کتاب | علوم انسانی | روانشناسی | روان کاوی | مغاک جنون
مغاک جنون شابک: 9786004903523 256 صفحه 250 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 مغاک جنون جرج اتوود پیوند جلالی آرش مهرکش علوم انسانی روانشناسی روان کاوی

1,572,500 ریال 1,850,000 ریال

ناشر: فرهنگ نشر نو

چاپ دوم

کتاب «مغاک جنون» نوشتۀ جرج اَتوود
جنون چیست، چگونه است و چه ابعاد و جنبه‌ها و جلوه‌هایی دارد؟ کتاب «مغاک جنون»، با عنوان اصلی The Abyss of Madness، کتابی است درباب این موضوع.
جرج اَتوود در کتاب «مغاک جنون» ماحصل تجربیات و خوانده‌های سالیانِ خود در زمینۀ جنون و درمان آن را روی دایره ریخته تا گسترۀ جنون و چندوچونِ آن را به ما بشناساند.
کتاب «مغاک جنون» آمیزه‌ای از مباحث تئوریک درباب جنون و حکایت‌های بالینی‌ای است که جرج اتوود از مواجهه‌اش با انواع جنون و بیماران جنون‌زده‌ای که برای درمان به او مراجعه می‌کرده‌اند نقل می‌کند.
کتاب «مغاک جنون» همچنین از رابطۀ میان جنون و نبوغ و نیز پیوند رابطۀ روان‌درمانی و فلسفه سخن می‌گوید.
در کتاب «مغاک جنون» از جنون و نمودهای آن نه‌فقط به‌عنوان مسئله‌ و بحرانی که «دیگران» با آن درگیرند بلکه به‌عنوان چیزی سخن می‌رود که در وجود هرکسی هست و بنابراین در این کتاب، مطالعۀ جنون و سخن گفتن از آن به‌منزلۀ کاوشی در درون خود است و نشان دادن بخشی از وجود همۀ ما به خودمان، در آینۀ دیگران.
کتاب «مغاک جنون» کتابی است که به زبانی ساده نوشته شده و مناسب مخاطبان غیرمتخصص اما علاقه‌مند به مباحث مربوط به روان‌شناسی و روان‌درمانی، مخصوصاً علاقه‌مندان به دانستن دربارۀ جنون و وجوه گوناگون آن، است.
بخش‌هایی از کتاب «مغاک جنون»، چنانکه جرج اَتوود خود در ابتدای این کتاب توضیح می‌دهد، نسخۀ بازبینی‌شدۀ مقاله‌هایی است که قبلاً از او در مجله‌های مختلف چاپ شده بوده است.
متن اصلی کتاب «مغاک جنون» اولین بار در سال 2012 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «مغاک جنون»
آن‌چه در کتاب «مغاک جنون» در بحث از جنون و انواع و ابعاد گوناگون آن مورد نظر و حائز اهمیت است بررسی جنون و تلاش برای کندوکاو در آن، نه به‌مثابه یک بیماری‌ که کاملاً از سلامت عقل جدا و مجزاست بلکه به‌عنوان پدیده‌ای انسانی است که همۀ ما، در صورت شناخت جنون و باریک شدن در آن، می‌توانیم آن را در خودمان ببینیم و تشخیص دهیم. بنابراین در کتاب «مغاک جنون» شناخت جنون به‌منزلۀ وجهی از شناخت خود است.
جرج اتوود در مقدمۀ کتاب «مغاک جنون» می‌گوید که «هدف محوری این کتاب زدودن مرزهای سفت و سختی است که جنون را از سلامت عقل جدا می‌کند، تا بتوان پدیدۀ اختلالات شدید روانی را به دایرۀ قابل‌فهم انسانی برگرداند.»
اتوود همچنین در مقدمۀ کتاب «مغاک جنون» توضیح می‌دهد که دیدگاهی که در این کتاب راهنمای او بوده «زمینه‌گرایی پدیدارشناختی» است. اتوود در توضیح این دیدگاه، که ماحصل تحقیقات او و افرادی دیگر است، می‌نویسد: «این روش فهم ما، که ابتدا از مطالعۀ ریشه‌های ذهنی نظریات روانکاوی زاده شد، نتیجۀ بیش از سه دهه تلاش ما برای بازاندیشی در روانکاوی به عنوان پرسشگری پدیدارشناسانه و همچنین تلاش برای پدیدارشناسیِ خودِ فرایندهای روانکاوانه بوده است. وقتی خودمان را وقف پرسشگری پدیدارشناسانه کردیم، به دورنمای نظری زمینه‌گرایانه رسیدیم که در آن دنیای تجربیات احساسی هر شخص همیشه در بستری ارتباطی جای دارد که سازندۀ آن دنیا است.
این سیر، به فهم عمیق ما از نظریۀ روانکاوی و پدیده‌های متنوعی که در تلاش برای تبیین آنها است – از جمله فهم ما از مفاهیم ساختار روان، ناهشیار، رشد روانشناختی، رؤیا، تروما، مفهوم بیماری روانی به هر شکل و شدتی و همچنین فرایند روان‌درمانی – کمک شایانی کرده است. زمینه‌گرایی پدیدارشناختی یک دیدگاه پسادکارتی است و این نگاه [دکارتی] را رد می‌کند که هر شخصی یک ذهن مجزا است – یعنی یک امر متفکر که محتوای آن به جهانی می‌نگرد که از اساس با آن بیگانه است. در عوض، میراث فلسفۀ دکارت جای خود را به مجموعۀ بزرگی از پیش‌فرض‌ها می‌دهد که در آن هر فرد ساکن جهانی است که بستر و زمینه‌ای برای تجربه‌های او است، جهانی که خود با انبوهی از معانی و مقاصد انسانی پر شده است.»
اتوود توضیح می‌گوید که بنیان‌های فلسفی زمینه‌گرایی پدیدارشناختی را اندیشه‌های تعدادی از فلاسفۀ پسادکارتی، از جمله کیرکگور، نیچه، ویتگنشتاین و خصوصاً هایدگر تشکیل می‌دهد.
کتاب «مغاک جنون» کتابی خوشخوان است که نویسنده در آن مباحث نظری درباب جنون را با نقل حکایت‌هایی بالینی از بیماران مختلفی که مراجعان او بوده‌اند همراه کرده است و این‌گونه به توضیح و تشریح عمق و ابعاد و انواع مختلف جنون و وجوه گوناگون آن پرداخته است تا از این رهگذر آینه‌ای مقابل خودِ ما بگیرد و آنچه را در اعماق وجودمان نهفته است به ما نشان دهد و ما را به آن نزدیک‌تر کند.
کتاب «مغاک جنون» از مقدمه و نُه فصل تشکیل شده است. فصل‌های نُه‌گانۀ کتاب «مغاک جنون» عبارتند از: «روان‌درمانی؛ یک علم انسانی»، «کاوشی در مغاک جنون»، «فلسفه و روان‌درمانی»، «رؤیا و هذیان»، «ناگفتنی‌ها و تحمل‌ناشدنی‌ها»، «تراژدی آسیب به خود»، «خورشید سیاه مالیخولیا»، «شبح چیست؟» و «جنون و نبوغ فلسفۀ پسادکارتی».
کتاب «مغاک جنون» با ترجمۀ پیوند جلالی و آرش مهرکش در نشر نو منتشر شده است.

دربارۀ جرج اَتوود، نویسندۀ کتاب «مغاک جنون»
جرج ای. اَتوود (George E. Atwood)، متولد 1944، روانشناس و متخصص روانشناسی بالینی است. علایق اصلی اتوود در روانشناسی شامل نظریۀ شخصیت، روان‌درمانی، روان‌شناسی دانش، مطالعۀ حالات روان‌پریشی، تحلیل منابع روان‌شناختی نظام‌های فلسفی و تحقیق و کندوکاو در روابط پیچیدۀ میان جنون و نبوغ خلاق است.
از آثار جرج اتوود می‌توان به کتاب‌ «چهره‌ها در ابر: بین‌الاذهانی در نظریۀ شخصیت» (نوشته شده با همکاری رابرت استولورو) اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم