کتاب | علوم انسانی | روانشناسی | عمومی | خودشناسی کاربردی
خودشناسی کاربردی شابک: 9786225753167 168 صفحه 200 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 خودشناسی کاربردی آلن دوباتن افسانه قره داغی علوم انسانی روانشناسی عمومی

746,250 ریال 995,000 ریال

ناشر: کتاب سرای نیک

چاپ سوم

کتاب «خودشناسی کاربردی» اثری از مؤسسۀ «مدرسۀ زندگی» آلن دو باتن
چگونه خود را بشناسیم و بهتر زندگی کنیم؟ این موضوعی است که مؤسسۀ «مدرسۀ زندگی» آلن دو باتن در کتاب «خودشناسی کاربردی» از آن صحبت می‌کند.
کتاب «خودشناسی کاربردی»، با عنوان اصلی Who Am I?: Psychological Exercises to Develop Self-understanding، مانند دیگر آثار آلن دو باتن و «مدرسۀ زندگی» او، به زبانی ساده و شیرین از اصولی سخن می‌گوید که با یادگیری و کاربست آن‌ها می‌توان به زندگی بهتر و رضایت‌بخش‌تری دست یافت و روابط عاطفی و اجتماعی و شغلی بهتری را تجربه کرد.
در کتاب «خودشناسی کاربردی» سخن از رموز بهتر زیستن از راه شناخت بهتر خود و رسیدن به درک و دریافتی واقع‌بینانه از خویشتن است. در این کتاب پرسش‌هایی طرح شده که کلیدی برای خودشناسی‌اند.

مروری بر کتاب «خودشناسی کاربردی»
آنچه در کتاب «خودشناسی کاربردی» دربارۀ آن بحث شده، این است که برای رسیدن به رابطه‌ای معقول و رضایتبخش با دیگران و محیط پیرامون و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، باید ابتدا بتوانیم خودمان را آن‌گونه که واقعاً هستیم بشناسیم.
کتاب «خودشناسی کاربردی» چم‌وخم رسیدن به چنین شناختی از خود را به ما می‌آموزد و به ما می‌گوید که برای شناخت خود واقعی‌مان چه پرسش‌هایی را باید از خودمان بپرسیم.
کتاب «خودشناسی کاربردی» یک راهنمای عملی برای موفقیت در زندگی عاطفی و اجتماعی و شغلی است.
در کتاب «خودشناسی کاربردی» سخن از الگوهایی است که از کودکی در ذهن ما شکل می‌گیرند و معیاری می‌شوند برای نوع روابط ما در بزرگسالی. در این کتاب از ما خواسته می‌شود برای شناخت خودمان و الگوهایی که در ذهن‌مان ریشه دوانده‌اند و از والدین‌مان به ما منتقل شده‌اند، گذشته و کودکی خود را با جزئیات به یاد بیاوریم. اما چگونه می‌توان این کار را کرد؟ کتاب «خودشناسی کاربردی» نقشۀ راه به یاد آوردن گذشته و کودکی را پیش روی ما می‌گذارد و به ما می‌گوید که چه پرسش‌هایی برای خودمان طرح کنیم تا بهتر بتوانیم به احساسات مختلف دوران کودکی‌مان و منشاء این احساسات متصل شویم و این‌گونه درباب ریشه‌های رفتارها و روابط امروزی‌مان و طرز نگاه‌مان به دنیا و آدم‌ها تأمل کنیم و هرکجا لازم است رفتارها و طرز نگاه‌مان را تغییر دهیم.
کتاب «خودشناسی کاربردی» همچنین به طرح پرسش‌هایی دربارۀ احساسات و مفاهیم گوناگونی، مثل عشق و تکامل و عذاب وجدان و احساس گناه و اطاعت و اعتماد و نوستالژی، می‌پردازد و از ما می‌خواهد به این پرسش‌ها پاسخ دهیم. این کتاب همچنین از ما می‌خواهد که با این واقعیت که مرگمان سرانجام روزی فرا خواهد رسید کنار بیاییم و مرگ را جدی بگیریم و فکر مرگ را واپس نرانیم و به جای فرار از فکر مرگ، خردمندانه به این فکر کنیم که، با توجه به کوتاهی عمرمان و زمان کمی که برای زیستن در دنیا داریم، چطور زندگی کنیم و چه کارهایی را در اولویت قرار دهیم تا از زندگی کوتاهمان بیشترین بهره را ببریم و عمرمان را بر باد ندهیم.
در بخشی از کتاب «خودشناسی کاربردی» می‌خوانید: «بعضی اوقات ما در سکوت با صداهایی با خودمان حرف می‌زنیم که نسخۀ درونی‌شدۀ صداهایی است که زمانی در اطرافمان شنیده‌ایم (صدای مادرمان، پدرمان، دوستانمان، همکارانمان، و غیره). ما در مورد رفتارهایمان نظر می‌دهیم: خودمان را احمق یا بی‌مصرف می‌نامیم، خود را تسکین می‌دهیم و برای خودمان خرید می‌کنیم – و در حینِ انجامِ این کار، لحنی را استفاده می‌کنیم که زمانی از فردی غیر از خود شنیده‌ایم –. این لحن می‌تواند کلماتِ والدین عصبانی یا پریشانی باشد که ما دوباره به کار می‌گیریم، یا تهدیدهای ارعاب‌آمیزِ خواهر یا برادرِ بزرگترمان که دوست دارد ما را تحقیر کند، یا مادربزرگی که همیشه مهربان و مشوق بود. این شخصیت‌های قدرتمند گذشته در ذهن ما به زندگی خود ادامه می‌دهند.
بیایید بعضی از صداهای درونی‌مان را دقیق‌تر بررسی کنیم.
کدام صداها در ذهنِ شما سازنده و مهربانند؟ تصور کنید یکی از صداهای منفی درونی‌مان می‌توانست با صدایی عاقل‌تر، باگذشت‌تر و باهوش‌تر جایگزین شود. این چه صدایی می‌توانست باشد؟
صدای چه کسانی تنبیهی، پرخاشگر و تمسخرآمیز است؟»

دربارۀ آلن دو باتن و مؤسسۀ «مدرسۀ زندگی»
آلن دو باتن(Alain de Botton)، متولد 1969 در زوریخِ سوئیس، فیلسوف، مجری تلویزیون، جُستارنویس، سخنران و روزنامه‌نگار سوئیسی – بریتانیایی و از بنیانگذاران مؤسسۀ آموزشی «مدرسۀ زندگی» است.
پیوند فلسفه با زندگی روزمره و بیان مسائل فلسفی به زبانی ساده و شیرین و ملموس از مهارتهای اصلی آلن دو باتن است. او در نوشته‌هایش چیزهایی را که به‌ظاهر پیش پا افتاده و روزمره به نظر می‌رسند به معقولات و مسائل پیچیده‌ای که ذهن انسان با آنها درگیر است ربط می‌دهد و به دنبال این است که فلسفه و به‌طور کلی دانش را از محدودۀ دانشگاه به میدان عمل و زندگی روزمرۀ انسانها بیاورد. با همین رویکرد بود که دو باتن از گرفتن دکترای فلسفه از دانشگاه هاروارد منصرف شد و به جای آن به نوشتن کتابهای فلسفی به زبان ساده پرداخت.
مشارکت دو باتن در تأسیس «مدرسۀ زندگی» نیز از همین رویکرد او به فلسفه و دانش نشأت می‌گیرد. این مؤسسه به این قصد تأسیس شده است که، برخلاف دانشگاههای سنتی، آموزش را با زندگی عملی انسانها همسو کند و چیزهایی را بیاموزد که به درد زندگی روزمرة شخصی و اجتماعی و شغلی آدمها بخورد.
آثار آلن دو باتن جزو آثار پرفروش و پرمخاطب است. «جستارهایی در باب عشق»، «هنر سیر و سفر»، «پروست چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون کند»، «اضطراب منزلت» و «تسلی‌بخشی‌های فلسفه» از جمله آثار اوست.
آلن دو باتن در سال 2015 برندۀ جایزۀ «یاران شوپنهاور» در جشنوارۀ نویسندگان ملبورن شده است.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «خودشناسی کاربردی»
کتاب «خودشناسی کاربردی» با ترجمۀ افسانه قره‌داغی در انتشارات کتاب‌سرای نیک منتشر شده است. افسانه قره‌داغی مترجم ایرانی است. از دیگر ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «از تمرین در مسیر لذت ببر: برای رسیدن به هدف بر فرایند تمرکز کنید» و «چگونه با همکاران خود کنار بیاییم: راهنمای همکاری بهتر» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم