کتاب | علوم انسانی | روانشناسی | روان کاوی | درآمدی نو بر روانکاوی
درآمدی نو بر روانکاوی شابک: 9786004901659 440 صفحه 361 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 درآمدی روانکاوی آنتونی بیتمن جرمی هلمز علیرضا طهماسب علوم انسانی روانشناسی روان کاوی

1,317,500 ریال 1,550,000 ریال

ناشر: فرهنگ نشر نو

چاپ دوم

کتاب «درآمدی نو بر روان‌کاوی: نظریه و درمان» نوشتۀ آنتونی بیتمن و جرمی هلمز
مرجعی برای آشنایی با روان‌کاوی و تاریخچه و تأثیرات و مکاتب مختلف آن. کتاب «درآمدی نو بر روان‌کاوی: نظریه و درمان»، با عنوان اصلی Introduction to Psychoanalysis: Contemporary Theory and Practice، کتابی‌ست که ضمن ترسیم تاریخچه‌ای از دانش روان‌کاوی و تحولات آن و معرفی نظریات گوناگون این حوزه، به وجوه بالینی روان‌کاوی و تأثیر آن بر روان‌پزشکی نیز می‌پردازد.
آنتونی بیتمن و جرمی هلمز در کتاب «درآمدی نو بر روان‌کاوی» مفاهیم کلیدی روان‌کاوی را نیز به‌روشنی شرح داده‌اند.
کتاب «درآمدی نو بر روان‌کاوی» کتابی‌ست کاربُردی برای متخصصان و دانشجویان روان‌پزشکی، روان‌شناسی، مددکاری اجتماعی و خدمات مرتبط با سلامتِ روان.
این کتاب همچنین برای علاقمندان مباحث نظری و تاریخی و نیز دوستداران مباحث عملی حوزه روان‌کاوی حاوی اطلاعاتی جذاب و خواندنی و مفید است.
متن اصلی کتاب «درآمدی نو بر روان‌کاوی» اولین بار در سال 1995 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «درآمدی نو بر روان‌کاوی»
بیتمن و هلمز در کتاب «درآمدی نو بر روان‌کاوی»، ضمن ارائۀ تاریخچه‌ای از روان‌کاوی، ویژگی‌های اصلی نظریه و درمان در روان‌کاوی معاصر را شرح می‌دهند، از تأثیر روان‌کاوی بر روان‌پزشکی و روان‌درمانگری و نیز تأثیرات اجتماعی آن سخن می‌گویند و نیز مناقشات و مباحث جدید روان‌کاوی را ترسیم می‌کنند.
در کتاب «درآمدی نو بر روان‌کاوی» با رویکردها و مکاتبی که بعد از فروید در روان‌کاوی پدید آمدند آشنا می‌شویم.
نویسندگان کتاب «درآمدی نو بر روان‌کاوی» معتقدند که «سرگذشت روان‌کاوی ملغمه‌ای است از تاریخ، جغرافی و نفوذ شخصیت‌های کاریزماتیک.»
در این کتاب، چنانکه نویسندگان، خود تأکید می‌کنند «به روان‌کاوی در وهلۀ نخست به‌منزلۀ یک مهارت و صناعت» نگاه شده است.
رهیافت بیتمن و هلمز در روان‌کاوی، باز همان‌گونه که خودشان اذعان می‌کنند، رهیافتی «منحصراً فرویدی» است.
در کتاب «درآمدی نو بر روان‌کاوی» شرح سرگذشت و نقل تاریخچۀ روان‌کاوی از دوره «پیش‌روان‌کاوی» در سال‌های 1885 تا 1897 آغاز می‌شود. نویسندگان شرح می‌دهند که فروید چگونه و تحت چه شرایطی نظریاتش درباب روان‌کاوی را بنیان نهاد. آن‌ها از ویژگی شخصیتی فروید و تأثیر آن بر نظریه‌پردازی‌هایش نیز سخن می‌گویند.
بعد از ترسیم آغاز شکل‌گیری روان‌کاوی، سِیرِ تحول آن تا زمانی که تعدادی از پیروان فروید، مثل یونگ و آدلر، از او جدا شدند روایت می‌شود و از اختلاف نظرهای میان روان‌کاوان مختلف، تأثیر جنگ جهانی اول بر تحول دیدگاه‌های فروید و نیز بر روان‌کاوی به‌طور کلی، سِیرِ روان‌کاوی در اروپا و امریکا و همچنین از تأثیر رویدادهای مختلف سیاسی و تاریخی و فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و تجربه‌های زندگی شخصی روان‌کاوان بر تحولات روان‌کاوی سخن می‌رود.
در کتاب «درآمدی نو بر روان‌کاوی» هم به مباحث نظری و شرح مفاهیم کلیدی روان‌کاوی پرداخته شده و هم از مباحث عملی و بالینی روان‌کاوی سخن رفته است.
کتاب «درآمدی نو بر روان‌کاوی» از پیش‌گفتار و یازده فصل که در دو بخش با عنوان‌های «نظریه» و «درمان» تنظیم شده‌اند، تشکیل شده است.
فصل‌های یازده‌گانۀ کتاب «درآمدی نو بر روان‌کاوی» عبارتند از: «درآمد: تاریخچه و اختلافات»، «مدل‌های ذهن»، «خاستگاه‌های دنیای درون»، «مکانیزم‌های دفاعی»، «انتقال و انتقال متقابل»، «رؤیا، نماد، تخیل»، «ارزیابی»، «رابطۀ درمانی»، «معضلات بالینی»، «سهم روان‌کاوی در روان‌پزشکی» و «پژوهش در روان‌کاوی».
در بخشی از کتاب «درآمدی نو بر روان‌کاوی» می‌خوانید: «نمی‌توان روان‌کاوی را، با تأکیدی که بر یافتن و مواجهه با حقیقت و هدفی که در کسب خودمختاری و آزادی شخصی دارد، با تمامیت‌خواهی آشتی داد. فاشیزم روان‌کاوی را دست کم به مدت یک نسل از صحنۀ آلمان محو کرد و استالینیسم نیز با توسل به رفتارگرایی پاولف، یعنی مشی حزب رسمی در روان‌شناسی، به طریقی مشابه از رشد روان‌کاوی در سراسر اروپای شرقی جلوگیری کرد. ویگوتسکی و باکتار (leinman ، 1994) در این میان استثنا و میراث بالندگی اندیشه‌ها در نخستین سال‌های پس از انقلاب روسیه هستند. با فروپاشی کمونیسم، تمایل به روان‌کاوی و روان‌درمانگری به معنای عام در جهان پساکمونیست شدتی روزافزون یافته است.
بازسازی پس از جنگ در آلمان غربی به احیای فرهنگ روان‌کاوی انجامید که عموماً در گروه‌های پزشکی روان‌تنی در دانشگاه‌ها و کلینیک‌های بیماران سرپایی برای درمان اختلالات نوروتیک با گرایش روان‌کاوانه و مستقل از بیمارستان‌های روانی سنتی، سامان یافته است. به لحاظ اقتصادی نیز وضعیت مطلوب است، چرا که مثلاً در کانادا، نظام خدمات درمانی همگانی امکان بهره‌مندی رایگان از روان‌کاوی تا سقف 200 ساعت را برای بیماران فراهم آورده است.»

درباره آنتونی بیتمن و جرمی هلمز، نویسندگان کتاب «درآمدی نو بر روان‌کاوی»
آنتونی بیتمن (Anthony Bateman) روان‌کاو و مشاور روانپزشکی و روان‌درمانگر است.
جرمی هلمز (Jeremy Holmes)، متولد 1943، روانپزشک و روان‌درمانگر بریتانیایی است.

درباره ترجمۀ فارسی کتاب «درآمدی نو بر روان‌کاوی»
کتاب «درآمدی نو بر روان‌کاوی: نظریه و درمان» با ترجمه و مقدمۀ علیرضا طهماسب در نشر نو منتشر شده است.
علیرضا طهماسب، متولد 1355 در تهران، درمان‌گر و مدرس و مترجم و پژوهشگر حوزه‌های روان‌درمانی روان‌پویشی و مبانی نظری روان‌کاوی است. او در رشته‌های روان‌شناسی و فلسفه تحصیل کرده است.
از ترجمه‌های علیرضا طهماسب می‌توان به کتاب‌های «زندگی علمی من»، «آثار و اندیشه‌های زیگموند فروید» (ترجمۀ مشترک با مجتبی جعفری) و «دگرگونی زندگی‌ها: تحولی در روان‌درمانی پویشی» اشاره کرد.

رتبۀ کتاب «درآمدی نو بر روان‌کاوی» در گودریدز: 4 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم