کتاب | علوم انسانی | روانشناسی | عمومی | 100 پرسش
100 پرسش شابک: 9786004900478 748 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز پرسش آلن دوباتن علی کاظمیان علوم انسانی روانشناسی عمومی

850,000 ریال 1,000,000 ریال

ناشر: فرهنگ نشر نو

چاپ یکم

باز کردن سَرِ حرف گاهی دشوار است اما خوشبختانه در این روزگار برای این دشواری هم راههایی پیدا شده است. کتاب «100 پرسش: جعبه‌ابزاری برای گفت‌وگو» از آلن دو باتن از جملۀ این راههاست.
آلن دو باتن، که متخصص روزمره‌کردن فلسفه و پرداختن به فلسفۀ عملی و کارآمد برای رفع مسائل گوناگون زندگی و بهبود روابط انسانها و حل مشکلات مختلف آنهاست و مدرسۀ زندگی آلن دو باتن را هم با همین هدف تأسیس کرده است، در کتاب «100 پرسش: جعبه‌ابزاری برای گفت‌وگو» نیز برگی از این مهارت خود و مدرسۀ زندگی‌اش را رو می‌کند.
کتاب «100 پرسش: جعبه‌ابزاری برای گفت‌وگو» حاوی کارت‌هایی‌ست که در آن‌ها پرسش‌هایی مطرح شده است. این پرسش‌ها، سؤالاتی‌اند که برای باز کردن سرِ حرف با دیگران و گرم‌شدن محفلی که در آن افراد نمی‌توانند حرفی برای گفتن پیدا کنند به درد می‌خورند و همچنین پرسش‌هایی سودمند هستند که تصادفی طراحی نشده‌اند.
در کتاب «100 پرسش: جعبه‌ابزاری برای گفت‌وگو» با سؤالاتی روبه‌روییم که می‌توانند روابط آدم‌ها با یکدیگر را صمیمانه کنند و محفلی را که سرمای بی‌حرفی بر آن چیره است، با صحبت‌های جذاب گرم کنند.
اگر به مهمانی‌ای می‌روید که افرادِ دیگرِ حاضر در آن را نمی‌شناسید، شاید بد نباشد پرسش‌های کتاب «100 پرسش: جعبه‌ابزاری برای گفت‌وگو» را سرِ جیب داشته باشید و نگاهی به آن‌ها بیندازید.

مروری بر کتاب «100 پرسش: جعبه‌ابزاری برای گفت‌وگو»
کتاب «100 پرسش: جعبه‌ابزاری برای گفت‌وگو»، چنانکه پیش‌تر اشاره شد، برای غلبه بر بحرانِ حرفی برای گفتن نداشتن در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها تدارک شده است.
در کتاب «100 پرسش: جعبه‌ابزاری برای گفت‌وگو» کارت‌هایی تعبیه شده که در آن‌ها پرسش‌هایی جذاب، برای گرم‌شدن محافل دوستانه و دورهمی‌ها و جمع‌های مختلفی که در آن‌ها افرادی گرد هم می‌آیند که زیاد همدیگر را نمی‌شناسند یا دست کم در آن‌ها بعضی با بعضی دیگر غریبه‌اند، تدارک شده است.
کتاب «100 پرسش: جعبه‌ابزاری برای گفت‌وگو» به افراد حاضر در یک جمع کمک می‌کند که باهم وقت به خوشی بگذرانند و پرسش‌ها و مسائلی را با یکدیگر در میان بگذارند و درباره‌شان بحث کنند که هم سرگرم‌کننده‌اند و هم مفید و آموزنده و تأمل‌برانگیز و حاوی درس‌هایی برای زندگی بهتر.
شروع یک گفت‌وگو در یک جمع، اگر افراد تازه باهم آشنا شده باشند و علایق و سلایق یکدیگر را ندانند و خوب همدیگر را نشناسند، کار دشواری است. در یک مهمانی و دورهمی، وقتی همۀ حاضران همدیگر را نشناسند و ندانند چطور سرِ حرف را باهم باز کنند، محفل به‌شدت کسالتبار می‌شود و به سردی می‌گراید.
در مواقعی این‌چنین است که پرسش‌های نوشته‌شده در کارت‌های کتاب «100 پرسش: جعبه‌ابزاری برای گفت‌وگو» می‌تواند یاری‌گر باشد و یک جمع را از کسالت نجات دهد و جانی تازه به جمع‌ها و مهمانی‌ها و دورهمی‌ها بدهد.
این‌که چه پرسشی طرح کنیم که جذاب باشد و جمع را از رکود و رخوت و سردی و کسالت بیرون آورد مهم است. در پرسش‌های طرح‌شده در کتاب «100 پرسش: جعبه‌ابزاری برای گفت‌وگو» هدف طرح سؤالهایی بوده که از چنین ویژگی‌ای برخوردار باشند. در این کتاب با پرسش‌هایی مواجهیم که در طرح آن‌ها هم سرگرم‌کنندگی و جذابیت مدّ نظر بوده و هم سودمندی و کارآمدی؛ پرسش‌هایی که هم رقم‌خوردن اوقاتی خوش در جمع را تضمین می‌کنند و هم پرسش‌های به‌دردخوری هستند و می‌توانند انسان‌ها را در حلّ مشکلات مختلف زندگی‌شان یاری دهند.
کتاب «100 پرسش: جعبه‌ابزاری برای گفت‌وگو» با ترجمۀ علی کاظمیان در نشر نو منتشر شده است.

درباره آلن دو باتن
آلن دو باتن(Alain de Botton)، متولد 1969 در زوریخِ سوئیس، فیلسوف، مجری تلویزیون، جُستارنویس، سخنران و روزنامه‌نگار سوئیسی – بریتانیایی و از بنیانگذاران مؤسسۀ آموزشی «مدرسۀ زندگی» است.
پیوند فلسفه با زندگی روزمره و بیان مسائل فلسفی به زبانی ساده و شیرین و ملموس از مهارتهای اصلی آلن دو باتن است. او در نوشته‌هایش چیزهایی را که به‌ظاهر پیش پا افتاده و روزمره به نظر می‌رسند به معقولات و مسائل پیچیده‌ای که ذهن انسان با آنها درگیر است ربط می‌دهد و به دنبال این است که فلسفه و به‌طور کلی دانش را از محدوده دانشگاه به میدان عمل و زندگی روزمره انسانها بیاورد. با همین رویکرد بود که دو باتن از گرفتن دکترای فلسفه از دانشگاه هاروارد منصرف شد و به جای آن به نوشتن کتابهای فلسفی به زبان ساده پرداخت.
مشارکت دو باتن در تأسیس «مدرسۀ زندگی» نیز از همین رویکرد او به فلسفه و دانش نشأت می‌گیرد. این مؤسسه به این قصد تأسیس شده است که، برخلاف دانشگاههای سنتی، آموزش را با زندگی عملی انسانها همسو کند و چیزی را بیاموزد که به درد زندگی روزمرة شخصی و اجتماعی و شغلی آدمها بخورد.
آثار آلن دو باتن جزو آثار پرفروش و پرمخاطب است. «جستارهایی در باب عشق»، «هنر سیر و سفر»، «پروست چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون کند»، «اضطراب منزلت» و «تسلی‌بخشی‌های فلسفه» از جمله آثار اوست.
آلن دو باتن در سال 2015 برنده جایزه «یاران شوپنهاور» در جشنواره نویسندگان ملبورن شده است.

رتبۀ کتاب «100 پرسش: جعبه‌ابزاری برای گفت‌وگو» در گودریدز: 4.80 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down