کتاب | هنر | هنر | موسیقی | تئوری موسیقی
تئوری موسیقی شابک: 9786002292711 208 صفحه 219 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 5000 تئوری موسیقی مصطفی کمال پورتراب هنر هنر موسیقی

1,105,000 ریال 1,300,000 ریال

ناشر: چشمه

چاپ هفتاد و هفتم

تئوری موسیقی: مبانی موسیقیِ نظری
کتابی در آموزش مباحث نظری مربوط به مبانی موسیقی. مصطفی کمال پورتراب در کتاب «تئوری موسیقی: مبانی موسیقیِ نظری» در هفت فصل به شرح و توضیح اصول و مبانی موسیقیِ نظری پرداخته است تا شناختی علمی از هنر موسیقی به دست دهد.
فصل اول کتاب به موضوعاتی نظیر مبانی موسیقی نظری، تعریف موسیقی، نام نت‌های موسیقی، گستره صدای انسان و نردبانِ موسیقایی اختصاص دارد.
میزان‌های ساده، میزان‌های ترکیبی، نسبت بین میزان‌های ساده و ترکیبیِ مربوطه و تقسیمات دیرَندِ نت‌ها از جمله موضوعاتی است که در فصل دوم کتاب به آنها پرداخته شده است.
در فصل سوم از مباحثی چون فاصله‌های موسیقایی، علامت‌های تغیییردهنده، فاصله‌های گوناگون از مبنای هفت نُتِ موسیقی و فاصله‌های نغمِگی (ملُدیک) و هماهنگ (هارمُنیک) سخن رفته است.
گام و مایه (تُنالیته)، نت‌های مایِگی (تُنال) و مقامی (مُدال)، دایره گام‌ها و گام‌ها یا مقام‌های کلیسایی بعضی موضوعاتی است که در فصل چهارم کتاب آموزش داده شده‌اند.
فصل پنجم به آموزش موضوعاتی نظیر حالت‌ها، حرکت‌ها و تُندا اختصاص دارد و نشانه برگشت، نشانه‌های اِعاده، علامت تکرار یک مُتیف، علامت تکرار یک میزان، نت‌های تزیینی، زیوَر و صوت‌بَر از جمله موضوعات فصل ششم هستند.
در فصل هفتم و پایانی کتاب نیز به آموزش آکُردشناسی و هارمُنی پرداخته شده است.
در پایان هر فصل از کتاب، مرتبط با موضوع آن فصل، تمرین‌های شفاهی، تکالیف عملی و آزمونِ درکِ مطلب ارائه شده است.
کتاب «تئوری موسیقی: مبانی موسیقیِ نظری» در نشر چشمه منتشر شده است.
درباره نویسنده: مصطفی کمال پورتراب (1395 – 1303)، آهنگساز ایرانی و استاد تئوری موسیقی.
رتبه گودریدز: 3/41 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down