بودا شابک: 9789647763257 678 صفحه 1172 گرم قطع: وزيری نوع جلد: گالينگور تیراژ: 550 بودا ع.پاشایی علوم انسانی دین زندگی معنوی

3,675,000 ریال 4,900,000 ریال

ناشر: نگاه معاصر

چاپ سیزدهم

بودا
نیکوس کازانتزاکیس
Bouddha
یانگ تسه یا بودا نمایشنامه است که نیکوس کازانتزاکیس نویسنده و شاعر یونانی در بهار سال 1941 به نگارش درآورده است. در دامنه تاریخی تهاجم موسلینی به یونان در 28 اکتبر 1940 و تسلط آلمان ها بر کِرت، ما عصاره ای از کل هستی انسان را می بینیم که در آثار کازانتزاکیس به نمایش در آمده است. در واقع میل به نوعی انزوای فردی و همچنین آزادی جمعی است که نمایشنامه ای این چنین را خلق می کند.
بودا نمایشنامه ای مهم و عظیم است. از میان انبوه آثار مهم کازانتزاکیس مانند زوربای یونانی، مسیح بازمصلوب، آخرین وسوسه مسیح، نمایشنامه بودا آشکارتر از همه بیان گر موضع قطعی اوست، زیرا بی هیچ عذر و بهانه ای زیبایی شناسی را مهم ترین راه رستگاری می شمرد.
او نمایشنامه بودا را آخرین وسوسه هنر می خواند و بیان می کند که: به گمانم هر اثر ادبی که می نویسم عملی بزدلانه است، چون من از رویارویی با آن کس می ترسم: آن تنها کسی که درون من فریاد می کشد...فردیت بی ارزش است. اما چیز دیگری هم در من بود، چیزی فراتر از «من» بیچاره ام، چیزی گسترده تر از خودم...افسوس کاش می توانستم این اندیشه ها را در «بودا» به یک قالب بریزم.
ماجرای نمایشنامه در چین و در اویل قرن بیستم روی می دهد. داستانی که با طغیان رود یانگ تسه آغاز می شود و دهکده و اهالی آن که در برابر خطر غرق شدن قرار می گیرند، هرکدام به نحوی نسبت به این مساله واکنش نشان می دهند.
آنچنان که در مقدمه نمایشنامه بودا، که توسط محمد دهقانی به فارسی ترجمه شده، بیان شده است این اثر مهم سرودی در ستایش غرور و عظمت نه تنها قهرمانان آن که در تمجید غرور و عظمت نیکوس کازانتزاکیس نویسنده آن است.
این نمایشنامه در 344 صفحه و توسط انتشارات نگاه معاصر به چاپ رسیده است.
درباره نویسنده: نیکوس کازانتزاکیس (1883 ـ 1957 م.)، نویسنده، شاعر، خبرنگار، مترجم و جهانگرد یونانی.
رتبه گودریدرز: 8/3 از 5

ادامه keyboard_arrow_down