن اهداف: بالا بردن راهبند»، «تشکیل یک گروه: چه چیزی؟ تا کِی؟»، «ابتکار عمل را به‌دست گرفتن»، «نامه نوشتن برای خدا»، «مقاومت بی‌دلیل نیست»، «ایجاد یک مراسم آیینی»، «رها کردن، ایجاد تعادل»، «شکرگزاری» و «تحمل شکست».

درباره هنریت کلاوسر، نویسنده کتاب «بنویس تا اتفاق بیافتد»
هنریت کلاوسر ( Henriette Klauser) نویسنده امریکایی و مدیر مؤسسه‌ای مخصوص مشاوره، با عنوان Writing Resources ، است. کلاوسر دارای دکترای ادبیات انگلیسی است. او، علاوه بر تدریس در دانشگاه‌های مختلف، با نشریات گوناگون نیز همکاری کرده است. سخنرانی در مؤسسات ملی و برگزاری کارگاه‌هایی برای شرکت‌ها در نقاط مختلف امریکا از دیگر فعالیت‌های هنریت کلاوسر بوده است.
از کتاب‌های او، به جز «بنویس تا اتفاق بیافتد»، می‌توان به «با هر دو طرف مغزت بنویس» و «قلبت را روی کاغذ بیاور» اشاره کرد.

درباره ترجمۀ فارسی کتاب «بنویس تا اتفاق بیافتد»
ترجمۀ محمد گذرآبادی از کتاب «بنویس تا اتفاق بیافتد» در انتشارات رسا منتشر شده است. محمد گذرآبادی، متولد 1345 در بندر انزلی، مترجم ایرانی و نویسنده و مدرس حوزه سینما و دارای کارشناسی ارشد سینما از دانشگاه هنر تهران است. گذرآبادی کار ترجمه را با ترجمۀ مقالات هنری آغاز کرد. او همچنین مؤلف کتاب «فرهنگ فیلمنامه» است. گذرآبادی علاوه بر سینما و تلویزیون، که حوزه تخصصی او در ترجمه است، کتاب‌هایی را هم در زمینه ادبیات، روانشناسی و ارتباطات ترجمه کرده است.
از ترجمه‌های او می‌توان به ««داستان: ساختار، سبک و اصول فیلمنامه‌نویسی»، «سبک استعلایی در سینما»، «نگارش فیلمنامه داستانی»، «سفر نویسنده»، «بوطیقای ارسطو برای فیلمنامه‌نویسان»، «نویسندگی برای سینما و تلویزیون»، «افسانه‌های مردم ترکیه»، «قتل در قطار سریع‌السیر شرق»، «سرو غمگین»، «هنر شناخت مردم»، «ذهن هولوتراپیک» و «نقاط عطف در پژوهش‌های ارتباط جمعی» اشاره کرد.
از کتاب «بنویس تا اتفاق بیافتد» ترجمه‌های فارسی دیگری هم موجود است که بعضی از آن‌ها عبارتند از: ترجمۀ دکتر مهدی نکوئی (منتشر شده در نشر نگاه نوین)، ترجمۀ جهان قطب شاهی و ندا رشیدی (منتشر شده در نشر کتیبه پارسی) و ترجمۀ نیره ناطقی و سیده سحر موسوی (منتشر شده در نشر ژینو).

رتبۀ کتاب «بنویس تا اتفاق بیافتد» در گودریدز: 4.08 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده