کتاب | علوم انسانی | جامعه شناسی | جامعه شناسی اقتصادی | سن و سرمایه‌داری
سن و سرمایه‌داری شابک: 9786228089058 310 صفحه 340 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 770 سرمایه‌داری میسون سکریه استیوارت تانک وحید طباطبایی علوم انسانی جامعه شناسی جامعه شناسی اقتصادی

2,120,000 ریال 2,650,000 ریال

ناشر: نیلوفر

چاپ یکم

کتاب «سِن و سرمایه‌داری» نوشتۀ میسون سُکریه و استیوارت تانِک
پژوهشی انتقادی دربارۀ جوان‌گرایی در عصر جدید. کتاب «سِن و سرمایه‌داری»، با عنوان اصلی Youth Rising? The Politics of Youth in the Global Economy، کتابی است که در آن با رویکردی انتقادی به مطالعات جوانان و گفتمان جوان‌محور در دنیای معاصر پرداخته شده است.
نویسندگان کتاب «سِن و سرمایه‌داری» در این کتاب، در بحث از جامعۀ جوانِ جهان، رویکردی متفاوت با رویکردهای رایجِ امروز در مطالعات جوانان را اتخاذ کرده‌اند و به نقد رویکردهایی در مطالعات جوانان پرداخته‌اند که به‌اعتقاد آن‌ها هم‌سو با منافع سرمایه‌داری و نئولیبرالیسم هستند و گسترۀ مسائل جوانان را به موضوعاتی محدود و هم‌جهت با منافع ایدئولوژیک نظام سرمایه‌داری تقلیل می‌دهند و همچنین، با تمرکز بر نسل جوان و عمده‌کردن آن، بر مسائل نسل‌ها و طبقات و گروه‌های مختلف سرپوش می‌گذارند.
متن اصلی کتاب «سن و سرمایه‌داری» اولین بار در سال 2014 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «سن و سرمایه‌داری»
در سال‌های اخیر جوانان جایگاهی مرکزی و مهم در گفتمان‌ها و مباحث سیاسی و جامعه‌شناختی و فرهنگی و اقتصادی داشته‌اند. رویکرد غالب به جوانان در این سال‌ها رویکردی مبتنی بر برجسته‌کردن توانایی‌های جوانان و پتانسیل جوانی و نقش جوانان در ساختن آینده بوده و همچنین مبتنی بر سبک زندگی و فرهنگ خاص جوانان و نمودهای این سبک زندگی و فرهنگ در زندگی روزمره. نویسندگان کتاب «سن و سرمایه‌داری» اما با این رویکردها مخالفند و معتقدند چنین رویکردهایی به جوانی رویکردهایی سیاست‌زدایی‌شده هستند که مسائل گروهها و طبقات مختلف در سراسر جهان را به موضوع نسل جوان تقلیل می‌دهند و مسائلی چون مسائل تفاوت‌های نژادی و هویتی و فرهنگی و... را پشت موضوع جوانان مخفی نگه می‌دارند و همچنین بعضی وجوه دیگر جوانی را نادیده می‌گیرند.
در کتاب «سن و سرمایه‌داری» همچنین از این موضوع سخن رفته که نئولیبرالیسم و نظام سرمایه‌داری معضلات و کاستی‌های خود را پشت موضوع جوانان پنهان کرده و با برجسته‌کردن گفتمان جوان‌گرایی بر کاستی‌های خود سرپوش گذاشته است.
در کتاب «سن و سرمایه‌داری» از رویکرد مبتنی بر برجسته‌کردن فردیت در بحث از جوانان و مسائل و موضوعات مربوط به آن‌ها انتقاد شده و درعوض، رویکردی اتخاذ شده که طبق آن به جوانان به‌عنوان رده‌ای اجتماعی نگریسته می‌شود و موضوع جوانی به‌شیوه‌ای ساختاری مورد بررسی قرار می‌گیرد. این کتاب سعی دارد با نگاهی مبتنی بر اقتصاد سیاسی جهانی به مسئلۀ جوانان و موضوع جوانی بپردازد و مفاهیمی را وارد گفتمان‌های نظری مرتبط با جوانان کند که به‌اعتقاد نویسندگان کتاب، رویکردهای نئولیبرالی و سیاست‌زدایی‌شده به موضوع جوانان آن‌ها را در مطالعات جوانان نادیده گرفته‌اند.
از جمله موضوعاتی که در کتاب «سن و سرمایه‌داری» با رویکردی انتقادی به آن پرداخته شده موضوع آموزش جوانان و ترویج این دیدگاه است که جوانان با آموزش عالی می‌توانند آیندۀ شغلی و اقتصادی بهتری داشته باشند و جایگاه بهتری را در جامعه به‌دست آورند. نویسندگان کتاب این دیدگاه را مورد نقد قرار می‌دهند و آن را یکی از نمودهای رویکرد نئولیبرالی در مطالعات جوانان و گفتمان‌های مربوط به جوانان در جهان امروز می‌دانند و معتقدند چنین دیدگاهی واقعیت‌ موجود دربارۀ مسائل جوانان را نادیده می‌گیرد.
نویسندگان کتاب «سن و سرمایه‌داری» در بخشی از این کتاب هم رابطۀ جوانی و سرمایه‌داری را در چشم‌اندازی تاریخی مورد بررسی قرار داده‌اند.
کتاب «سن و سرمایه‌داری» از مقدمه‌ای به‌قلم گرگ دیمیتریادیس، دبیر مجموعه‌ای که متن اصلی این کتاب در آن منتشر شده، مقدمۀ نویسندگان کتاب، پنج فصل و یک بخش نتیجه‌گیری تشکیل شده است.
فصل‌های پنج‌گانۀ کتاب «سن و سرمایه‌داری» عبارتند از: «پذیرش نئولیبرال جوانی»، «جوانی و سرمایه‌داری در طول تاریخ»، «شبح بیکاریِ جوانان»، «جوان در جایگاه سوژۀ انقلابی؟» و «آموزش، اعتراض و تمدیدِ مستمرِ جوانی».
سُنن متفاوت مطالعات جوانان، برآمدن پرورش مثبت جوانان، اهمیت جوانان در جامعۀ نئولیبرال، جوانی و نئولیبرالیسم پس از بحران مالیِ جهانی، جوانی و کنترل اجتماعی، جنبش‌های بینانسلی بیکاران، تاریخ جوانان در جایگاه سوژۀ انقلابی، جنبش‌های دانشجویی جهان‌گیر در دهۀ 1960، شورش جوانان در دورۀ نئولیبرال، عاملیت انقلابی جوانان، توسیع آموزش و تمدید جوانی، طغیان جهان‌گیرِ اعتراضات دانشجویی، سیاست نئولیبرال برای آموزش و ساختار و عاملیت در مطالعات جوانان از جمله موضوعاتی هستند که در کتاب «سن و سرمایه‌داری» به آن‌ها پرداخته شده است.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «سن و سرمایه‌داری»
کتاب «سِن و سرمایه‌داری» با ترجمۀ وحید طباطبایی در انتشارات نیلوفر منتشر شده است.
وحید طباطبایی، متولد 1371، مترجم ایرانی است. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب «سرگرمی تا سرحد مرگ» اشاره کرد.
از وحید طباطبایی یک اثر تألیفی هم با عنوان «عکاسی در پساآرمان‌شهر» منتشر شده است.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم