کتاب | علوم انسانی | روانشناسی | روان کاوی | روان درمانی در عمل
روان درمانی در عمل شابک: 9786001762918 352 صفحه 710 گرم قطع: وزيری نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1000 روان درمانی کارل گوستاویونگ ارسطو میرانی علوم انسانی روانشناسی روان کاوی

2,175,000 ریال 2,900,000 ریال

ناشر: جامی

چاپ دوم

کتاب «روان‌درمانی در عمل» اثر کارل گوستاو یونگ
روان‌درمانی از منظر یونگ
کتاب «روان‌درمانی در عمل»، با عنوان اصلی
Praxis der Psychotherapie، و عنوان انگلیسی The Practice of Psychotherapy، کتابی‌ست که در آن کارل گوستاو یونگ از چیستی روان‌درمانی و وجوه گوناگون آن و رابطه‌اش با حوزه‌های دیگر سخن می‌گوید.
یونگ، که او را بیش از هر چیز با نظریاتش درباب ناخودآگاه جمعی و وجوه روان‌شناختی اسطوره‌ها و نمادها و رمزها می‌شناسیم، در کتاب «روان‌درمانی در عمل» تمرکز خود را بر مفهوم روان‌درمانی گذاشته و براساس دیدگاه‌های خود در این زمینه، بر جنبه‌های مختلفی از روان‌درمانی نور تابانده است.
کتاب «روان‌درمانی در عمل» کتابی‌ست مناسب برای علاقمندان مباحث مربوط به روان‌کاوی و مشاوره و روان‌درمانی و به‌خصوص علاقمندان به روان‌شناسی یونگ. این کتاب همچنین برای علاقمندان حوزه فلسفه نیز می‌تواند جذاب باشد، چرا که در آن از رابطۀ میان روان‌درمانی و فلسفه نیز سخن رفته و به وجه فلسفی روان‌درمانی هم پرداخته شده است.
متن اصلی کتاب «روان‌درمانی در عمل» اولین بار در سال 1954 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «روان‌درمانی در عمل»
کتاب «روان‌درمانی در عمل» از دوازده فصل تشکیل شده است. یونگ در کتاب «روان‌درمانی در عمل» هم از موضوعات کلی در ارتباط با روان‌درمانی سخن گفته و هم بر مفاهیم اصلی و کلیدی مرتبط با آن تمرکز کرده و این مفاهیم را شرح داده است.
در کتاب «روان‌درمانی در عمل» تعریف روان‌درمانی از منظر یونگ ارائه شده و از ماهیت و چیستی آن سخن رفته است. در این کتاب همچنین هدف‌های روان‌درمانی و اصول آن و نیز پرسش‌های بنیادین مطرح در روان‌درمانی شرح داده شده‌اند.
روان‌درمانی در دنیای مدرن و نیز رابطۀ روان‌درمانی با دو حوزه فلسفه و پزشکی از دیگر مباحثی‌‌اند که در کتاب «روان‌درمانی در عمل» به آن‌ها پرداخته شده است.
در این کتاب همچنین، حین بحث از روان‌شناسی انتقال، به‌عنوان یکی از مفاهیم کلیدی روان‌درمانی، از رابطۀ روان‌درمانی با کیمیاگری سخن رفته است.
تخلیۀ هیجانی و تحلیل رؤیا از دیگر مفاهیمی‌اند که در کتاب «روان‌درمانی در عمل» درباره‌شان توضیح داده شده است.
یونگ، که منتقد جدی روان‌شناسی مبتنی بر فردگرایی افراطی است، در کتاب «روان‌درمانی در عمل» نیز نقد خود را بر این مقوله بیان می‌کند و از رابطۀ فردیت با زندگی اجتماعی سخن می‌گوید. او فردیت را بدون رابطۀ آن با جمع بی‌معنا می‌داند و دربرابر ناخودآگاه فردی، از نظریۀ خود درباب ناخودآگاه جمعی دفاع می‌کند و به تبیین این دیدگاه می‌پردازد.

درباره کارل گوستاو یونگ، نویسنده کتاب «روان‌درمانی در عمل»
کارل گوستاو یونگ (Carl Gustav Jung)، متولد 1875 و درگذشته به‌سال 1961، روانپزشک و روانکاو سوئیسی و بنیانگذار روانشناسی تحلیلی است.
یونگ ابتدا با فروید مکاتبه و رابطه‌ای نزدیک داشت و بسیار مورد تأیید فروید بود اما به‌تدریج اختلاف نظر آن‌ها بر سر مسائل مربوط به روانکاوی جدی شد و به قطع ارتباط آن دو و طرد شدنش از جانب فروید انجامید.
نگرش یونگ به ناخودآگاه متفاوت با نگرش فروید بود. به اعتقاد یونگ همۀ مسائل مربوط به سازوکار روان انسان و ضمیر ناخودآگاه را نمی‌توان به غریزه جنسی مربوط دانست. این‌گونه بود که یونگ مکتب مستقل خود را در روان‌کاوی بنیان نهاد.
ناخودآگاه جمعی از مهمترین نظریه‌هایی بود که از جانب یونگ مطرح شد. او که روی اسطوره‌ها بسیار مطالعه و پژوهش کرده بود به این اعتقاد داشت که رؤیاها و خیال‌پردازی‌های انسان ریشه‌هایی اسطوره‌ای و کهن‌الگویی دارند و باید آن‌ها را براساس نمادهای مرتبط با اسطوره‌ها و کهن‌الگوها و آنچه در ناخودآگاه جمعی بشر انباشته شده تحلیل و تفسیر کرد.
به‌ اعتقاد یونگ همۀ مسائل روانی آدمی را نمی‌توان با اتکا به ناخودآگاه فردی توضیح داد و انسان، علاوه بر ناخودآگاه فردی، از ناخودآگاه جمعی هم برخوردار است و این ناخودآگاه جمعی، عامل اشتراک نوع بشر است و انسان‌ها را، فارغ از تفاوت‌های فردی که با هم دارند، به هم پیوند می‌دهد و باعث می‌شود در مواردی حالات روانی و ذهنی مشابهی را تجربه کنند و واکنش‌های مشابهی از خود نشان دهند که ریشه در کهن‌الگوها و اسطوره‌هایی دارد که در همین ناخودآگاه جمعی انباشته شده‌اند.
او همچنین معتقد بود که در درون و ناخودآگاه هر زن یک مرد (آنیموس) و در درون و ناخودآگاه هر مرد یک زن (آنیما) زندگی می‌کند.
نظریات یونگ بر عرصه‌های گوناگونی، از جمله بر هنر و ادبیات و نقد ادبی و هنری، تأثیر زیادی گذاشته است. در عرصۀ سینما فدریکو فلینی، فیلمساز بزرگ ایتالیایی، از جمله کارگردانانی‌ست که از یونگ تأثیر گرفته است.
از آثار یونگ می‌توان به کتاب‌های «انسان و سمبولهایش»، «ناخودآگاه جمعی و کهن‌الگو»، «دگردیسی‌های روان و نمادهایش: کندوکاو در پیش‌نشانه‌های موردی از بیماری اسکیزوفرنی»، «روانشناسی و کیمیاگری (انسان و اسطوره‌هایش)»، «روان‌شناسی و دین» و «کتاب سرخ» اشاره کرد.

درباره ترجمۀ فارسی کتاب «روان‌درمانی در عمل»
کتاب «روان‌درمانی در عمل» با ترجمۀ دکتر ارسطو میرانی در انتشارات جامی منتشر شده است. دکتر ارسطو میرانی مترجم، دین‌پژوه و پژوهشگر حوزه‌های روان‌شناسی و فلسفه است. او عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان و استادیار الهیات در این دانشگاه است.
از ترجمه‌های ارسطو میرانی می‌توان به کتاب‌های «فرهنگ اگزیستانسیالیسم»، «فیلسوف دل: زندگی و اندیشۀ بی‌قرار سورن کیرکگور در جدال عشق و ایمان»، «کافکا در آینۀ یونگ: تنش و تحول در زندگی فرانتس کافکا» و «شرق در برابر غرب» اشاره کرد.

رتبۀ کتاب «روان‌درمانی در عمل» در گودریدز: 4.22 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده