کتاب | علوم انسانی | فلسفه | غرب | تاریخ فلسفه راتلج جلد 3
تاریخ فلسفه راتلج جلد 3 شابک: 9786002291912 846 صفحه 850 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 500 تاریخ فلسفه راتلج گروه نویسندگان حسن مرتضوی علوم انسانی فلسفه غرب

5,015,000 ریال 5,900,000 ریال

ناشر: چشمه

چاپ هفتم

کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 3 اثر گروهی از نویسندگان با ویراستاری جان مارنبون
از معتبرترین کتاب‌های مربوط به تاریخ فلسفه از آغازگاه‌های آن تا دوره معاصر. «تاریخ فلسفه راتلج» مجموعه‌ای ده جلدی است که به تاریخ فلسفه از پیشاسقراطیان تا سده بیستم مربوط است. این مجموعه دو سرویراستار دارد و به جز این، هر جلد هم ویراستاری جداگانه دارد که متخصص دوره تاریخی مورد نظر در آن جلد است. در هر جلد سرفصل‌ها برحسب فیلسوفان تاثیرگذار یا جریان‌های غالب تقسیم شده‌اند. «تاریخ فلسفه راتلج» اثری است با چندین نویسنده و ویراستار.
کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 3 به فلسفه سده‌های میانه اختصاص دارد.
در کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 3 متخصصان عرصه‌های مختلف با تحلیل جامع از عمده‌ترین عرصه‌های فلسفه‌های سده‌های میانه دیدگاه‌های تازه‌ای را درباره این حوزه تحقیقی پیچیده و به سرعت متغیر ارایه کرده‌اند.
در جلد سوم کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» فلسفه اسلامی و یهودی قائم‌به‌ذات، و نه به عنوان خاستگاه متفکران لاتین، مورد بررسی قرار گرفته‌اند و سده سیزدهم که دوران آکویناس است بر بخش‌های پیشین و پسین این دوران چیره نشده است.
هر جلد از «تاریخ فلسفه راتلج» از جمله جلد سوم این اثر توسط نویسندگانی نوشته شده که تخصص بیشتری در آن زمینه داشته‌اند و از این نظر شاید بتوان گفت «تاریخ فلسفه راتلج» به صورت تخصصی‌تری تاریخ فلسفه را دنبال کرده است.
مثل دیگر مجلدهای این مجموعه، کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 3 صرفا برای دانشجویان و مخاطبان حرفه‌ای فلسفه نوشته نشده و طیف گسترده‌تری از خوانندگان می‌توانند مخاطب این کتاب باشند.

مروری بر کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 3
سومین جلد از مجموعه کتاب‌های «تاریخ فلسفه راتلج» به فلسفه سده‌های میانه مربوط است. فلسفه سده‌های میانه سنتی است متمایز درون تاریخ فلسفه غرب.
آن‌طور که جان مارنبون، ویراستار «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 3، در مقدمه‌اش نوشته؛ چهار خرده سنت فلسفه سده‌های میانه عبارتند از فلسفه «اسلامی»- که در سرزمین‌های اسلامی ظهور کرد و اغلب به زبان عربی نوشته شده گرچه گاهی منابعی نیز به فارسی نوشته شده است؛ فلسفه یهودی-یعنی آثار یهودیان در کشورهای اسلامی و مسیحی که به عربی یا عبری نوشته شده است؛ فلسفه «لاتینی»- که در کشورهای اروپای مسیحی که لاتین زبان عمده آموزش عالی بود و معمولا منابع آن به زبان لاتینی نوشته می‌شد؛ و در نهایت فلسفه «بیزانسی» که آثار آن به زبان یونانی در امپراتوری مسیحی بیزانس نوشته می‌شد و اهمیتی کمتر دارد.
فلسفه اسلامی سده‌های میانه که یکی از موضوعات مورد بررسی کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 3 است، با نخستین نوشته‌های فلسفی به زبان عربی در قرن نهم آغاز می‌شود و با مرگ ابن رشد در 1198، که پس از آن عدم تساهل فزاینده مذهبی به ندرت به فلسفه‌ورزی به معنایی که شناخته شده بود اجازه می‌داد، به منزله سنتی مهم به پایان راه خود رسید. در این بین، فلسفه یهودی سده‌های میانه در کشورهای اسلامی کمی بعد از فلسفه اسلامی آغاز می‌شود که با آن پیوند نزدیکی داشت.
در کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 3 توضیح داده شده که فلسفه یهودی نیز در مهاجرنشین‌های یهودی در اروپای مسیحی شکوفا شد و در قرن پانزدهم زوال یافت. از سویی دیگر، فلسفه در سده‌های میانه در غرب لاتینی‌زبان در اواخر قرن هشتم، در دربار شارلمانی، آغاز شد.
جان مارنبون، ویراستار جلد سوم «تاریخ فلسفه راتلج»، می‌گوید این شاخه از فلسفه سده‌های میانه هیچ پایان روشنی ندارد و واپسین سده‌های آن با سنتی متفاوت هرچند مربوط مقارن است که معمولا به عنوان فلسفه رنسانس توصیف می‌شود.
«تاریخ فلسفه راتلج» جلد 3 مثل دیگر کتاب‌های این مجموعه توسط گروهی از نویسندگان نوشته شده که هریک متخصص حوزه‌ای خاص شمرده می‌شوند. ویراستار جلد سوم «تاریخ فلسفه راتلج» می‌گوید این مجلد قصد ندارد نماینده هیچ‌کدام از روش‌های پرداختن به فلسفه سده‌های باستان باشد.
نویسندگان «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 3 به دلیل شناخت تخصصی‌شان از حوزه‌های منفردی که مورد بحث قرار می‌دهند، و نیز با این هدف انتخاب شده‌اند که کتابی نوشته شود که فقط از یک رهیافت در این حیطه پیروی نکند بلکه تنوع رهیافت‌های کنونی را نشان دهد. با این همه، این رهیافت‌های گوناگون با دقت با جستارهای کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 3 جفت و جور شده‌اند تا برای خوانندگانی که پیش‌زمینه‌های آکادمیک متفاوتی دارند امکانات مختلفی را در ورود به بحث فراهم آورند.
فصل‌های مختلف کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 3 را می‌توان به طور انفرادی مقالاتی با سبک‌های متفاوت درباره موضوعی گوناگون و مرتبط (که از لحاظ زمانی مرتب و منظم شده‌اند) دانست. اما در ضمن به طریقی می‌توان این مجلد را چون یک کل دید و مورد استفاده قرار داد. چه کسانی که تازه با فلسفه سده‌های میانه آشنا می‌شوند و چه کسانی که پیش‌تر با این عرصه آشنا هستند به یک نقشه زمانی و جغرافیایی/زبانی از این موضوع نیاز دارند. در جلد سوم کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» نقشه این موضوع به همان نحو که اکنون توسط متخصصان دیده می‌شود تهیه شده است.
به این ترتیب، در کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 3 به سنت‌های غنی فلسفه اسلامی، یهودی و لاتینی که در سده نهم شکوفا شد و در غرب لاتینی‌زبان تا اوایل سده هفدهم ادامه داشت پرداخته شده است. ابن‌سینا، ابن رشد، ابن میمون، اریوگنا، آنسلم، آبلار، گروستست، آکویناس، هانری گنتی، دانز اسکوتوس، پی‌تر آورئولی، ویلیام اوکام، ویسلیف و سوئارس از چهره‌هایی هستند که در کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 3 مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
در فصل مقدماتی کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 3، به آخرین متفکر باستانی که در غرب لاتینی‌زبان در سده‌های میانه تاثیر زیادی داشت، یعنی بوئیتوس، پرداخته شده است. همچنین به شخصیت‌های کمتر شناخته شده اما با اهمیت در هر دوره و همچنین به منطق و بستر فرهنگی فلسفه سده‌های میانه، هم در کشورهای اسلامی و هم در غرب مسیحی نیز توجه شده است.

درباره جان مارنبون، نویسنده کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 3
جان مارنبون تحصیلات خود را در آموزشگاه وست‌مینستر و کالج ترینتی، کمبریج پشت سر گذاشته و اینک عضو هیئت علکی آموزشی این کالج است. جان مارنبون، مولف کتاب‌های زیادی درباره فلسفه سده‌های میانه است که از میان آنها می‌توان به «از حلقه آلکوئین تا مکتب اوسر» (کمبریج 1991) و «فلسفه پی‌تر آبلار» (کمبریج 1997) اشاره کرد.

درباره ترجمه فارسی کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 3
کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 3 با ترجمه حسن مرتضوی در نشر چشمه منتشر شده است.
حسن مرتضوی، متولد 1340، مترجم ایرانی است که در زمینه‌های اقتصادی، فلسفی و ادبیات آثار متعددی را به فارسی ترجمه کرده است. او آثاری از کارل مارکس، هگل، پری اندرسون، اریک هابسبام، لوکاچ، رزا لوکزامبورگ، الن میک‌سینزوود و فیلسوفان و مورخان برجسته دیگری ترجمه کرده است. ترجمه 3 جلد «سرمایه» و «گروندریسه» و «دانش‌نامه علوم فلسفی» از جمله ترجمه‌های او هستند.

ادامه keyboard_arrow_down