کتاب | علوم انسانی | ادبیات | نمایشنامه و فیلم نامه | خاطرات هنرپیشه نقش دوم
خاطرات هنرپیشه نقش دوم شابک: 9789641941415 100 صفحه 132 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 3000 خاطرات هنرپیشه بهرام بیضایی علوم انسانی ادبیات نمایشنامه و فیلم نامه

450,000 ریال 600,000 ریال

ناشر: روشنگران و مطالعات زنان

چاپ هفتم

خاطرات هنرپیشه نقش دوم
تراژدی مردمی محتاج و فرودست که بازیچه قدرت می‌شوند. بهرام بیضایی نمایشنامه‌نویسی تاریخ‌نگر است. او تاریخ را نه از چشم مورخان و روایتگران تاریخ رسمی، بلکه از چشم هنرمندی قصه‌پرداز می‌بیند و روایت می‌کند و به تاریک‌جاهایی از تاریخ نور می‌تاباند که تاریخ رسمی از قلم انداخته است. بیضایی تاریخ مردم را به صحنه می‌آورد، آن هم نه به گونه‌ای شعاری و احساساتی، بلکه با دیدی انتقادی که نگاه به ریشه‌های مسائل دارد. او در نمایشنامه «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» نیز با همین رویکرد به سراغ تاریخ رفته و بخشی از تاریخ ایران عصر پهلوی را موضوع درام تراژیک خود قرار داده است. «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» درباره دو روستایی است که به جستجوی کار به شهر می‌آیند و بازیگران بدل‌پوشِ تظاهراتی حکومتی در دفاع از رژیم شاه می‌شوند. این نمایشنامه روایتگر دوره‌ای از تاریخ معاصر ایران است که اصلاحات ارضی به مهاجرت روستاییان به شهرها منجر شد و حاشیه شهرها پر شد از روستاییانی که به‌ناچار خانه‌ها و زمین‌های خود را در روستا رها کرده و به شهر آمده بودند تا بلکه کاری بیابند. بیضایی در این نمایشنامه نه فقط به بیان مسئله‌ای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در زمانی مشخص، بلکه به ریشه‌های تاریخی استبداد و موقعیت مردم در جامعه استبدادی پرداخته است. این نمایشنامه در عین تعلق‌داشتن به زمانی مشخص، اثری صرفاً محدود به زمانه‌ای که داستانِ نمایشنامه در آن اتفاق می‌افتد نیست.
نمایشنامه «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» در انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر شده است.
درباره نویسنده: بهرام بیضایی (- 1317)، کارگردان تئاتر و سینما، نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس، تدوین‌گر، پژوهشگر، مقاله‌نویس، داستان‌نویس، مترجم و شاعر ایرانی.
رتبه گودریدز: 3/94 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down