آشوب شابک: 9789644891144 638 صفحه 885 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1100 آشوب جرد دایموند اصلان قودجانی علوم انسانی جامعه شناسی عمومی

3,230,000 ریال 3,800,000 ریال

ناشر: طرح نو

چاپ هفتم

کتاب «آشوب: نقاط عطف برای کشورهای بحران‌زده» اثر جرد دایموند
آیا می‌توان با کمک راهکارهایی که روان‌شناسی برای بحران‌های فردی و شخصی ارائه می‌دهد بر بحران‌های ملی نیز فائق آمد؟ جرد دایموند در کتاب «آشوب» معتقد است که می‌شود.
کتاب «آشوب: نقاط عطف برای کشورهای بحران‌زده»، با عنوان اصلی Upheaval: Turning Points for Nations in Crisis، کتابی‌ست درباره اینکه بهترین و معقول‌ترین نوع مواجهه با بحران‌های ملی چیست و کشورها و جوامع بحران‌زده چگونه می‌توانند به بهترین و واقع‌بینانه‌ترین شکل بر بحرانی که به آن گرفتار شده‌اند غلبه کنند.
جرد دایموند در کتاب «آشوب»، با وام‌گرفتن از مفاهیم روان‌شناسی فردی و آوردن مصداق‌های مختلف از مواجهۀ چند کشور با بحران، درباره راهکارهای مقابله با بحران‌های ملی و غلبه بر آن‌ها سخن می‌گوید.
دایموند معتقد است آنچه انسان‌ها در مواجهه با بحران‌های فردی انجام می‌دهند در مواردی می‌تواند در چیرگی بر بحران‌های ملی نیز کارساز و راهگشا باشد. او در کتاب «آشوب» بر آن است تا نشان دهد چطور می‌توان شیوه‌های درست مقابله با بحران‌های ملی را از آموزه‌های مربوط به روان‌شناسی و مقابله با بحران‌های فردی استخراج کرد.
در کتاب «آشوب» هفت کشور، که در طول چند دهه گرفتار بحران‌هایی بوده‌اند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند تا ببینیم که هر یک از این کشورها چه نوع مواجهه‌ای با بحران‌ داشته‌اند و چطور با آن برخورد کرده‌اند. کشورهای مورد بررسی در کتاب «آشوب» نه فقط متعلق به یک بخش از جهان، بلکه متعلق به قاره‌ها و مناطق گوناگون‌اند. این کشورها عبارتند از: فنلاند، ژاپن، شیلی، اندونزی، آلمان، استرالیا و امریکا.
دایموند، چنانکه خود توضیح می‌دهد، در کتاب «آشوب» به بررسی اوضاع این کشورها «از دریچه تغییرات گزینشی در بحران‌های شخصی» پرداخته است.
متن اصلی کتاب «آشوب» اولین بار در سال 2019 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «آشوب»
جرد دایموند در کتاب «آشوب» بحث خود را درباره راهکارهای عبور کشورها از بحران، با طرح مفاهیمی مطرح می‌کند که مربوط به حوزه روانشناسی‌اند. او در مقدمۀ این کتاب، برای هرچه ‌ملموس‌تر کردن بحث، مثالی از یکی از بحران‌های شخصی خود می‌آورد و آن‌گاه سراغ اصل مطلب می‌رود.
دایموند در بخش نخست کتاب «آشوب»، ابتدا راهکارهای روان‌شناختی مواجهه با بحران‌های شخصی را توضیح می‌دهد و بعد به بحران‌های ملی می‌پردازد.
در بخش‌های بعدی کتاب «آشوب» به مصداق‌هایی از بحران‌های ملی و نوع و شیوه مواجهه با این بحران‌ها پرداخته شده است.
جنگ فنلاند با اتحاد جماهیر شوروی، اصلاحات میجی در ژاپن، شیلی دوران آلنده و شیلی بعد از کودتای پینوشه، اندونزی قبل و بعد از استقلال، ژاپنِ عصر حاضر و مسائل امریکای امروز از جمله موضوعاتی‌اند که در بخش‌های مختلف کتاب «آشوب» باز آن‌ها سخن رفته است.
در کتاب «آشوب»، ضمن بحث از کشورهایی که به‌عنوان نمونه‌هایی از نوع مواجهه با بحران در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته‌اند، باب این پرسش گشوده می‌شود که آیا الگوهایی که این کشورها برای عبور از بحران به کار بسته‌اند، می‌تواند در آینده نیز برای دیگر کشورهای بحران‌زده راهگشا باشد و به آن‌ها برای رفع بحران کمک کند؟
دایموند در کتاب «آشوب» معتقد است که پذیرش بحران و نیز پذیرش مسئولیت بحران و آن را به گردن دیگران نینداختن یکی از راهکارهایی‌ست که کشورها را در پشت سر گذاشتن بحران و چیرگی بر آن یاری می‌کند.
دایموند همچنین در کتاب «آشوب» این پرسش را پیش می‌کشد که آیا صیقل‌خوردن کشورها برای اجرای تغییرات بزرگ نیازمند بحران است یا نه؟ او همچنین در این کتاب درباب مسائل دنیای امروز و آنچه پیشِ روی دنیاست بحث می‌کند.
سلاح‌های هسته‌ای، تغییرات آب‌‌و‌هوایی، سوخت‌های فسیلی، منابع انرژی بدیل، جایگاه رهبران در تاریخ و نابرابری از دیگر موضوعاتی‌اند که در کتاب «آشوب» به آنها پرداخته شده است.
کتاب «آشوب» از مقدمه، سه بخش، یازده فصل و مؤخره‌ای با عنوان «درس‌ها، پرسش‌ها و چشم‌انداز» تشکیل شده است.
بخش‌های سه‌گانۀ کتاب «آشوب» عبارتند از: «افراد»، «کشورها: بحران‌های رخ‌داده» و «کشورها و جهان: بحران‌های جاری».

درباره جرد دایموند، نویسنده کتاب «آشوب»
جرد میسون دایموند (Jared Mason Diamond)، متولد 1937، نویسنده امریکایی و متخصص در حوزه‌های کاراندام‌شناسی، زیست‌فیزیک، پرنده‌شناسی، محیط‌ زیست‌گرایی، بوم‌شناسی، جغرافیا، زیست‌شناسی فرگشتی و مردم‌شناسی است.
دایموند دانش‌آموختۀ دانشگاه‌های کمبریج و هاروارد و استاد صاحب کرسیِ دانشگاه یوسی‌ال‌ای است. او طی نظرسنجی مجله‌های پراسپکت و فارن پالیسی در سال 2005 در رتبۀ نهم فهرست صدنفره روشنفکران زنده جهان قرار گرفته است.
«اسلحه، میکرب، و فولاد: سرنوشت جوامع انسانی»، «دنیا تا دیروز: آنچه از جوامع سنتی می‌آموزیم»، «فروپاشی: چگونه جوامع راه فنا یا بقا را برمی‌گزینند» و «شامپانزه سوم» از جمله کتاب‌های جرد دایموند هستند. دایموند برای کتاب «اسلحه، میکرب، و فولاد» برنده جایزه پولیتزر سال 1997 شده است.

درباره ترجمۀ فارسی کتاب «آشوب»
کتاب «آشوب: نقاط عطف برای کشورهای بحران‌زده» با ترجمه اصلان قودجانی در انتشارات طرح نو منتشر شده است.
از دیگر ترجمه‌های اصلان قودجانی می‌توان به کتاب‌های «حکومت نامرئی»، «قانون پارکینسون: جستارهایی درباره توهمات مدیریتی»، «در مسیر شخصیت»، «انقلاب صنعتی سوم: چگونه قدرت جانبی در حال دگرگون‌سازی انرژی، نظام اقتصادی و کل دنیا است» و «سرمایه در قرن بیست و یکم» اشاره کرد.

رتبۀ کتاب «آشوب» در گودریدز: 3.89 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده