سن عقل شابک: 9786002295705 376 صفحه 371 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 ژان پل سارتر حسین سلیمانی نژاد علوم انسانی ادبیات ادبیات فرانسه

2,507,500 ریال 2,950,000 ریال

ناشر: چشمه

چاپ سیزدهم

سنّ عقل
نخستین کتاب از سه‌گانه «راه¬های آزادی» ژان پل سارتر. «راه¬های آزادی» مجموعه رمان‌هایی از سارتر است که او در آنها اندیشه اگزیستانسیالیستی خود را در باب آزادی، در قالب داستان و با خلق شخصیتها و موقعیتهای داستانی بیان کرده است. چنانکه در ابتدای ترجمه محمود جزایری از این رمان اشاره شده، «راههای آزادی» قرار بوده بیش از سه جلد باشد، اما سارتر جلد چهارم آن را ناتمام گذاشت و از ادامه نوشتن این مجموعه منصرف شد. ژان‌ پل سارتر در رمان «سنّ عقل» از این مجموعه، مسئله آزادی و معنای آن را، در قالب زندگی یک استاد فلسفه به نام ماتیو و چالشی که در روند زندگی عادی او به وجود آمده است، پیش می‌کشد. ماجرا از این قرار است که مارسل، معشوقه ماتیو، باردار می‌شود و دوست دارد بچه‌اش را نگه دارد. ماتیو اما بچه را نمی‌خواهد چون احساس می‌کند با حضور او آزادی‌اش سلب می‌شود؛ بنابراین به فکر جور کردن پولی برای سقط جنین می‌افتد، چون خودش برای این کار پولی در بساط ندارد. این ماجرا و دلهره‌ای که ماتیو به موجب آن گرفتارش می‌شود او را هرچه بیشتر به تأمل در باب معنای آزادی وامی‌دارد. ماتیو اما برادری دارد با افکار و سبک زندگیِ متفاوت با او. این برادر مخالف افکار و شیوه زندگی ماتیو است و اعتقاد دارد که ماتیو همواره از واقعیتهای زندگی دور و غرق‌ در شعارها و تظاهرات روشنفکرنمایانه بوده است.
ترجمه محمود جزایری از رمان «سنّ عقل» در نشر جامی منتشر شده است.
درباره نویسنده: ژان ‌پُل سارتر (1980- 1905)، فیلسوف اگزیستانسیالیست، داستان‌نویس، نمایشنامه‌نویس، منتقد و روزنامه‌نگار فرانسوی.

ادامه keyboard_arrow_down