کتاب | علوم انسانی | فلسفه | اندیشه و تفکر | تسلی بخشی های فلسفه
تسلی بخشی های فلسفه شابک: 9789643114794 304 صفحه 354 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 7700 تسلی بخشی فلسفه آلن دوباتن عرفان ثابتی علوم انسانی فلسفه اندیشه و تفکر

1,402,500 ریال 1,650,000 ریال

ناشر: ققنوس

چاپ بیست و پنجم

کتاب «تسلی‌بخشی‌های فلسفه»، نوشته آلن دوباتن
«تسلی‌بخشی‌های فلسفه»، با عنوان اصلی (The Consolations of Philosophy) جستارهایی است از آلن دوباتن در باب اینکه فیلسوفان چگونه می‌توانند کمکمان کنند تا از پس مشکلات و مسائل و مصائب و دغدغه‌هایی که در زندگی واقعی و روزمره با آنها مواجه می‌شویم برآییم. آلن دوباتن در این کتاب نیز، به شیوه معمول خود، موضوعات مربوط به زندگی عملی و واقعی را در پرتو مباحث و دیدگاههای فلسفی بررسی می‌کند و می‌کوشد با مدد گرفتن از فلاسفه و متفکران بزرگ، از عهد باستان گرفته تا دوره‌های جدیدتر، نسخه‌ای برای زندگی بهتر و درست‌تر به دست دهد و به مخاطبانش بیاموزد که چگونه، با الگو قرار دادن فلاسفه و زندگی و دیدگاههای آنها و شیوه مواجهه‌شان با مسائل و بحرانهای گوناگون، بر رنج‌ها و نارضایتی‌های مختلف خود در زندگی فائق آیند و نگذارند که رنج‌ها و دغدغه‌ها و شکست‌ها آنها را یکسره نومید کند. «تسلی‌بخشی‌های فلسفه»، مثل دیگر آثار آلن دوباتن، محل تلاقی زندگی و فلسفه است. دوباتن از فلسفه‌ای سخن می‌گوید که زندگی را به کار می‌آید. این گونه است که در این کتاب فلسفه از برج عاج مباحث دانشگاهی به میدان زندگی عملی کشانده شده است.

مروری بر کتاب «تسلی‌بخشی‌های فلسفه»
در کتاب «تسلی‌بخشی‌های فلسفه» از دریچه اندیشه‌ها و دیدگاههای شش فیلسوف بزرگ به مسائل و موضوعات و دغدغه‌هایی می‌نگریم که همه ما، فارغ از اینکه عامی باشیم یا روشنفکر و فرهیخته، در زندگی عادی هر روزه با آنها درگیریم. بی‌پولی، شکست عشقی، نومیدی، تأییدِ جمع و میزان محبوبیت در نزد دیگران، ناکارآمدی و رنجها و سختی‌های متعددی که در زندگی با آنها مواجهیم موضوع بحثهای دوباتن در این کتاب هستند. آلن دوباتن هر یک از مشکلات و مصائب زندگی آدمی را بر اساس دیدگاههای یک فیلسوف بررسی می‌کند و راه حلی را که هر فیلسوف برای درد و رنج و مشکلی در آستین دارد پیش روی مخاطبانش قرار می‌دهد. سقراط، سنکا، اپیکور، مونتنی، شوپنهاور و نیچه شش فیلسوف بزرگی هستند که دوباتن در این کتاب به شرح زندگی و معرفی فلسفه و طرز فکرشان می‌پردازد و مخاطبان خود را، برای حل مشکلات و رفع بحرانهای مختلف زندگی‌شان، به آنها ارجاع می‌دهد. در این کتاب از سقراط می‌آموزیم که چندان به محبوب‌نبودن در نزد دیگران وقعی ننهیم و دغدغه تأییدِ جمع را نداشته باشیم، از سنکا روش غلبه بر یأس و نومیدی و احساس ناکامی را یاد می‌گیریم، از اپیکور می‌آموزیم که چطور بر مشکل بی‌پولی فائق آییم، از مونتنی نکاتی در باب حل مشکل احساس ناتوانی و نابسندگی می‌آموزیم، شوپنهاور کمکمان می‌کند که در مواجهه با شکست عشقی یکسره درهم نشکنیم و نیچه به کمکمان می‌آید تا سختی‌ها و رنج‌های متعدد را تحمل کنیم.
کتاب «تسلی‌بخشی‌های فلسفه» از شش بخش تشکیل شده که عبارتند از: «تسلی‌بخشی در مواجهه با عدم محبوبیت»، «تسلی‌بخشی در مواجهه با کم‌پولی»، «تسلی‌بخشی در مواجهه با ناکامی»، «تسلی‌بخشی در مواجهه با ناتوانی و نابسندگی»، «تسلی‌بخشیِ قلب شکسته» و «تسلی‌بخشی در مواجهه با سختی‌ها».
در بخشی از این کتاب، که درباره سقراط و مسئله محبوبیت است، می‌خوانید: «در گفتگوها، من ترجیح می‌دادم مورد قبول و علاقه طرف مقابل باشم، نه این که حقیقت را بگویم. میل به جلب رضایت سبب شده بود که به لطیفه‌های پیش پا افتاده بخندم، درست مثل پدری در شب افتتاحیه نمایشنامه مدرسه‌ای. رفتار من با غریبه‌ها شبیه رفتار نوکرصفتانه دربانی بود که به مهمانان ثروتمندِ هتل خوشامد می‌گوید – اشتیاق کف‌آلود ناشی از میل کورکورانه بیمارگونه به جلب محبت. من نسبت به آرا و عقاید اکثریت مردم، به طور علنی، ابراز شک و تردید نمی‌کردم. من در پی جلب تأیید و موافقت صاحبان قدرت بودم و تا مدت‌ها پس از ملاقات با آن‌ها، نگران این بودم که آیا مرا خوشایند یافته‌اند یا نه. در هنگام عبور از گمرک یا رانندگی در کنار ماشین‌های پلیس، آرزوی مبهمی در دل داشتم که ای کاش مأموران اونیفرم‌پوش، نظر خوبی راجع به من داشته باشند.
ولی سقراط در برابر عدم محبوبیت و محکوم شدن از طرف حکومت، متزلزل نشد. او به سبب گله و شکایت دیگران از افکار خود دست برنداشت. علاوه بر این، اعتماد به نفس او ناشی از امری ژرف‌تر از تندخویی و شجاعت احمقانه بود. این اعتماد به نفس ریشه در فلسفه داشت. فلسفه به سقراط عقایدی داده بود که می‌توانست در هنگام رویارویی با مخالفت دیگران، به این باورها اعتمادی عقلانی، و نه هیستریک، داشته باشد.»

درباره آلن دوباتن، نویسنده کتاب «تسلی‌بخشی‌های فلسفه»
آلن دوباتن(Alain de Botton)، متولد 1969 در زوریخِ سوئیس، فیلسوف، مجری تلویزیون، جُستارنویس، سخنران و روزنامه‌نگار سوئیسی – بریتانیایی و از بنیانگذاران مؤسسه آموزشی «مدرسه زندگی» است. پیوند فلسفه با زندگی روزمره و بیان مسائل فلسفی به زبانی ساده و شیرین و ملموس از مهارتهای اصلی آلن دوباتن است. او در نوشته‌هایش چیزهایی را که به ظاهر پیش پا افتاده و روزمره به نظر می‌رسند با معقولات و مسائل پیچیده‌ای که ذهن انسان با آنها درگیر است ربط می‌دهد و به دنبال این است که فلسفه و به طور کلی دانش را از محدوده دانشگاه به میدان عمل و زندگی روزمره انسانها بیاورد. با همین رویکرد بود که دوباتن از گرفتن دکترای فلسفه از دانشگاه هاروارد منصرف شد و به جای آن به نوشتن کتابهای فلسفی به زبان ساده پرداخت. مشارکت دو‌باتن در تأسیس «مدرسه زندگی» نیز از همین رویکرد او به فلسفه و دانش نشأت می‌گیرد. این مؤسسه به این قصد تأسیس شده است که، برخلاف دانشگاههای سنتی، آموزش را با زندگی عملی انسانها همسو کند و چیزی را بیاموزد که به درد زندگی روزمره شخصی و اجتماعی و شغلی آدمها بخورد.
آثار آلن دوباتن جزو آثار پرفروش و پرمخاطب است. «هنر سیر و سفر»، «جستارهایی در باب عشق» و «پروست چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون کند» از دیگر آثار اوست.
آلن دوباتن در سال 2015 برنده جایزه «یاران شوپنهاور» در جشنواره نویسندگان ملبورن شده است.

درباره ترجمه فارسی کتاب «تسلی‌بخشی‌های فلسفه»
کتاب «تسلی‌بخشی‌های فلسفه» با ترجمه عرفان ثابتی در نشر ققنوس منتشر شده است. عرفان ثابتی، متولد 1355، مترجم و پژوهشگر ایرانی حوزه جامعه‌شناسی و فلسفه است. «پسامدرنیسم و بحران زیست‌محیطی»، «هنر همیشه بر حق بودن: 38 راه برای پیروزی در هنگامی که شکست خورده‌اید»، «چرندیات پست‌مدرن: سوء استفاده روشنفکران پست‌مدرن از علم» و «جهانی‌شدن و و مخالفان آن» از جمله ترجمه‌های اوست.

رتبه کتاب «تسلی‌بخشی‌های فلسفه» در گودریدز: 4/01 از 5

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم