کتاب | علوم انسانی | فلسفه | تاریخ | تاریخ فلسفه ی راتلج جلد 9
تاریخ فلسفه ی راتلج  جلد 9 شابک: 9786220109822 700 صفحه 860 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 500 تاریخ فلسفه راتلج گروه نویسندگان سی. سی. تایلور علی سیاح علوم انسانی فلسفه تاریخ

4,845,000 ریال 5,700,000 ریال

ناشر: چشمه

چاپ چهارم

کتاب «تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد نهم: فلسفه‌ی علم، منطق و ریاضیات در قرن بیستم» به‌ویراستاری استوارت جی. شانکر و به‌قلم جمعی از نویسندگان
نُهمین مجلد از «تاریخ فلسفه‌ی راتلج». مجموعۀ «تاریخ فلسفه‌ی راتلج» مجموعه‌ای است که در آن به تاریخ تحولات فلسفی غرب از آغاز، یعنی دورة پیش از میلاد، تا روزگار معاصر پرداخته شده است. در این مجموعه، هم از جریانهای فلسفی مهم و تأثیرگذار و فلاسفۀ بزرگ سخن رفته و هم از جریانها و فلاسفۀ حاشیه‌ای‌تر.
چگونگی شکل‌گیری و افول یک جریان فلسفی و نیز نحوة پدید آمدن تفکرات و استدلالات فلسفی در طول تاریخ و بررسی نسبت فلسفۀ هر دوره با علم و فرهنگ همان دوره از موضوعاتی است که در مجموعۀ «تاریخ فلسفه‌ی راتلج» به آن‌ها پرداخته شده است.
مجموعۀ «تاریخ فلسفه‌ی راتلج» هم منبعی قابل ارجاع و اتکا برای کسانی است که به‌طور تخصصی در حوزۀ فلسفه به مطالعه و تحصیلات مقدماتی مشغولند و هم مجموعه‌ای مفید برای مخاطبان غیرمتخصص اما علاقمند به مطالعه در حوزۀ فلسفه است.
کتاب‌های مجموعۀ «تاریخ فلسفه‌ی راتلج» حاصل کار جمعیِ گروهی از متخصصان فلسفه است و هر مجلد از این مجموعه، ده تا پانزده فصل را شامل می‌شود.
جلد نهم مجموعۀ «تاریخ فلسفه‌ی راتلج»، که ترجمۀ فارسی آن امسال به چاپ رسیده است، عنوان فرعی «فلسفه‌ی علم، منطق و ریاضیات در قرن بیستم» را بر خود دارد و ویراستار آن استوارت جی. شانکر است. در نگارش این مجلد از مجموعۀ «تاریخ فلسفه‌ی راتلج» ده فلسفه‌دان مشارکت داشته‌اند.

مروری بر جلد نهم کتاب «تاریخ فلسفه‌ی راتلج»
در جلد نهم مجموعۀ «تاریخ فلسفه‌ی راتلج»، بعد از توضیحی دربارۀ این مجلد و پیش‌گفتار ویراستاران اصلی مجموعه، یعنی جی. اچ. آر. پارکینسون و اس. جی. شانکر، و معرفی نویسندگانی که در نگارش جلد نهم کتاب همکاری داشته‌اند و نیز ارائۀ یک جدول گاه‌شماری مرتبط با آنچه در این مجلد به آن پرداخته شده، مقدمه‌ای به‌قلم استوارت جی. شانکر، ویراستار جلد نهم کتاب «تاریخ فلسفه‌ی راتلج»، آمده است و پس از این مقدمه، که توضیحی دربارۀ موضوعات مطرح در این مجلد است، بخش اصلی کتاب، که شامل ده فصل به‌قلم نویسندگان مختلف است، آغاز می‌شود.
فصل‌های ده‌گانۀ جلد نهم مجموعۀ «تاریخ فلسفه‌ی راتلج» عبارتند از: «فلسفه‌ی منطق» نوشتۀ ای. دی. ایروین، «فلسفه‌ی ریاضیات در قرن بیستم» نوشتۀ مایکل دتلفسن، «فرگه» نوشتۀ راینر بورن، «رساله‌ی ویتگنشتاین» نوشتۀ جیمز بوگن، «پوزیتیویسم منطقی» نوشتۀ اسوالد هنفلینگ، «فلسفه‌ی فیزیک» نوشتۀ رم هری، «فلسفه‌ی علم امروز» نوشتۀ جوزف آگاسی، «تصادف، علت و رفتار: نظریه‌ی احتمال و تبیین کنش انسان» نوشتۀ جف کولتر، «سایبرنتیک» نوشتۀ کی. ام. سایر و «میراث دکارت: مناقشات ماشین‌گرا/ حیات‌گرا» نوشتۀ استوارت جی. شانکر.
در بخشی از توضیح ابتدای جلد نهم مجموعۀ «تاریخ فلسفه‌ی راتلج»، دربارۀ این مجلد و آنچه در آن آمده است، چنین می‌خوانید: «جلد نُهم تاریخ فلسفه‌ی راتلج به ده موضوع اصلی در فلسفه‌ی علم، منطق و ریاضیات قرن بیستم می‌پردازد. نویسنده‌ی هر مقاله یکی از متخصصان برجسته‌ی جهانی آن حوزه به شمار می‌آید. مقاله‌ها در واقع مقدمه‌ای جامع درباره‌ی موضوع موردبحث‌اند و به گونه‌ای به نگارش درآمده‌اند که برای دانشجویان مقطع کارشناسی و افرادی که رشته‌شان فلسفه نیست، اما به این موضوعات علاقه‌مندند، قابل‌فهم باشد. هر فصل همچنین شامل کتاب‌شناسی گسترده‌ای است از آثار اصلیِ موضوعی که به آن می‌پردازد.
موضوعاتی که در این کتاب به آن‌ها می‌پردازیم عبارت‌اند از فلسفه‌ی منطق، فلسفه‌ی ریاضیات و فلسفه‌ی گوتلب فرگه؛ تراکتاتوس لودویگ ویتگنشتاین؛ پژوهشی درباره‌ی پوزیتیویسم منطقی؛ فلسفه‌ی فیزیک و همچنین فلسفه‌ی علم؛ نظریه‌ی احتمالات؛ سایبرنتیک و جستاری در باب مناقشات ماشین‌گرا/ حیات‌گرا.
مجلد حاضر، علاوه ‌بر این مقالات، شامل گاه‌شماری سودمندی از رویدادهای بزرگ علمی و فلسفی در قرن بیستم است. همچنین کتاب حاضر شامل واژه‌نامه‌ای مفصل از اصطلاحات فنی فلسفه‌ی علم، منطق و ریاضیات و نیز یادداشت‌های مختصری درباره‌ی زندگی چهره‌های برجسته‌ی این حوزه‌هاست.»

دربارۀ استوارت جی. شانکر، ویراستار جلد نهم مجموعۀ «تاریخ فلسفه‌ی راتلج»
استوارت جی. شانکر استاد فلسفه و روان‌شناسی در دانشگاه یورک کانادا است. از جمله آثار او می‌توان به کتاب «ویتگنشتاین و نقطه‌ی عطف در فلسفه‌ی ریاضیات» اشاره کرد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی جلد نهم مجموعۀ «تاریخ فلسفه‌ی راتلج»
جلد نهم مجموعۀ «تاریخ فلسفه‌ی راتلج» با ترجمۀ علی سیاح در نشر چشمه منتشر شده است. علی سیاح، متولد 1353، مترجم ایرانی است. از دیگر ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «سینما: کُنِش اجتماعی»، «چگونه پیر شویم: حکمت باستان برای نیمه‌ی دوم زندگی»، «چگونه دوستی کنیم: راهنمایی باستانی بر دوستی راستین» و «چرا فیلسوفان نمی‌توانند بخندند؟» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down