کتاب | علوم انسانی | ادبیات | نمایشنامه و فیلم نامه | شهادت یا یک کم آسایشی که داریم / فهرست
شهادت یا یک کم آسایشی که داریم / فهرست شابک: 9786005193749 172 صفحه 178 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 شهادت آسایشی داریم فهرست تادئوش روژوویچ محمدرضا خاکی علوم انسانی ادبیات نمایشنامه و فیلم نامه

1,275,000 ریال 1,700,000 ریال

ناشر: بیدگل

چاپ پنجم

شهادت یا یک کم آسایشی که داریم/ فهرست
دو نمایشنامه از تادئوش روُژه‌ویچ در یک کتاب. روُژه‌ویچ که از نمایشنامه‌نویسان مطرح تئاتر مدرن لهستان است در دو نمایشنامۀ شهادت یا یک کم آسایشی که داریم و فهرست ، که در یک کتاب گرد آمده و ترجمه شده‌اند، تصویری انتقادی از معناباختگی، چسبیدن به منافع شخصی و بی‌اعتنایی و فقدان حس مسئولیت نسبت به سرنوشت دیگران و فجایع عمومی و تأثیرات مخرب جنگ ارائه می‌دهد.
در نمایشنامۀ شهادت یا یک کم آسایشی که داریم بی‌تفاوتی آدم‌ها نسبت به فجایع اطرافشان به نمایش گذاشته شده است. در بخشی از این نمایشنامه دو مرد را می‌بینیم که در تراس کافه‌ای نشسته‌اند و در نزدیکی‌شان شخصی تکه‌تکه می‌شود و به قتل می‌رسد اما آنها نسبت به این فاجعه بی‌تفاوتند و از جای خود تکان نمی‌خوردند.
در نمایشنامۀ دیگر کتاب، یعنی فهرست ، مردی که قهرمان جنگ بوده و از اعضای نهضت مقاومت، اکنون خانه‌نشین است و در اتاق خود در بستر دراز کشیده و شاهد رویدادهای مختلفی است که از مقابل چشمانش می‌گذرد. از اتاق این مرد گویی خیابانی عبور می‌کند و در آن عده‌ای در رفت و آمدند و وقایعی در حال رخ دادن. مرد تنها نظاره‌گر بی‌تفاوت این رفت و آمدها و رویدادها است.
کتاب شهادت یا یک کم آسایشی که داریم / فهرست با ترجمۀ محمدرضا خاکی و به همراه مقاله‌ای دربارة تئاتر روُژه‌ویچ با عنوان «تئاتر تادِئوش روُژِه‌ویچ یا ساختارشکنی رویای مدرنیته» در نشر بیدگل منتشر شده است.
دربارة نویسنده: تادِئوش روُژِه‌ویچ (2014 – 1921)، شاعر و نمایشنامه‌نویس لهستانی.
رتبۀ گودریدز: 71/3 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده