کتاب | علوم انسانی | ادبیات | داستان کوتاه خارجی | کتابخانه بابل
کتابخانه بابل شابک: 9786002530660 140 صفحه 159 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 کتابخانه بابل خورخه لوئیس بورخس مانی صالحی علامه علوم انسانی ادبیات داستان کوتاه خارجی

937,500 ریال 1,250,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ ششم

کتاب «کتابخانه بابل» نوشته «خورخه لوئیس بورخس»
short Stories
هزارتوی بورخس
کتاب «کتابخانه بابل» نوشته «خورخه لوئیس بورخس» از داستان‌های شناخته شده در دنیاست. مجموعه «کتابخانه بابل» داستان‌های کوتاهی از بورخس است. داستان‌هایی که پیچیده و معمایی به نظر می‌رسند و احتیاج به تفکر دارند. مجموعه داستان‌های کوتاه بورخس آگاهی او نسبت به جهان را به خواننده نشان داده و گاهی هم غیرمستقیم به ایدئولوژی فلسفی او اشاره می‌کند. بورخس با تلفیق مضامین گوناگون جهان داستانی قابل تأملی آفریده است. هزارتویی که معنای گسترده‌ای تصویر می‌کنند. تفسیرها و بحث‌های زیادی پیرامون داستان‌های خورخه لوئیس بورخس نوشته شده است. برخی از منتقدان هم به حقیر بودن سیاه‌پوستان و سرخپوستان در داستان‌های بورخس اشاره کرده‌اند. ماریو بارگاس یوسا درباره جهان داستانی بورخس نوشته است: «دنیای بورخس گاه از قوم‌مداری فرهنگی معینی آسیب می‌بیند»
دنیل ردکلیف Daniel Radcliffe درباره داستان «کتابخانه بابل» گفته است:
When I read a good book, I sometimes like to think I might be capable of writing something similar, but never, in my wildest dreams, could I write anything that approaches the level of cleverness and intellect and madness of Borges. I don’t think anyone could
«وقتی کتاب خوبی می‌خوانم، گاهی اوقات دوست دارم تصور کنم که ممکن است بتوانم چیزی مشابه آن را بنویسم، اما هرگز، در وحشیانه‌ترین رویاهایم هم نمی‌توانستم چیزی بنویسم که به سطح زیرکی و خرد و و دیوانگی بورخس نزدیک شود. فکر نمی‌کنم کسی بتواند.»

درباره کتاب «کتابخانه بابل»
کتاب دارای بیست و چهار داستان کوتاه است. «کتابخانه بابل» یکی از مشهورترین و شناخته‌شده‌ترین داستان‌های این مجموعه است. در داستان کتابخانه بابل راوی جهان را تعداد زیادی اتاق شش ضلعی در کنار هم ترسیم می‌کند. هر اتاق این شش ضلعی یک ورودی روی دیوار دارد. در چهار دیوار دیگر ردیف یا قفسه‌های کتاب و یک دیوار هم لوازم برای انسان قرار دارد. در بخش قفسه‌ی کتاب‌ها ترتیب و همچنین محتوای کتاب‌ها کاملا تصادفی است، اما ساکنان طور دیگری درباره‌اش فکر می‌کنند. آنها تصور دارند که این کتاب‌ها 25 شخصیت اصلی 22 حرف، دوره ویرگول و مکان دارند. با اینکه بیشتر کتاب‌ها نامفهوم هستند، اما گفته می‌شود این کتابخانه باید شامل کلیه اطلاعات مفید مانند: پیش‌بینی‌های آینده و شرح حال هر شخص و همچنین ترجمه هر کتاب به زبان‌های مختلف باشد.
از دیگر داستان‌های مجموعه، داستان «جاده‌های چندشاخه» داستانی کارآگاهی است. خواننده در این داستان از انگیزه قتل گرفته تا دیگر مواردی که جنایت، بابتش اتفاق میفتد را در مسیر داستان می‌خواند. اما بورخس می‌گوید: فکرمی‌کنم خوانندگان تا قسمت آخر داستان، معنای آن را درک نکنند. بیشتر داستان‌ها اما خیالی‌اند به عنوان مثال «بخت آزمایی در بابل» یا در داستان «ویرانه‌های مدور» هرچیزی که در داستان است غیر واقعی است. دیگر داستان‌های مجموعه عبارتند از: جاودانه، دو مرد مرده، داستان جنگجو و اسیر و...

درباره نویسنده کتاب «کتابخانه بابل»
خورخه فرانسیسکو اییسا دورو لوئیس بورخس آسودو مشهور به خورخه لوئیس بورخس شاعر و نویسنده آرژانینی است. بورخس از چهره‌های شناخته شده و از نویسندگان مشهور آمریکای لاتین است. خورخه لوئیس بورخس نه تنها در ادبیات آمریکای لاتین بلکه در ادبیات سراسر دنیا شناخته شده است. او تا سن یازده سالگی در خانه، زبان اسپانیایی و انگلیسی می‌خواند. خانواده او سال 1914 برای درمان پدرش به سوئیس رفتند. در سوئیس بورخس به مدرسه رفت و زبان فرانسوی و آلمانی را فراگرفت. وقتی به بوئنوس آیرس بازگشتند او در سن بیست و چهار سالگی اولین دفتر شعرش را با نام شور بوئنوس آیرس منتشر کرد. در آرژانتین ابتدا به عنوان کارمند در کتابخانه کار می‌کرد و پس از مدتی رئیس کتابخانه ملی آرژانین شد. سپس به سمت استاد ادبیات انگلیسی دانشگاه بوئنوس آیرس انتخاب شد. بورخس تا سال 1930 شش کتاب سه مجموعه شعر و سه مجموعه مقاله منتشر کرد. او بین سا‌ل‌های 1939 تا 1949 با چاپ آثار داستانی‌اش در ادبیات مشهور شد. بهتر است بدانید: بورخس رمان ننوشت اما داستان‌های کوتاهش، فرم داستان کلاسیک را متحول کرد. منتقدان بعدها او را نویسنده پست مدرن معرفی کردند. خورخه لوئیس بورخس با وجودی‌که چندبار نامزد دریافت جایزه نوبل شد اما نتوانست برنده این جایزه معتبر در دنیا باشد. جایزه ملی ادبیات آرژانین از جوایز معتبر اوست.
ناگفته نماند: داستان‌های کوتاه بورخس او را به شهرت در ادبیات رسانید. از شناخته‌شده‌ترین داستان‌های بورخس داستان 1944 است. برگزیده‌ای از داستان‌های کوتاه او به انتخاب خودش. در داستان‌های او می‌توان رویاها، کتابخانه، حیوان، فلسفه، خدا و دین را جستجو کرد.
دیگر آثار ترجمه شده بورخس به فارسی عبارتند از: «الف و چند داستان دیگر»، «ویرانه‌های مدور»، «اطلس»، «هزارتوی بورخس»، «کتاب موجودات خیالی اولریکا و هشت داستان دیگر»، «نامه‌های پر تب و تاب»، «حافظه شکسپیر»، «شش مسئله برای دن ایسیدروبارودی» و «معمای شکسپیر».

درباره ترجمه فارسی کتاب «کتابخانه بابل»
دو ترجمه از کتاب «کتابخانه بابل» در دسترس علاقه‌مندان است. ترجمه‌ای توسط «کاوه سیدحسینی» از انتشارات نیلوفر در بازار کتاب ایران موجود است. «مانی صالحی علامه» از بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه مترجم دیگری است که کتاب را با عنوان «کتابخانه بابل و هزارتوی بورخس6» به فارسی برگردانده است.
قابل ذکر است: ترجمه «کتابخانه بابل» از نشر پارسه از مجموعه هزارتوی بورخس چاپ شده است.

رتبه کتاب «کتابخانه بابل» در گودریدز: 4.1 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down