کتاب | علوم انسانی | ادبیات | ادبیات فرانسه | شاهکار ادبی جهان: بینوایان
شاهکار ادبی جهان: بینوایان شابک: 9786002532589 376 صفحه 340 گرم قطع: جيبی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1100 شاهکار ادبی جهان: بینوایان ویکتور هوگو صدف محسنی علوم انسانی ادبیات ادبیات فرانسه

900,000 ریال 1,200,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ چهارم

کتاب «بینوایان» نوشته «ویکتور هوگو»
Les Misérables
کتاب «بینوایان» نوشته «ویکتور هوگو» یکی از شاهکارهای ادبیات جهان است. پیشنهاد می‌کنیم رمان «بینوایان»را بخوانید و با موضوعات مهم جامعه قرن نوزدهم آشنا شوید. اما این پیشنهاد بیشتر برای نوجوانان و جوانان امروزی است. زیرا جز نسل نوجوان و جدید، کمتر کسی است که شاهکار «بینوایان» را نخوانده باشد یا درباره آن نداند. رمان «بینوایان» پس از گذشت سال‌ها هنوز در فهرست بهترین کتاب‌های دنیا طبقه‌بندی می‌شود. بنابراین لذت خواندن این رمان زیبا را هرگز از خود دریغ نکنید. رمان مشهور «بینوایان» در دوجلد نوشته شده است و همچنان اثری موفق در دنیا شناخته می‌شود. منتقدان بسیاری درباره کتاب نقدها و نظریاتی ارائه کرده‌اند که بعضی از آنها نگرش و دیدگاه منفی نسبت به داستان بوده است. ناگفته نماند: کتاب «بینوایان» ویکتور هوگو تا کنون چندین بار برای اقتباس فیلم و تئاتر مورد توجه قرار گرفته است. عشق و مهربانی، فقر وتنگدستی، جرم و اجرای حکم در موضوع کتاب از موارد پررنگ در آثار سینمایی بوده‌اند. اما در میان همه اقتباس‌ها، فیلم سینمایی موزیکال بینوایان بسیار مورد توجه و استقبال مخاطبان در سال 2013 قرار گرفت. این فیلم توانست در 8 رشته نامزد دریافت جایزه اسکار شود. جایزه اسکار هم به سه رشته، بازیگر نقش مکمل زن، بهترین گریم و بهترین ترکیب صدا تقدیم شد. سایت Barnes & Noble درباره رمان نوشته است:
One of the most widely read novels of all time.
«یکی از پرمخاطب‌ترین رمان‌های تمام اعصار.»
مروری بر کتاب «بینوایان»
رمان بینوایان شامل 5 بخش است که بخش ابتدایی با معرفی فانتین و بازگشت ژان والژان به روستا آغاز می‌شود. در ادامه داستان ژان والژان با دزدی یک قرص نان برای بچه‌هایش رخدادهای بسیاری را رقم می‌زند. تلاش برای فرار از زندان، دستگیری‌هایی که به مدت محکومیت او اضافه می‌کند خواننده را متأثر کرده و دوست دارد زودتر آزادی او را ببیند. اما پس از 19 سال که از زندان آزاد می‌شود رنج و سختی فراوانی برای او به وجود می‌آید. حالا او یک مجرم در جامعه شناخته می‌شود. ژان وارد شهری می‌شود که اسقف مهربانی دارد. او که دنبال سر پناه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گردد، به خانه اسقف می‌رود. اما ظرف نقره او را برداشته و فرار می‌کند. در نزدیکی همان مکان سرجوقه ژاندامری ژان را دستگیر می‌کند و پیش اسقف می‌آورد، اسقف که مردی مهربان است، می‌گوید نقره‌ها را خودش به او بخشیده است و حرف‌هایی می‌زند که سبب دگرگونی درونی ژان می‌شود. از این به بعد رمان وارد ماجرای عشقی فانتین و داستان دختری به نام کوزت می‌شود که پیش خانواده تناردیه بدجنس زندگی می‌کند. هر یک از قسمت‌های رمان از حوادث مختلف و متعددی تشکیل شده است که بسیار جذاب است. مسیر داستان در فصل سوم با معرفی فردی به نام ماریوس ادامه پیدا می‌کند. پدر ماریوس در جنگ توسط گروهبان تناردیه نجات یافته است. گروهبان زمانیکه به فکر دزدی از اجساد بود بر حسب اتفاق جان پدر ماریوس را نجات می‌دهد. در دو بخش پایانی حضور تناردیه‌ها همچنان باقی است و کوزت هم با ماریوس ازدواج می‌کند. در نهایت ژان والژان داستان زندگی و نام اصلی مادر کوزت را به او می‌گوید و در آرامش از دنیا می‌رود.
در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «کوزت بالا می‌رفت، پایین می‌آمد، می‌شست، پاک می‌کرد، چنگ می‌زد، می‌روفت، می‌دوید، جان می‌کند، نفس‌نفس می‌زد، چیزهای سنگین را جابه‌جا می‌کرد، و با آنکه بسیار ضعیف بود، کارهای بزرگ و دشوار انجام می‌داد. نسبت به او هیچ رحم در کار نبود؛ خانمی بیدادگر و آقایی زهرآگین داشت. شیرکخانه تناردیه به منزله دامی بود که کوزت در آن افتاده بود و می‌لرزید. حد اعلای فشار به وسیله این خدمتگزاری مخوف صورت حقیقت به خود گرفته بود. طفلک چیزی بود مثل مگس در خدمت عنکبوت‌ها.»
درباره نویسنده کتاب «بینوایان»
ویکتور ماری هوگو شاعر، داستان نویس و نمایشنامه‌نویس فرانسوی است. او در سال 1802 به دنیا آمد. والدینش آرزو داشتند او پزشک شود ولی ویکتور جوان از همان سال‌های جوانی به نویسندگی روی آورد. او در 15 سالگی به خاطر شعر و نوشته‌هایش مورد توجه سیاستمداران و بعضی اعضای فرهنگستان قرار گرفت. لویی شانزدهم بسیار به اشعار «ویکتور هوگو» علاقه‌مند بود که در 19 سالگی مورد نظر و استقبال لویی شانزدهم قرار گرفت و از آن به بعد به هوگو مقرری پرداخت می‌کرد. با اینکه هوگو در دوران حیاتش 50 اثر در حوزه‌های شعر و داستان و نمایشنامه نوشته است اما دنیا بیشتر او را با اثر جذاب و دوست داشتنی «بینوایان» می‌شناسد. از دیگر رمان‌های شاهکار و خواندنی هوگو می‌توان به «گوژپشت نوتردام»، «آخرین روز یک محکوم»، «مردی که می‌خندد» و «کلود گدا» اشاره کرد.
ناگفته نماند: ویکتور هوگو با آثارش یکی از بهترین و برجسته‌ترین نویسندگان فرانسوی در دنیا شناخته می‌شود.
سرانجام ویکتور هوگو در سال 1885 در سن 83 سالگی چشم از جهان فروبست.
درباره ترجمه فارسی کتاب «بینوایان»
شاهکار«بینوایان» بسیار مورد توجه و استقبال مخاطب فارسی بوده است. بنابراین مترجمان بسیاری تاکنون کتاب را به فارسی برگردانده‌اند. اولین ترجمه فارسی کتاب توسط «اعتصام الملک» پدر پروین اعتصامی صورت گرفته است. اما اعتصامی تنها یک جلد رمان را با عنوان «تیره بختان» به فارسی ترجمه می‌کند. «محمدرضا پارسایار» از نشر هرمس رمان «بینوایان» را در دو جلد به فارسی ترجمه کرده است. «محسن سلیمانی» از نشر افق هم دو جلدی بینوایان را برای علاقه‌مندان ترجمه کرده است. بهتر است بدانید: ترجمه «محسن سلیمانی» با قطع جیبی هم در دسترس علاقه‌مندان نوجوان قرار دارد. در نظر داشته باشید که ترجمه جیبی «محسن سلیمانی» بسیار خلاصه شده است.
«نسرین تولایی» و «ناهید ملکوتی» از نشر نگاه، دیگر مترجمانی هستند که کتاب را مشترک به فارسی برگردانده‌اند.«حسینقلی مستعان» از نشر بدرقه جاویدان و «محمد مجلسی» از انتشارات دنیای نو هم دیگر مترجمان رمان کلاسیک «بینوایان» هستند. «صدف محسنی» از بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه هم دیگر مترجم کتاب «بینوایان» است.
نسنخه کنونی ترجمه «صدف محسنی» از بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه در دسترس شما عزیزان است.
رتبه کتاب «بینوایان» در گودریدز: 4.2 از 5

ادامه keyboard_arrow_down