کتاب | علوم انسانی | ادبیات | نمایشنامه و فیلم نامه | طومار شیخ شرزین
طومار شیخ شرزین شابک: 9789645512344 80 صفحه 111 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 3000 طومار شرزین بهرام بیضایی علوم انسانی ادبیات نمایشنامه و فیلم نامه

300,000 ریال 400,000 ریال

ناشر: روشنگران و مطالعات زنان

چاپ پانزدهم

طومار شیخ شرزین
داستان جدال جهل با خرد. بهرام بیضائی در فیلمنامه «طومار شیخ شرزین» داستانی را ساخته و پرداخته است که وقایع آن در روزگار مغولان رخ می‌دهد. داستان درباره دبیری به نام شیخ شرزین است که به دلیل نوشتن کتابی در ستایش خرد، به نام «دارنامه»، طرد و مورد تهمت واقع می‌شود. شرزین از بیمِ مجازات اثر خود را به ابن سینا نسبت می‌دهد. سلطان و کسانی که شرزین را به دلیل همان نوشته مجرم می‌دانستند از پیدا شدن کتابی تازه از ابن سینا به وجد می‌آیند. شرزین وقتی می‌بیند اصحاب قدرت از کتاب استقبال کرده‌اند به سلطان می‌گوید آن را خودش نوشته است. بعدها حین سوختن تعدادی از طومارهای کتابخانه طوماری از شیخ شرزین پیدا می‌شود که شرح زندگی اوست. یابندگان این طومار کنجکاو می‌شوند که از سرنوشت شیخ شرزین با خبر شوند و به همین دلیل سراغ کسانی که چیزی درباره او و سرنوشتش می‌دانند می‌روند و هر یک از آن کسان پاره‌ای از زندگی شرزین را نقل می‌کند و از خلال نقل آنها داستان شرزین روایت می‌شود. بیضائی در «طومار شیخ شرزین» نیز همچون بسیاری از آثارش از تنهایی انسانهایی می‌گوید که خلاف جریان شنا می‌کنند و جورِ دیگر می‌اندیشند و به همین دلیل از طرف جریانها و افکار رایج و مسلط طرد می‌شوند و کسی حرفشان را نمی‌شنود و به سخن‌شان وقعی نمی‌نهد.
فیلمنامه «طومار شیخ شرزین» در انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر شده است.
درباره نویسنده: بهرام بیضائی (- 1317)، کارگردان تئاتر و سینما، نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس، تدوین‌گر، پژوهشگر، مقاله‌نویس، داستان‌نویس، مترجم و شاعر ایرانی.
رتبه گودریدز: 4/17 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down