کتاب | علوم انسانی | روانشناسی | روان کاوی | آثار و اندیشه های زیگموند فروید
آثار و اندیشه های زیگموند فروید شابک: 9786004902717 216 صفحه 208 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 آثار اندیشه زیگموند فروید ژان میشل کینودو علیرضا طهماسب مجتبی جعفری علوم انسانی روانشناسی روان کاوی

1,400,000 ریال

ناشر: فرهنگ نشر نو

چاپ چهارم

کتاب «آثار و اندیشه‌های زیگموند فروید» اثر ژان‌میشل کینودو
قدم‌به‌قدم با زیگموند فروید و تحولات فکری او. ژان‌میشل کینودو در کتاب «آثار و اندیشه‌های زیگموند فروید» در قالب نوشتاری فشرده و موجز شرحی از اندیشه‌های فروید و تحول دیدگاه‌های او به دست داده است. در کتاب «آثار و اندیشه‌های زیگموند فروید» با زندگی و اندیشه‌ها و نظریات یکی از تأثیرگذارترین متفکران قرن نوزدهم و بیستم میلادی آشنا می‌شویم.
کتاب «آثار و اندیشه‌های زیگموند فروید»، با عنوان انگلیسی Sigmund Freud: An Introduction، کتابی نسبتاً جدید در معرفی فروید و اندیشه‌های اوست و متن انگلیسی آن نخستین بار در سال 2017 در انتشارات راتلج منتشر شده است. این کتاب، به دلیل نوع بیان و شیوه ساده طرح اندیشه‌های فروید، مدخلی مناسب برای کسانی است که می‌خواهند شناختی ابتدایی و در عین حال جامع و روشن و دقیق از روانکاوی فروید و سیر تکامل اندیشه‌های او و نقش و تأثیر او در تاریخ اندیشه به دست آورند.

مروری بر کتاب «آثار و اندیشه‌های زیگموند فروید»
کتاب «آثار و اندیشه‌های زیگموند فروید» از درآمدی با عنوان «تفکری همواره در تحول» و شانزده فصل تشکیل شده است. در این کتاب سیرِ اندیشه‌های فروید به ترتیب تاریخی بیان شده و تحولات فکری او در دوره‌های مختلف، از جوانی تا سالخوردگی، معرفی و شرح داده شده و همچنین شرحی از زندگی فروید آمده است.
عنوان‌های فصل‌های شانزده‌گانۀ کتاب «آثار و اندیشه‌های زیگموند فروید» عبارتند از: «زیگموند فروید از 1856 تا 1900»، «هیستری و کشف روان‌کاوی»، «خودکاوی»، «تأویل رؤیا»، «نمود ناهشیار در زندگی روزمره»، «میل جنسی در کودکان»، «عقده اُدیپ و ناهشیار»، «انتقال و فنون و جلسۀ روان‌کاوی»، «چهار مورد از مشاهدات بالینی فروید»، «فراروان‌شناسی (1917 – 1915)»، «تعارض بنیادین سائق زندگی و سائق مرگ»، «ایگو و اید و سوپرایگو»، «ترس از دست دادن عزیزان و محبوبان»، «سایکوز و انکار واقعیت و دوپارگی ایگو»، «مذهب و تمدن: بدبینی یا روشن‌بینی؟» و «زیگموند فروید، از 1900 تا 1939».
ژان‌میشل کینودو در فصل‌های مختلف کتاب «آثار و اندیشه‌های زیگموند فروید» خطوط اصلی اندیشۀ فروید را ترسیم کرده و همچنین به معرفی آثار و نوشته‌های او که بیانگر دیدگاه‌های اصلی و مهم و اثرگذارش هستند پرداخته و راهنمایی مناسب برای علاقمندان به مطالعۀ روان‌کاوی فروید به دست داده است.
روان‌پالایی، تداعی آزاد، مبانی درمان روان‌کاوی، میل جنسی، مفهوم انتقال، نامه‌های فروید به ویلهلم فلیس، اغوای واقعی و خیالی، خودکاوی و کشف عقده اُدیپ، اصول بنیادین تأویل رؤیا، پنج مکانیسم ناهشیار تغییر شکل محتوای رؤیا، عامل سانسور و واپس‌رانی، نمادپردازی در رؤیا، تکنیک تأویل رؤیا، لغزش‌های زبانی، لطیفه و رابطۀ آن با ناهشیار، اختلالات تحول روانی‌جنسی در کودکان، میل جنسی بهنجار در کودکان، پندارهای جنسی کودکان، استعداد انحراف چندشکلی، والدکُشی، اسطوره اُدیپ و ناهشیار، افول عقده اُدیپ، تکرار به جای یادآوری، اولین نمونه از روان‌کاوی کودکان، لذت رنج، رویارویی سائق مرگ و سائق زندگی، تکرار و اجبار به تکرار و انتقال، روان‌شناسی جمعی و واکاوی ایگو، ایگو و اید، اضطراب و زبان در اسکیزوفرنی از جمله موضوعات مرتبط با نظریات فروید هستند که در کتاب «آثار و اندیشه‌های زیگموند فروید» به آنها پرداخته شده است.
ژان‌میشل کینودو در درآمد این کتاب یادآور می‌شود که در شرح و معرفی روان‌کاوی فروید رهیافتی بالینی را انتخاب کرده است، چون به اعتقاد او «افکار فروید از سنخ نظرورزی محض نیست بلکه پیوندی تنگاتنگ با تجربۀ روزمره روان‌کاوی دارد و شرح این تجارب بالینی است.» کینودو در ابتدای درآمدِ کتاب درباره تازه ماندن اندیشه‌های فروید در عصر حاضر و رویکرد خود در شرح این اندیشه‌ها و دلیل اتخاذ این رویکرد می‌نویسد: «اندیشه‌های اصلی زیگموند فروید امروز نیز چون گذشته زنده است. اگر اندیشۀ فروید را برای خود فهم و معنا کنیم، درخواهیم یافت که از همان آغاز که از ذهن او تراویده، از پرمایگی‌شان هیچ کاسته نشده است. به همین دلیل است که آرای او را در قالب روایت اولیه و آن‌گونه که نخستین‌بار پدیدار شده عرضه خواهم کرد.»
کینودو همچنین می‌نویسد: «دفتر اندیشه‌های فروید خاتمه نیافته که هیچ، بلکه همچنان مفتوح است و به یمن دستاوردهای پیاپی فروید و پیروان او، پیوسته بر غنای آن افزوده شده است.» کینودو درباره زبانی که در این کتاب برای شرح اندیشه‌های فروید به کار گرفته می‌گوید که در نگارش این کتاب تا جای ممکن از کلمات روزمره استفاده کرده است، «زیرا فروید خود به آلمانیِ روشن و روان می‌نوشت.»
کتاب «آثار و اندیشه‌های زیگموند فروید» با ترجمۀ علیرضا طهماسب و مجتبی جعفری در نشر نو منتشر شده است. ترجمۀ فارسی این کتاب با پیشگفتاری مفصل از مترجمان، با عنوان «چگونه فروید بخوانیم؟»، همراه است. در این پیشگفتار به وجوه گوناگون افکار و آثار فروید، از جمله ریشه‌های تاریخی اندیشۀ او و سبک‌شناسی نوشته‌هایش، پرداخته شده و همچنین کلیدی برای درک بهتر آثار و نظریات فروید به دست داده شده است.

درباره ژان‌میشل کینودو، نویسنده کتاب «آثار و اندیشه‌های زیگموند فروید»
ژان‌میشل کینودو (Jean-Michel Quinodoz)، متولد 1934، روان‌کاو سوئیسی است. از کینودو تا کنون چند کتاب و مقالات مختلفی در زمینۀ روان‌کاوی منتشر شده است. همکاری با انجمن روان‌کاوی سوئیس و انجمن روان‌کاوی بریتانیا، راه‌اندازی بولتن انجمن روان‌کاوی سوئیس و سردبیری مجلۀ بین‌المللی روان‌کاوی از فعالیت‌های علمی اوست.

رتبۀ کتاب «آثار و اندیشه‌های زیگموند فروید» در گودریدز: 3.38 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم