کتاب | علوم انسانی | روانشناسی | روان کاوی | سین سوگ عین عشق
سین سوگ عین عشق شابک: 9786229376584 296 صفحه 260 گرم قطع: پالتوئی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 غزاله صدر علوم انسانی روانشناسی روان کاوی

1,875,000 ریال 2,500,000 ریال

ناشر: دیوار-چشمه

چاپ یکم

کتاب «سینِ سوگ، عینِ عشق» نوشتۀ غزاله صدر
راهنمایی برای سوگواران، خصوصاً آن‌ها که سوگوار مرگ عزیز یا عزیزانشانند، و آن‌ها که می‌خواهند سوگواران را تسلی دهند. غزاله صدر در کتاب «سینِ سوگ، عینِ عشق: زندگی پس از مرگ عزیزان‌مان» تجربۀ تلخ و اندوهبار خود از مرگ پدرش، حمیدرضا صدر، و به سوگ این مرگِ تلخ نشستن را با مجموعه‌ای از آن‌چه از کتاب‌ها و پادکست‌ها و تجربه‌های دیگران دربارۀ سوگ خوانده و شنیده است گردآوری کرده و کتابی فراهم آورده که تلفیقی از یک کتاب اتوبیوگرافیک و تحقیقی دربارۀ سوگ است.
در کتاب «سینِ سوگ، عینِ عشق» سخن از سوگ است و رابطه و پیوند محکم آن با عشق و اینکه سوگ زادۀ عشق است چون عشق است که همۀ ما انسان‌ها را، در نبود عزیزانمان که به آن‌ها عشق می‌ورزیم، به سوگشان می‌نشاند و همین عشق است که می‌تواند یاری‌مان کند که با مرگ عزیزان خود کنار آییم و غیاب فیزیکی‌شان را، با احضارشان در یادها و خاطراتمان، تحمل کنیم.
کتاب «سینِ سوگ، عینِ عشق» یک کتاب خودیاری است هم برای کسانی که خود سوگوارند و هم برای کسانی که با سوگواران سروکار دارند و می‌خواهند کمک‌حال آن‌ها برای گذراندن دوران سخت و اندوهبار سوگواری باشند.

مروری بر کتاب «سینِ سوگ، عینِ عشق»
سوگِ مرگ عزیزان یک تجربۀ تلخ و دردناکِ ناگزیر است که برای همه اتفاق می‌افتد. کتاب «سینِ سوگ، عینِ عشق» کتابی است که با توجه به همین واقعیت تلخ نوشته شده است تا تسکین و تَسَلایی باشد برای همۀ سوگواران و راهنمایی برای کنارآمدن با سوگ و همدلی و همراهی مؤثر و کارآمد با افرادی که سوگوار مرگ عزیزان خود هستند. در این کتاب اگرچه به انواع دیگر سوگ‌ها نیز اشاره شده اما تأکید اصلی بر مرگ و سوگِ برآمده از مرگ است.
غزاله صدر در کتاب «سین سوگ، عین عشق» تجربۀ خودش از مواجهه با سوگ را نقل می‌کند و همچنین دیدگاه‌های مختلفی را که از دیربار تاکنون دربارۀ سوگ ارائه شده‌اند معرفی می‌کند و توضیح می‌دهد.
حمیدرضا صدر، پدر غزاله صدر و مفسر و پژوهشگر فوتبال و منتقد فیلم و داستان‌نویس ایرانی، در 25 تیرماه 1400 براثر سرطان درگذشت. غزاله صدر در کتاب «سینِ سوگ، عین عشق» نقل می‌کند که چطور با ابتلای پدرش به سرطان درگیر مسئلۀ سوگ می‌شود و شروع می‌کند دربارۀ آن مطالعه و تحقیق کردن و این مطالعه و تحقیق تا بعد از مرگ پدرش ادامه می‌یابد. کتاب «سین سوگ، عین عشق» ماحصل همین تحقیقاتِ نویسنده و همچنین شرح پُردرد دوران درمان پدرش و درگیری جان‌فرسای او با سرطان است و آن‌چه در آن مدت و همچنین پس از مرگ پدر بر نویسنده و مادر او گذشته است.
غزاله صدر، در کتاب «سین سوگ، عین عشق»، ضمن نقل تجربیات خود از سوگ، آن‌چه را در این باره، از کتاب‌ها و پادکست‌ها و افراد مختلف، آموخته است روی دایره می‌ریزد تا کتابش راهنمایی جامع باشد برای همۀ کسانی که به‌نحوی با سوگ درگیرند، یعنی برای همۀ آدمیان.
کتاب «سین سوگ، عین عشق» از عشقی که سوگ از دل آن زاده می‌شود سخن می‌گوید و از اینکه همین عشق چطور می‌تواند کسی را که مرگش باعث سوگ شده است در یاد فردِ سوگوارِ مرگِ او زنده نگه دارد و باعث شود که آن عزیز از دست رفته، به‌رغم غیاب جسمانی‌اش، به زیستن در یاد و خاطرۀ کسی که به او عشق می‌ورزد ادامه دهد.
کتاب «سین سوگ، عین عشق» همچنین از این موضوع سخن می‌گوید که تجربۀ سوگ چه‌جور تجربه‌ای‌ست و فردِ سوگوار چه احساساتی را تجربه می‌کند و چه رفتارهایی از خود بروز می‌دهد و پیامدهای سوگ چیست.
البته نویسنده در کتاب «سین سوگ، عین عشق» تأکید می‌کند که هرکس تجربۀ خاص و منحصربه‌فرد خود را از سوگ دارد و هیچ‌کس نمی‌تواند صرفاً براساس تجربۀ خودش از سوگ برای سوگِ دیگران نسخه بپیچد. از همین رو در کتاب «سین سوگ، عین عشق» سعی شده است انواع دیدگاه‌ها دربارۀ سوگ فراهم آید و از منظری تا جای ممکن جامع و چندوجهی به سوگ نگریسته شود.
در کتاب «سین سوگ، عین عشق» تجربۀ سوگ از روزگاران قدیم تا عصر مدرن مورد بررسی قرار گرفته است. نویسنده در این کتاب با نگاهی نقادانه به مواجهه با مرگ و سوگ در عصر مدرن می‌نگرد و تأکید بیش از حدِ آموزه‌های روان‌شناختیِ جهان امروز بر مثبت‌اندیشی و شاد بودن را عاملی می‌بیند که مانع اندیشیدن به مرگ می‌شود و همه را چنان از مرگ و فکر مرگ می‌ترساند و فراری می‌دهد که با فرد سوگوار نیز همچون آدمی مشکل‌دار برخورد می‌کنند و از او فاصله می‌گیرند.
در کتاب «سین سوگ، عین عشق» از اندیشیدن به مرگ و تعمق در آن به‌عنوان راهکاری برای کنارآمدن با مرگ و سوگ و همچنین عاملی برای بهتر زیستن و عمر کوتاه را هدر ندادن سخن رفته و از فرار از فکر مرگ و سرکوب آن به‌عنوان عاملی که زندگی آدمیان را مختل می‌کند و باعث می‌شود عمر به بطالت بگذرانند.
کتاب «سین سوگ، عین عشق» باورهای غلطِ فرهنگی دربارۀ سوگ و مواجهه با فرد سوگوار را هم مورد نقد قرار می‌دهد و از آن‌چه نباید، به‌عنوان تَسَلا، به فرد سوگوار گفت و شیوۀ درست همدردی با سوگواران سخن می‌گوید و همچنین از اینکه فرد سوگوار چطور و با کمک چه راهکارهایی می‌تواند دوران سوگواری را با آسیب جسمی و ذهنی کمتری سپری کند و بهتر با سوگ کنار بیاید.
کتاب «سین سوگ، عین عشق» از هشت بخش و یک مؤخره تشکیل شده است.
بخش نخست کتاب «سین سوگ، عین عشق» شامل مقدمه است. باقی بخش‌های کتاب عبارتند از: «داستان سوگ من»، «نگاه منفی جامعه به مرگ، سوگ و رنج»، «سوگ»، «سوگواری»، «آن‌چه کمک نمی‌کند»، «پیامدهای مرگ و سوگواری» و «پیشنهادهای کاربردی».
کتاب «سینِ سوگ، عینِ عشق: زندگی پس از مرگ عزیزان‌مان» در نشر دیوار منتشر شده است.

ادامه keyboard_arrow_down