کتاب | علوم انسانی | جامعه شناسی | جامعه شناسی اقتصادی | فرهنگ به مثابه توسعه
فرهنگ به مثابه توسعه شابک: 9786002538390 272 صفحه 240 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 700 فرهنگ مثابه توسعه دیوید رز محمدرضا فرهادی پور علوم انسانی جامعه شناسی جامعه شناسی اقتصادی

1,650,000 ریال 2,200,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ یکم

کتاب «فرهنگ به مثابه توسعه» نوشتۀ دیوید رُز
کتابی درباب تأثیر فرهنگ بر رشد و پیشرفت و شکوفایی اجتماعی و اقتصادی جوامع. کتاب «فرهنگ به مثابه توسعه»، با عنوان اصلی Why Culture Matters Most، کتابی است که در آن از نقش بسیار تأثیرگذار فرهنگ بر توسعه سخن رفته و از اینکه باورهای فرهنگی، خصوصاً باورهای اخلاقی، و نهادینه شدن آن‌ها در ذهن فرد از دوران کودکی، چقدر می‌توانند اعتماد را در جامعه بالا ببرند و به رشد و شکوفایی همه‌جانبۀ جامعه بینجامند.
دیوید رُز در کتاب «فرهنگ به مثابه توسعه» نقش فرهنگ را در توسعه بسیار فراتر و مهم‌تر از نقش عوامل دیگر، نظیر ژنتیک و جغرافیا و...، می‌داند. او در این کتاب بر این عقیده است که این فرهنگ است که در هیئت باورهای اخلاقی بر همۀ اعمال و رفتارهای افراد تأثیر می‌گذارد و ماهیت جامعه‌ای را که افراد می‌سازند تعیین می‌کند.
با خواندن کتاب «فرهنگ به مثابه توسعه» درمی‌یابیم که فرهنگ چگونه چنین تأثیری را بر افراد و جوامع می‌گذارد.
متن اصلی کتاب «فرهنگ به مثابه توسعه» اولین بار در سال 2018 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «فرهنگ به مثابه توسعه»
دیوید رُز در کتاب «فرهنگ به مثابه توسعه» نظریه‌ای جدید را دربارۀ چراییِ اهمیت فرهنگ و نقش تعیین کنندۀ آن در رشد جوامع مطرح می‌کند؛ نظریه‌ای که توضیح می‌دهد چرا موفقیت همه‌جانبۀ جوامع نه وابسته به ژنتیک و جغرافیا و نهادها و سیاست‌گذاری‌ها و چگونگی مدیریت و رهبریِ جامعه، بلکه وابسته به فرهنگ است و این فرهنگ و باورهای اخلاقی برآمده از آن است که موفقیت جوامع را رقم می‌زند.
پیوند فرهنگ با عقلانیت، ایجاد و تقویت اعتماد اجتماعی از طریق فرهنگ و اهمیت همسو دانستن خیر شخصی با خیر عمومی در پیشرفت و موفقیت و توسعۀ جامعه از موضوعات مهمی‌اند که در کتاب «فرهنگ به مثابه توسعه» از آن‌ها سخن می‌رود.
دیوید رُز در کتاب «فرهنگ به مثابه توسعه» بر آن است که نشان دهد فرهنگ از طریق چه مکانیزمی بر جوامع اثر می‌گذارد و چگونه نقشی تعیین کننده و زیربنایی در توسعۀ جوامع ایفا می‌کند.
کتاب «فرهنگ به مثابه توسعه» همچنین از این موضوع بحث می‌کند که فرهنگ چگونه می‌تواند جوامع موفق را از تزلزل و افول بازدارد و موفقیت چنین جوامعی را تثبیت کند و دوام بخشد.
در کتاب «فرهنگ به مثابه توسعه» دلیل موفق نشدن بعضی جوامع و نیز دلیل اُفتِ و افول بعضی جوامع موفق، با اتکا به نظریۀ مبتنی بر نقش تعیین کنندۀ فرهنگ در رشد و افول جوامع، توضیح داده شده است.
کتاب «فرهنگ به مثابه توسعه» نشان می‌دهد که فرهنگ چگونه می‌تواند اعتماد را در جامعه به‌وجود آورد، عقلانیت را بر تصمیم‌گیری‌ها حاکم کند، این باور را در افراد ایجاد کند که خیر شخصی‌شان در گرو خیر عمومی است نه در فرصت‌طلبی‌های فردی و نیز از اقتصاد بازار آزاد به‌نحوی مطلوب پشتیبانی و اعتماد به آن را تقویت کند و جلو آسیب‌هایی را که این نظام اقتصادی ممکن است پدید آورَد، بگیرد.
دیوید رز در کتاب «فرهنگ به مثابه توسعه» تأکید می‌کند که برای ساختن جامعه‌ای موفق، لازم است که باورهای اخلاقی از کودکی و از طریق فرهنگ به افراد منتقل شود و این انتقال، نسل‌به‌نسل صورت گیرد تا از طریق این باورها جامعه‌ای اعتمادزا پدید آید؛ جامعه‌ای که خیرِ خود را در خیرِ همۀ جوامع ببیند. چنانکه در کتاب «فرهنگ به مثابه توسعه» توضیح داده شده، تحقق چنین جامعه‌ای مستلزم انتقال فرهنگی است که اعتماد پدید می‌آورد و همین اعتماد به دست آمده از رهگذار فرهنگ و باورهای اخلاقی است که رفاه و توسعۀ اجتماعی و اقتصادی را در جامعه ایجاد می‌کند.
کتاب «فرهنگ به مثابه توسعه» از پیشگفتار، پیش‌درآمد، مقدمه‌ای با عنوان «چرا فرهنگ بیشترین اهمیت را دارد؟»، دو بخش به نام‌های «چگونه فرهنگ کار می‌کند» و «ملاحظاتی درباب دموکراسی بازار آزاد» و یک بخش نتیجه‌گیری تشکیل شده است.
عنوان‌های مباحثی که در بخش‌های دوگانۀ کتاب «فرهنگ به مثابه توسعه» آمده‌اند، عبارتند از: «اشتراکات فرهنگی»، «فرهنگ در حکم باورهای اخلاقی»، «فرهنگ در حکم ابزار»، «ظهور جوامع شکوفا»، «تنگنای دموکراسی بازار آزاد»، «سقوط جوامع شکوفا» و «خانواده، مذهب، دولت و تمدن».
در بخشی از کتاب «فرهنگ به مثابه توسعه» می‌خوانید: «فرهنگ اعتمادزا می‌تواند یک جامعۀ اعتمادزا ایجاد کند که خاص دموکراسی بازار آزاد است که برای شکوفایی انبوه کلیدی به شمار می‌رود. جوامعی که به بهترین شکل از شکوفایی انبوه پشتیبانی می‌کنند، گرایش به این دارند که موفق‌ترین جوامع باشند، مادامی که خودشان را از درون تخریب نکنند. آن‌ها همچنین تمایل دارند همسایه‌های خوبی باشند زیرا موفقیت‌شان مستلزم قربانی کردن سایر جوامع نیست. بنابراین، فرهنگِ اعتمادزا همچنین گرایش به حمایت از یک توازن بین‌المللی دارد.»

دربارۀ دیوید رُز، نویسندۀ کتاب «فرهنگ به مثابه توسعه»
دیوید سی. رُز (David C. Rose)، متولد 1959، استاد دانشگاه و پژوهشگر و نویسندۀ حوزۀ اقتصاد است. او دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه ویرجینیا و استاد اقتصاد دانشگاه میسوری سنت لوئیس است.
از رُز مقالات علمی گوناگونی در حوزه‌های مختلف اقتصاد، از جمله اقتصاد رفتاری، اخلاق اقتصادی، نظریۀ همکاری و نظریۀ سازمان‌ها، منتشر شده است. او همچنین در مطبوعات، مقالات مختلفی دربارۀ طیفی وسیع از موضوعات سیاسی منتشر کرده است.
از دیوید رُز، به‌جز کتاب «فرهنگ به مثابه توسعه»، کتابی هم با عنوان «بنیادهای اخلاقی رفتار اقتصادی» منتشر شده است.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «فرهنگ به مثابه توسعه»
کتاب «فرهنگ به مثابه توسعه» با ترجمه و مقدمۀ محمدرضا فرهادی‌پور در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است.
محمدرضا فرهادی‌پور، متولد 1356، مترجم ایرانی است. او دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه علامه طباطبایی است و همکاری، به‌عنوان پژوهشگر، با مؤسسۀ عالی پژوهش تأمین اجتماعی را در کارنامۀ کاری خود دارد. کارِ تخصصی فرهادی‌پور در حوزۀ اقتصاد بر موضوعاتی چون اقتصاد کلان و نظام پرداخت و دستمزد، متمرکز است.
از ترجمه‌های محمدرضا فرهادی‌پور می‌توان به کتاب‌های «تاریخ کوتاه برابری»، «اقتصاد چگونه کار می‌کند»، «سرمایه‌داری رفاقتی در خاورمیانه: کسب‌وکار و سیاست، از آزادسازی تا بهار عربی»، «دالان باریک: دولت‌ها، جوامع و سرنوشت آزادی» و «عدالت: کار درست برای انجام دادن چیست؟» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down