کتاب | علوم انسانی | فلسفه | تاریخ | تاریخ فلسفه راتلج جلد 8
تاریخ فلسفه راتلج جلد 8 شابک: 9786220105886 788 صفحه 912 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1000 تاریخ فلسفه راتلج گروه نویسندگان ریچارد کرنی حسن مرتضوی علوم انسانی فلسفه تاریخ

5,015,000 ریال 5,900,000 ریال

ناشر: چشمه

چاپ پنجم

تاریخ فلسفه راتلج جلد 8
فلسفه قاره‌ای در سده بیستم
ویراستار ریچارد کرنی
حسن مرتضوی
ناشر: چشمه

کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 8 اثر ریچارد کرنی
از معتبرترین کتاب‌های مربوط به تاریخ فلسفه. «تاریخ فلسفه راتلج» مجموعه‌ای ده جلدی است که به تاریخ فلسفه از پیشاسقراطیان تا سده بیستم مربوط است. این مجموعه دو سرویراستار دارد و به جز این، هر جلد هم ویراستاری جداگانه دارد که متخصص دوره تاریخی مورد نظر در آن جلد است. در هر جلد سرفصل‌ها برحسب فیلسوفان تاثیرگذار یا جریان‌های غالب تقسیم شده‌اند. «تاریخ فلسفه راتلج» را به لحاظ اهمیت و اعتبار می‌توان در کنار «تاریخ فلسفه» کاپلستون قرار دارد اما چند تفاوت میان این‌ها وجود دارد که «تاریخ فلسفه راتلج» را به اثری متمایز بدل می‌کند.
تا پیش از آنکه «تاریخ فلسفه راتلج» به فارسی ترجمه شود، «تاریخ فلسفه» کاپلستون جامع‌ترین اثری بود که در این زمینه در ایران منتشر شده و در دست دانشجویان و علاقه‌مندان به فلسفه قرار داشت؛ اگرچه می‌توان به تاریخ فلسفه‌های راسل و ویل دورانت نیز اشاره کرد اما اثر کاپلستون به عنوان اثری دانشگاهی شناخته شده بود. «تاریخ فلسفه راتلج» اما چند ویژگی خاص دارد و یکی از آنها این‌که برخلاف کتاب کاپلستون که توسط یک نویسنده نوشته شده، اثری است با چندین نویسنده و ویراستار.
هر جلد از «تاریخ فلسفه راتلج» از جمله جلد هشتم این اثر توسط نویسندگانی نوشته شده که تخصص بیشتری در آن زمینه داشته‌اند و از این نظر شاید بتوان گفت «تاریخ فلسفه راتلج» به صورت تخصصی‌تری تاریخ فلسفه را دنبال کرده است.
ویژگی دیگر «تاریخ فلسفه راتلج» این است که این کتاب صرفا برای دانشجویان و مخاطبان حرفه‌ای فلسفه نوشته شده و طیف گسترده‌تری از خوانندگان می‌توانند مخاطب این کتاب باشند. ویراستاران اصلی «تاریخ فلسفه راتلج» درباره این موضوع نوشته‌اند: ««فلسفه با واژگان تخصصی خود مدت‌های طولانی موضوعی بسیار فنی شمرده می‌شد. قصد ما این است که این تاریخ نه تنها برای متخصصان، بلکه برای خوانندگان عام هم قابل استفاده باشد. برای نیل به مقصود، کوشیدیم هر فصل به سبک قابل فهمی نوشته شود و چون وجود پاره‌ای موضوعات فنی اجتناب‌ناپذیر بود، در هر مجلد واژه‌‌نامه‌ای را برای اصطلاحات فنی تنظیم کرده‌ایم.»
مجموعه کتاب‌هایی که با عنوان «تاریخ فلسفه راتلج» نوشته و منتشر شده‌اند، بررسی زمان‌مندی از تاریخ فلسفه، از آغازگاه‌های آن تا زمان معاصر به دست داده‌اند. هدف کتاب‌های این مجموعه بحث عمیق درباره تمامی پیشرفت‌های عمده فلسفی است و با این هدف بیش‌ترین فضا به آن دسته از افراد اختصاص داده شده که عموما از فیلسوفان بزرگ به شمار می‌روند. اما با این‌حال در این مجموعه به چهره‌های فرعی‌تر و کم‌اهمیت‌تر نیز توجه شده است. به این ترتیب با خواندن کتاب‌های مجموعه «تاریخ فلسفه راتلج»، دست‌کم به اطلاعات پایه‌ای درباره فیلسوفان از گذشته تا امروز دست می‌یابیم.
جلد هشتم «تاریخ فلسفه راتلج» به فلسفه قاره‌ای در سده بیستم مربوط است و آرای تعدادی از مهم‌ترین فیلسوفان قرن بیستم در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته‌ است. پدیدارشناسی، هرمنوتیک، اگزیستانسیالیسم، ساخت‌باوری، نظریه انتقادی و واسازی جنبش‌های مهم فلسفی در قرن بیستم هستند که در کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 8 با آنها آشنا می‌شویم.

مروری بر کتاب «تاریخ فلسفه راتلج جلد 8»
«تاریخ فلسفه راتلج» جلد 8، کتابی است شامل چهارده مقاله که در آنها به ترسیم و ارزیابی مهم‌ترین موضوعات و تجربیات فلسفه قاره‌ای پرداخته شده است. فلسفه قاره‌ای در قرن بیستم شکل گرفت و بیش‌تر شبیه به چهل‌تکه‌ای است از رشته‌های مختلف تا بافته‌ای یک‌دست. فلسفه قاره‌ای اگرچه در اروپای قاره‌ای پدید آمد اما محدود به آنجا نماند و مرزهای جهان اندیشه را پشت سر گذاشت.
ریچارد کرنی در مقدمه کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 8 به این نکته اشاره کرده که اصطلاح فلسفه قاره‌ای را نه خود متفکران اروپایی بلکه بخش‌های فلسفه دانشگاهی در جهان انگلیسی-امریکایی وضع کردند که مشتاق بودند آن را از اندیشه تحلیلی متمایز کنند. کرنی توضیح داده که این اصطلاح در آغاز بیش‌تر یک برچسب قراردادی بود و نه مقوله‌ای که با ذات اندیشه‌ای معلوم متناظر باشد. اما خاستگاه یا دقت این تمایز، هرچه که باشد، آن چه به عنوان فلسفه قاره‌ای مشهور شد توانست تاثیری قاطع در اندیشه معاصر در طول دهه‌های متمادی بگذارد؛ تاثیری که از دانش رشته تخصصی فلسفه آکادمیک فراتر رفته و قلمروهای متفاوتی مانند جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، نظریه ادبی، الهیات، تاریخ هنری، فمینیسم و انواع مطالعات فرهنگی را دربرمی‌گیرد.
نکته مهم در جلد هشتم «تاریخ فلسفه راتلج» این است که همه نویسندگان فصل‌های کتاب از متخصصان حوزه مورد بحث به‌شمار می‌روند و سعی بر این بوده که طیفی از دیدگاه‌های کلاسیک و نوین درباره تاریخ هر مقطع مورد توجه باشد.
پنج مقاله ابتدایی کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 8 به جنبش‌های دوقلوی پدیدارشناسی و اگزیستانسیالیسم اختصاص دارد و به فیلسوفانی چون هوسرل، هایدگر، سارتر و مرلوپنتی توجه کرده است. در مقالات دیگر کتاب به جریان‌های خاص اندیشه قاره‌ای در حوزه‌هایی چون علم، مارکسیسم، زبان‌شناسی، فمینیسم و هرمنوتیک پرداخته شده است. فصل پایانی کتاب نیز مربوط به پسامارکسیسم است و سبک و سیاقی را برجسته کرده که طی آن بسیاری از دغدغه‌های اندیشه‌های قاره‌ای در نوعی ضدشالوده‌باوری رادیکال به اوج می‌رسد.
در جلد هشتم کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» برای فلسفه‌پژوهان و علاقه‌مندان به فلسفه، مقدمه‌ای روشنگر و دانش‌پژوهانه نسبت به فلسفه قاره‌ای دیده می‌شود. همچنین کتاب دارای واژه‌نامه‌ای از اصطلاحات فنی و جدولی برای گاه‌شماری رخدادهای فلسفی، علمی و سایر رویدادهای فرهنگی است.

درباره ریچارد کرنی، نویسنده کتاب «تاریخ فلسفه راتلج جلد 8»
ریچارد کرنی، متولد 1954 در ایرلند، استاد فلسفه در یونیورسیتی کالج دوبلین و استاد مدعو در کالج بوستون است. کرنی بیش از هرچیز به عنوان متخصص فلسفه قاره‌ای شناخته می‌شود. او نویسنده‌ کتاب‌هایی چون «بوطیقای مدرنیته»، «بوطیقای تخیل»، «بیداری تخیل»، «جنبش‌های مدرن در فلسفه اروپایی» و «گفت‌وگوهایی با متفکران معاصر قاره‌ای» است.

درباره ترجمه فارسی کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 8
کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 8 با ترجمه حسن مرتضوی در نشر چشمه منتشر شده است.
حسن مرتضوی، متولد 1340، مترجم ایرانی است که در زمینه‌های اقتصادی، فلسفی و ادبیات آثار متعددی را به فارسی ترجمه کرده است. او آثاری از کارل مارکس، هگل، پری اندرسون، اریک هابسبام، لوکاچ، رزا لوکزامبورگ، الن میک‌سینزوود و فیلسوفان و مورخان برجسته دیگری ترجمه کرده است. ترجمه 3 جلد «سرمایه» و «گروندریسه» و «دانش‌نامه علوم فلسفی» از جمله ترجمه‌های او هستند.

ادامه keyboard_arrow_down