کتاب من شابک: 9786225753259 194 صفحه 380 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 کتاب آلن دوباتن امین پورحسن علوم انسانی روانشناسی خودیاری

2,212,500 ریال 2,950,000 ریال

ناشر: کتاب سرای نیک

چاپ یکم

«کتاب من» اثری از مؤسسۀ «مدرسۀ زندگی» آلن دو باتن
نقشۀ راهی برای کودکان تا از طریق سفر در درون و ذهن خودشان به خودشناسی برسند. «کتاب من: سفر و گردش در خودم»، با عنوان اصلی The Book of Me: A Children’s Journal of Self-Knowledge، کتابی است از مؤسسۀ «مدرسۀ زندگی» آلن دو باتن که به زبانی ساده و شیرین به بچه‌ها یاد می‌دهد چطور خودشان را بشناسند.
«کتاب من» آمیزه‌ای از روان‌شناسی و فلسفه و بازی و سرگرمی است؛ کتابی همراه با تصویر دربارۀ شیوۀ شناخت خود و اهمیت خودشناسی در زندگی.
مؤسسۀ «مدرسۀ زندگی» در «کتاب من» به کودکان می‌آموزد که چطور از طریق خودشناسی به آدم‌هایی آرام‌تر، عاقل‌تر و فرهیخته‌تر تبدیل شوند و با زندگی کنار بیایند و مشکلات و مسائلی را که در طول زندگی برایشان پیش می‌آید به‌شیوه‌ای معقول حل کنند.
متن اصلی «کتاب من» اولین بار در سال 2021 منتشر شده است.

مروری بر «کتاب من»
خودکاوی و چگونگی جستجوی خود، موضوعی است که در «کتاب من»، به‌شیوه‌ای سرگرم‌کننده و طوری که بچه‌ها بتوانند با این موضوع و مباحث مربوط به آن ارتباط برقرار کنند، با آن‌ها در میان گذاشته می‌شود.
«کتاب من» با مقدمه‌ای درباب چیستی خودکاوی آغاز می‌شود. در این بخش، برای اینکه سفر درونی و جستجوی خود، برای کودکان ملموس بشود، این سفر با سفر اکتشافی مقایسه و به آن تشبیه شده و جستجوگری که قرار است به خودکاوی بپردازد با کاشفی که برای کشف ناشناخته‌ها سفر می‌کند قیاس شده است.
«کتاب من» کتابی است برای کشف خود. این کتاب نقشۀ راهی برای سفر در ذهن به دست می‌دهد؛ سفری که در «کتاب من» سفر روان‌شناسی نامیده شده است.
در «کتاب من» بچه‌ها در مدرسۀ زندگی، سفر ذهن را آغاز می‌کنند، با مراحل و ملزومات آن آشنا می‌شوند، نقشۀ دنیای وسیعی را که قرار است به آن سفر کنند مطالعه می‌کنند و یاد می‌گیرند که برای کشف قلمرو وسیع درون خودشان باید چه پرسش‌هایی را طرح کنند و به چه نکاتی توجه داشته باشند.
در «کتاب من» ضمن توضیح دربارۀ قلمرو ذهن و خودکاوی و خودشناسی، تمرین‌هایی هم برای چگونگی انجام خودکاوی ارائه شده است. این تمرین‌ها سرگرم‌کننده‌اند و حُکمِ نوعی بازی را دارند؛ بازی‌ای مفرح که هم بچه‌ها را سرگرم می‌کند و هم کمکشان می‌کند که خودشان را بشناسند.
«کتاب من» از مقدمه و نتیجه و هفت فصل تشکیل شده است. فصل‌های هفت‌گانۀ «کتاب من» عبارتند از: «جست‌وجوی ذهن من»، «جست‌وجوی خُلق‌های من»، «جست‌وجوی تخیل من»، «جست‌وجوی وجدان من»، «جست‌وجوی بدن من»، «جست‌وجوی روابط من» و «جست‌وجوی بیم‌ها و امیدهای من».
در بخشی از «کتاب من» می‌خوانید: «تنها فردی که شما به‌درستی می‌توانید درونش را بشناسید خودتان هستید. فقط شما می‌دانید واقعاً به چه چیزی فکر می‌کنید و چه احساسی دارید، یعنی فقط شما این توانایی را دارید که کشف کنید واقعاً چه کسی هستید. شناختن خودمان جداً سخت است، اما کار صحیح و جذابی است. همه باید سفر خودکاوی را شروع کنند؛ اما این کار سخت است و بسیاری از ما هرگز سراغ آن نمی‌رویم. گاهی مردم به شما می‌گویند "خیلی گرفتار" هستند و نمی‌توانند خودکاوی کنند، اما این حرف احتمالاً فقط یک بهانه است. آن‌ها سرشان خیلی شلوغ نیست، بلکه زیادی تنبل هستند.»

دربارۀ آلن دو باتن و مؤسسۀ «مدرسۀ زندگی»
آلن دو باتن(Alain de Botton)، متولد 1969 در زوریخِ سوئیس، فیلسوف، مجری تلویزیون، جُستارنویس، سخنران و روزنامه‌نگار سوئیسی – بریتانیایی و از بنیانگذاران مؤسسۀ آموزشی «مدرسۀ زندگی» است.
پیوند فلسفه با زندگی روزمره و بیان مسائل فلسفی به زبانی ساده و شیرین و ملموس از مهارتهای اصلی آلن دو باتن است. او در نوشته‌هایش چیزهایی را که به‌ظاهر پیش‌پاافتاده و روزمره به‌نظر می‌رسند به معقولات و مسائل پیچیده‌ای که ذهن انسان با آنها درگیر است ربط می‌دهد و به‌دنبال این است که فلسفه و به‌طور کلی دانش را از محدودۀ دانشگاه به میدان عمل و زندگی روزمرۀ انسانها بیاورد. با همین رویکرد بود که دو باتن از گرفتن دکترای فلسفه از دانشگاه هاروارد منصرف شد و به جای آن به نوشتن کتابهای فلسفی به زبان ساده پرداخت.
مشارکت دو باتن در تأسیس «مدرسۀ زندگی» نیز از همین رویکرد او به فلسفه و دانش نشأت می‌گیرد. این مؤسسه به این قصد تأسیس شده است که، برخلاف دانشگاههای سنتی، آموزش را با زندگی عملی انسانها همسو کند و چیزهایی را بیاموزد که به درد زندگی روزمرة شخصی و اجتماعی و شغلی آدمها بخورد.
آثار آلن دو باتن جزو آثار پرفروش و پرمخاطب است. «جستارهایی در باب عشق»، «هنر سیر و سفر»، «پروست چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون کند»، «اضطراب منزلت»، «آنچه در مدرسه به شما یاد نمی‌دهند» و «تسلی‌بخشی‌های فلسفه» از جمله آثار او هستند.
آلن دو باتن در سال 2015 برندۀ جایزۀ «یاران شوپنهاور» در جشنوارۀ نویسندگان ملبورن شده است.

دربارۀ ترجمۀ فارسی «کتاب من»
«کتاب من: سفر و گردش در خودم» با ترجمۀ امین پورحسن در انتشارات کتاب‌سرای نیک منتشر شده است.
امین پورحسن، متولد 1368، مترجم ایرانی است. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «والدین فیلسوف: پرسش‌های دشوار درباره‌ی فرزندپروری»، «جستارهایی درباره‌ی اخلاق، معنا و محبت» و «آخرین خرس» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down