کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ جهان | تاریخ آمریکا: از 1492 تا 2001
تاریخ آمریکا: از 1492 تا 2001 شابک: 9789642071708 928 صفحه 1479 گرم قطع: وزيری نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1000 تاریخ آمریکا: 1492 2001 هاوارد زین مانی صالحی علامه علوم انسانی تاریخ تاریخ جهان

7,040,000 ریال 8,800,000 ریال

ناشر: اختران

چاپ نهم

با اینکه روز استقلال رسمی آمریکا در سال 1776 است، تاریخ آمریکا بعنوان یک کشور به کمابیش چهارصد سال پیش باز می‌گردد. اما آمریکا بعنوان یک زیستگاه بشری قدمت بسیار بیشتری دارد.نخستین انسانهایی که به قاره آمریکا رسیدند، بخشی از سیل مردمی بود که از آفریقا گذر کرده به قاره‌های دیگر رفته بودند. برخی از آن‌ها حدود یکصد هزار سال پیش ابتدا به آسیا و اروپا مهاجرت کردند.کشتی‌های بزرگ در ساحل لنگر انداختند و کریستف کلمب پیروز پا به خشکی گذاشت تا سرزمینی نو را کشف کند. این روایتی رسمی است از کشف قاره آمریکا. اما به راستی ساکنان بومی سواحل که به این کشتی‌ها نگاه می‌کردند چه فکری و چه عاقبتی داشتند.
هاوارد زین در کتاب تاریخ آمریکا از 1492 تا 2001 سعی داشته تا تاریخ را از زبان آن‌هایی بیان کند که تا به حال سخنگویی نداشته‌اند. هرچند قصدش از این نوع پردازش این است تا به تاریخ از زوایه‌ای دیگر نگریسته شود و راه برای تفکری بهینه باز شود و آینده ما به زعم زین براساس دوران ناپایدار مهر و مهربانی گذشته بنا شود، نه قرن‌هایی پر از جنگ و خونریزی.به این ترتیب زین ترجیح می دهد به جای دمیدن در شیپور تاریخ دولتی، داستان کشف قاره‏ آمریکا را از دیدگاه بومیان و آراواک‏ها و ماجرای قانون اساسی ایالات متحده را از دیدگاه بردگان سیاهپوست و سرگذشت اندرو جکسون را از دید سرخ‏پوستان چِروکی و ماجرای جنگ داخلی را از دید ایرلندی‏های نیویورک و جنگ مکزیک را از دید سربازان فراری لشکر ژنرال اسکات و پیدایش و توسعه صنایع و صنعت‏مداری را از نگاه زنان جوان کارگر در کارخانجات نساجی لاوِل و جنگ اسپانیا - آمریکا را از دیدگاه کوبایی‏ها و اشغال ‏فیلیپین را از دید سربازان سیاهپوست لوزون و عصر زراندود را از نگاه کشاورزان ایالات جنوبی و جنگ جهانی اول را از دیدگاه سوسیالیست ها و جنگ جهانی دوم را از دیدگاه صلح‏طلبان و طرح نیودیل یا «اصلاحات روزولت» را از چشم سیاهپوستان محله ‏هارلم و انحصارطلبی و سلطه‏ آمریکای بعد از جنگ جهانی را از دیدگاه کارگران‏ مزارع در آمریکای لاتین تعریف کند.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده