کتاب | علوم انسانی | ادبیات | ادبیات فرانسه | تپلی و بیست داستان دیگر
تپلی و بیست داستان دیگر 314 صفحه 349 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1500 تپلی بیست داستان دیگر گی دو مو پاسان محمدرضا پارسایار علوم انسانی ادبیات ادبیات فرانسه

1,870,000 ریال 2,200,000 ریال

ناشر: فرهنگ معاصر

چاپ دوم

کتاب «تپلی» نوشته «گی دو موپاسان»
Boule de suif
کتاب «تپلی» نوشته «گی دو موپاسان» مقاومت فرانسه در برابر آلمانی‌ها در مدت زمان جنگ جهانی را به تصویر می‌کشد. موپاسان در این داستان‌ها توانسته موضوع دفاع در برابر مهاجمان را به خوبی برای مخاطبش بیان کند. کتاب «تپلی و بیست داستان دیگر» از مشهورترین داستان‌های «گی دو مو پاسان» است. بسیاری از داستان‌های کوتاه موپاسان موفق و قابل توجه هستند. او در داستان‌هایش با مهارتی خاص از طبقه بورژوا می‌نویسد. در این داستان‌ها شخصیت‌های موجود متعلق به قشر مرفه جامعه هستند که در زمان جنگ قصد دارند خود را سالم از مهلکه نجات دهند. موپاسان که خود مدتی در جنگ بوده با نوشتن تپلی به موفقیت زیادی در جهان داستان کوتاه رسیده است. داستان «تپلی و بیست داستان دیگر» برای همه علاقه‌مندان و دوستداران به مطالعه مناسب است.
درباره کتاب «تپلی»
مجموعه داستانهای کوتاه تپلی دارای بیست داستان کوتاه هستند. کتاب ابتدا با داستان «تپلی» آغاز می‌شود. زمان داستان سال 1870 جنگ بین فرانسه و آلمان است. قسمتی از فرانسه اشغال شده است و در قسمت دیگر هم نیروهای فرانسه عقب نشینی کرده‌اند. در حقیقت جنگ وضعیت دیگری را رقم زده است. ثروتمندان با افسرانی پرسی که خانه‌ها را اشغال کرده‌اند به خاطر حفظ منافعشان و از دست ندادن اموال و دارایی‌ها در کنار آنها زندگی می‌کنند. دشمن همینطور از مردم باجگیری می‌کند. پولدارهای شهر هم به آنها می‌رسند تا تجارتشان به خطر نیفتد. اما در این میان گروهی از افراد به هوای آزادی و آسایش مجوز خروج از شهر می‌گیرند. چند خانواده مرفه به همراه دو خواهر مقدس و زنی به نام «الیزابت روسه» که به دلیل چاقی در شهر او را تپلی می‌نامیدند. همسفران تا تپلی را شناختند شروع به قضاوت و پچ پچ کردند و... در بخشی از داستان می‌خوانیم: «نزدیک ساعت یک بعدازظهر، لوازو اعلام کرد که به شدت گرسنه است. مدتی بود که همگی از گرسنگی رنج می‌بردند و نیاز شدید به غذا، که هر دم افزون می‌شد، نطق همه را کور کرده بود. گاه یکی خمیازه می‌کشید و دیگری هم بی‌درنگ چنین می‌کرد. بدین‌سان، هریک، بنابر ادب و موقعیت اجتماعی خود، با صدا یا با حیا دهان می‌گشودند و همان دم دستشان را جلوی دهان گشوده‌شان، که بخار از آن بیرون می‌آمد، می‌گرفتند. تپلی بارها به پایین خم شد. انگار زیر دامنش در پی چیزی می‌گشت. لحظه‌‌ای مکث می‌کرد، اطرافیانش را نگاه می‌کرد و بعد آرام قد راست می‌کرد...»
درباره نویسنده کتاب «تپلی»
آنری رنه آلبر گی دو موپاسان یکی از نویسندگان قرن نوزدهمی فرانسه است. او در سال 1850 به دنیا آمد. در بیست سالگی به ارتش رفت و در جنگ فرانسه با آلمان شرکت داشت. موپاسان در زمان نوجوانی با گوستاو فلوبر که یکی از نویسندگان فرانسه و از پیشگامان رئالیسم در فرانسه بود؛ آشنا شد. آشنایی با فلوبر سبب شد، موپاسان با افراد معتبر دیگری مانند «امیل زولا»، «ایوان تورگینف» و دیگر نویسندگان مکتب ناتورالیسم و رئالیسم در خانه فلوبر ملاقات کند. «گوستاو فلوبر» نویسنده رمان «مادام بووآری» او را یاری و راهنمایی می‌کرد. سال 1880 دو موپاسان تپلی را منتشر کرد. این اثر خیلی زود مورد اقبال واقع شد. فلوبر هم «تپلی» را یک شاهکار معرفی کرد.
بهتر است بدانید: سالهای 1880 تا 1891 برای موپاسان دوره‌ای طلایی بود. موپاسان در طی این ده سال سالانه دو یا چهار کتاب منتشر می‌کرد که پول بسیاری برایش به ارمغان آورد.
داستان «زندگی یک زن» از رمان‌های موپاسان است که توانست در کمتر از یکسال، بیست و پنج هزار نسخه بفروشد. موپاسان علاقه زیادی به تنهایی و انزوا داشت و این تنهایی و ترس از مرگ در او شدت گرفت تا جاییکه دست به خودکشی ناموفقی هم زد و پس از آن در تیمارستانی بستری شد. گی دو موپاسان در مدت زندگی‌اش بیش از 300 داستان کوتاه نوشته است. او همچنین چند رمان، نمایشنامه و سفرنامه هم در کارنامه کاری‌اش دارد.
آثار ترجمه شده به فارسی موپاسان عبارتند از : «رمان یک زندگی»، «بل آمی»، «لبخند بخت» و داستان‌های کوتاه «گردنبیند الماس»، «سنجاق»، «دریکی از شبهای بهار»، «بابا سیمون»، «رز»، «پیرو»، «اولین برف»، «در مزرعه»، «یکشنبه‌های یک بورژوای پاریسی»، «ولگرد»، «روی آب»
گی دو موپاسان در سال 1893 در سن 43 سالگی در آسایشگاه روانی چشم از دنیا فروبست.
درباره ترجمه فارسی کتاب «تپلی»
کتاب «تپلی و بیست داستان دیگر» توسط «محمد قاضی» از انتشارات امیرکبیر منتشر شده است. ترجمه دیگری از کتاب «تپلی و بیست داستان دیگر» توسط «محمدرضا پارسایار» از نشر فرهنگ معاصر نیز، منتشر شده است.
رتبه کتاب «تپلی» در گودریدز: 3.8 از ْ5

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده