کتاب | علوم انسانی | روانشناسی | عمومی | پرشور و حال زیستن
پرشور و حال زیستن شابک: 9786006047478 198 صفحه 170 گرم قطع: جيبی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 پرشور زیستن آلن دوباتن نادیا فغانی علوم انسانی روانشناسی عمومی

1,125,000 ریال 1,500,000 ریال

ناشر: هنوز

چاپ یکم

کتاب «پرشوروحال زیستن» اثری از مؤسسۀ «مدرسۀ زندگی» آلن دو باتن
کتابی برای رهایی از احساس ملال و یکنواختی در زندگی روزمره. کتاب «پرشوروحال زیستن»، با عنوان اصلی A More Exciting Life: A Guide to Greater Freedom, Spontaneity and Enjoyment، مانند دیگر آثار آلن دو باتن و همکارانش در مؤسسۀ «مدرسۀ زندگی» کتابی است برای کمک به انسان‌ها که زندگی روزمرۀ خود را بهتر، پربارتر و برای خودشان رضایتخبش‌تر کنند، ریشه‌های نارضایتی‌شان از زندگی را دریابند و راهکارهایی برای عوض کردن سبک زندگی‌ای که از آن ناراضی‌اند و عوض کردن طرز تلقی‌شان از زندگی پیدا کنند.
در کتاب «پرشوروحال زیستن» به موضوع احساس ملال در زندگی روزمره و منشاء این احساس و راهکارهای غلبه بر آن پرداخته شده است.
مؤسسۀ «مدرسۀ زندگی» آلن دو باتن در کتاب «پرشوروحال زیستن» از اهمیت هیجان‌انگیز کردن زندگی سخن می‌گوید و از اینکه چگونه با آزاد کردن خود از کلیشه‌ها و آداب‌وتشریفات جعلیِ ملال‌انگیز و دادن هیجان به زندگی خود، از احساس ملال و یکنواختی خلاصی یابیم.
متن اصلی کتاب «پرشوروحال زیستن» اولین بار در سال 2020 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «پرشوروحال زیستن»
آن‌چه مؤسسۀ «مدرسۀ زندگی» در کتاب «پرشوروحال زیستن»، در صحبت از لزوم ایجاد شور و هیجان در زندگی و غلبه بر احساس ملال، بر آن تأکید می‌کند، رها و آزاد کردن ذهن از کلیشه‌ها و قیدوبندها و الگوهای دست‌وپاگیری است که به‌عنوان زندگی خوب و ایدئال به ما ارائه می‌شوند.
کتاب «پرشوروحال زیستن» آزادی، در معنای روان‌شناختی آن، را کلید دستیابی به زندگی رضایتبخش می‌داند و به ما می‌گوید که، برخلاف باورها و کلیشه‌های رایج، زندگی رضایتخبش یک زندگی عادی و معمولی نیست، بلکه یک زندگی جسورانه و سرخوشانه و رهاست که ما را از قیود خشک یک زندگی عادی خلاص می‌کند.
با خواندن کتاب «پرشوروحال زیستن» درمی‌یابیم که وقتی تلاش می‌کنیم در نظر دیگران عادی و معقول جلوه کنیم، امکان لذت بردن از زندگی را از خود می‌گیریم، چراکه بر احساسات و شور و هیجان و خلاقیت و جسارت خود لگام می‌زنیم و صرفاً برآنیم که طوری زندگی کنیم که دیگران، براساس معیارهای متعارف و کلیشه‌ایِ خوب و معقول بودن، از ما رضایت داشته باشند.
در کتاب «پرشوروحال زیستن» سخن از این است که برای داشتن زندگی‌ای رضایتخبش و پر از شور و هیجان، باید افکار و احساسات خود را بی‌سانسور و بدون نگرانی و ترس از قضاوت دیگران بیان و ابراز کنیم و مدام خود را سانسور نکنیم و بر احساسات و افکارمان لگام نزنیم.
کتاب «پرشوروحال زیستن» به ما می‌آموزد که اگر می‌خواهیم زندگی‌ای هیجان‌انگیز و رضایتبخش داشته باشیم نباید مدام وانمود کنیم که مثل همه‌ایم و به‌جای آن، باید سعی کنیم خودمان باشیم و از اینکه خود واقعی‌مان را مرئی کنیم نترسیم. این کتاب همچنین یادآور می‌شود که برای پرشوروحال زیستن لازم نیست به‌زور سعی کنیم که خاص جلوه کنیم.
کتاب «پرشوروحال زیستن» راهنمایی روان‌شناختی و عملی برای خلاصی از خودهای جعلی و عاریه‌ای و صداقت داشتن در بیان افکار و احساسات واقعی است و به ما یاد می‌دهد که چگونه خود واقعی‌مان را بشناسیم و آن را بدون تعارف و نگرانی از قضاوت دیگران بروز دهیم. این کتاب به ما می‌گوید که تصورات و تعاریف کلیشه‌ای از کامل و بی‌نقص بودن، اشتباه هستند و بعضی احساسات که، طبق باورها و آموزه‌های متعارف و تثبیت شده، نادرست و نامعقول و غیرعادی تلقی می‌شوند، به‌واقع جزوی از شخصیت واقعی آدمی‌اند و برای داشتن زندگی‌ای پرشوروحال و بی‌ملال، باید آن‌ها را پذیرفت و سرکوبشان نکرد.
کتاب «پرشوروحال زیستن» از مقدمه و شش بخش به نام‌های «دیگران»، «خود»، «روابط»، «شغل»، «لذت» و «آزادی» تشکیل شده است.

دربارۀ آلن دو باتن و مؤسسۀ «مدرسۀ زندگی»
آلن دو باتن(Alain de Botton)، متولد 1969 در زوریخِ سوئیس، فیلسوف، مجری تلویزیون، جُستارنویس، سخنران و روزنامه‌نگار سوئیسی – بریتانیایی و از بنیانگذاران مؤسسۀ آموزشی «مدرسۀ زندگی» است.
پیوند فلسفه با زندگی روزمره و بیان مسائل فلسفی به زبانی ساده و شیرین و ملموس از مهارتهای اصلی آلن دو باتن است. او در نوشته‌هایش چیزهایی را که به‌ظاهر پیش‌پاافتاده و روزمره به‌نظر می‌رسند به معقولات و مسائل پیچیده‌ای که ذهن انسان با آنها درگیر است ربط می‌دهد و به‌دنبال این است که فلسفه و به‌طور کلی دانش را از محدودۀ دانشگاه به میدان عمل و زندگی روزمرۀ انسانها بیاورد. با همین رویکرد بود که دو باتن از گرفتن دکترای فلسفه از دانشگاه هاروارد منصرف شد و به جای آن به نوشتن کتابهای فلسفی به زبان ساده پرداخت.
مشارکت دو باتن در تأسیس «مدرسۀ زندگی» نیز از همین رویکرد او به فلسفه و دانش نشأت می‌گیرد. این مؤسسه به این قصد تأسیس شده است که، برخلاف دانشگاههای سنتی، آموزش را با زندگی عملی انسانها همسو کند و چیزهایی را بیاموزد که به درد زندگی روزمرة شخصی و اجتماعی و شغلی آدمها بخورد.
آثار آلن دو باتن جزو آثار پرفروش و پرمخاطب است. «جستارهایی در باب عشق»، «هنر سیر و سفر»، «پروست چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون کند»، «اضطراب منزلت»، «آنچه در مدرسه به شما یاد نمی‌دهند» و «تسلی‌بخشی‌های فلسفه» از جمله آثار او هستند.
آلن دو باتن در سال 2015 برندۀ جایزۀ «یاران شوپنهاور» در جشنوارۀ نویسندگان ملبورن شده است.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «پرشوروحال زیستن»
کتاب «پرشوروحال زیستن» با ترجمۀ نادیا فغانی در نشر هنوز منتشر شده است.
نادیا فغانی، متولد 1357، مترجم ایرانی است. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «مصیبت‌های عاشق بودن»، «از ناکامی‌های کودکی گذر کردن» و نمایش‌نامۀ «غرور و تعصب» اشاره کرد.
از کتاب «پرشوروحال زیستن» ترجمه‌های فارسی دیگری هم منتشر شده که از آن جمله است ترجمۀ گوهر غلام‌پور که با عنوان «ایجاد یک زندگی پرشور و هیجان‌انگیز» در انتشارات کتاب‌سرای نیک منتشر شده است.

ادامه keyboard_arrow_down