پوتین شابک: 9786004059787 894 صفحه 1200 گرم قطع: وزيری نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1100 پوتین فیلیپ شورت بیژن اشتری علوم انسانی تاریخ تاریخ جهان

6,035,000 ریال 8,500,000 ریال

ناشر: ثالث

چاپ یکم

کتاب «پوتین» نوشتۀ فیلیپ شورت
پژوهشی دربارۀ ولادیمیر پوتین و زندگی و زمانۀ او. کتاب «پوتین: زندگی و زمانه‌اش»، با عنوان اصلی Putin: his Life and Times، ماحصل هشت سال تحقیق و پژوهش فلیپ شورت دربارۀ رئیس‌جمهور کنونی روسیه است. این کتاب نخستین زندگی‌نامۀ مفصل ولادیمیر پوتین و مرجعی خواندنی برای دانستن دربارۀ او و روسیۀ معاصر است.
فیلیپ شورت در کتاب «پوتین» نه‌فقط تصویری چندوجهی از پوتین و جنبه‌های مختلف زندگی و شخصیت او ارائه می‌دهد، بلکه از خلال ارائۀ این تصویر، سیمایی از روسیۀ امروز را ترسیم می‌کند.
کتاب «پوتین» برای همۀ کسانی که دوست دارند دربارۀ چندوچونِ روسیۀ معاصر و خُلق‌وخوی ولادیمیر پوتین و زندگی شخصی و نیز شیوۀ زمامداری‌اش اطلاعاتی جامع به‌دست آورند کتابی مفید و خواندنی است.
نشریۀ «گاردین» در وصف کتاب «پوتین» می‌نویسد: «فیلیپ شورت، در زندگینامۀ کامل و دقیقش از پوتین، ما را وامی‌دارد تا از یک منظر روسی به نفرت‌انگیزترین اعمال پوتین نگاه کنیم. کتاب آینۀ تمام‌نمای سوژه‌اش است.»
همچنین نشریۀ «تایمز» از کتاب «پوتین» به‌عنوان «شرحی فوق‌العاده گیرا و کامل از زندگی خطرناک‌ترین آدم روی زمین» یاد می‌کند و «نیویورک تایمز» این کتاب را «تحسین‌برانگیز» توصیف می‌کند.
نشریۀ «ایندیپندنت» هم دربارۀ کتاب «پوتین» می‌نویسد: «اولین زندگینامۀ کامل و به‌روزشده دربارۀ پوتین؛ کتابی که احتمالاً تا مدت‌ها هیچ رقیبی نخواهد داشت... کتابی خواندنی و انتقادی اما متوازن و متمرکز بر شخصِ پوتین... با تحلیل‌های روان‌شناختی دربارۀ این کاراکتر روس، از خونسردی منجمدکننده‌اش تا خشم و خروش‌های آتشینش.»
متن اصلی کتاب «پوتین» اولین بار در سال 2021 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «پوتین»
فیلیپ شورت در کتاب «پوتین» درون و بیرون زندگی و شخصیت ولادیمیر پوتین را روی دایره ریخته و همچنین او را در متن زمانه‌ای که در آن زیسته ترسیم کرده است.
کتاب «پوتین»، به‌لحاظ جامعیت و گستردگی و کندوکاو در لایه‌های گوناگون شخصیت ولادیمیر پوتین و شیوۀ سیاست‌ورزی و حکومت او و شناخت زمانه‌ای که پوتین در آن بالیده و بر مسند قدرت نشسته است، کامل‌ترین کتابی است که تاکنون دربارۀ رئیس‌جمهور فعلی روسیه نوشته شده است.
فیلیپ شورت برای نگارش کتاب «پوتین»، علاوه بر مطالعۀ منابع و اسناد آرشیویِ گسترده، با تعداد زیادی از سیاستمداران و خبرنگاران و مورخان و مدیران سرویس‌های اطلاعاتی مصاحبه کرده و همین تحقیقات گسترده باعث جامعیت و مرجعیت این کتاب شده و آن را به مرجعی ارزشمند برای شناخت وجوه پیدا و پنهان شخصیت و زندگی پوتین و زمانۀ او و روسیۀ معاصر بدل کرده است.
کتاب «پوتین» به ما می‌گوید که ولادیمیر پوتین چگونه و در چه شرایطی رشد کرد، چگونه و در چه دوره‌ای وارد سیاست شد و چطور به قدرت اول روسیه بدل شد. این کتاب همچنین به ما نشان می‌دهد که روسیه چگونه و چرا، بعد از فروپاشی کمونیسم، بار دیگر به جانب اقتدارگرایی رفت. در این کتاب همچنین پیش‌بینی شده است که آیندۀ کشور روسیه، با توجه به شرایط فعلی آن، چگونه ممکن است باشد و روسیۀ بعد از پوتین چگونه روسیه‌ای خواهد بود.
نویسنده در کتاب «پوتین» سعی دارد که چهرۀ ولادیمیر پوتین و روسیۀ تحت زمامداری او را با دیدی واقع‌بینانه و به‌دور از افسانه‌پردازی و اغراق ترسیم کند. او همچنین در این کتاب مقایسه‌ای بین روسیۀ پوتین در دوران قبل از حملۀ این کشور به اوکراین و پس از آن انجام می‌دهد.
کتاب «پوتین» از مقدمه، هجده فصل و یک مؤخره تشکیل شده است.
فصل‌های هجده‌گانۀ کتاب «پوتین» عبارتند از: «کوچۀ باسکوف»، «ظرافت‌های حقوقی»، «عمارت بزرگ»، «روزهای آرام در ساکسونی»، «بازگشت به شوروی»، «عالیجناب خاکستری‌پوش»، «منظری از نِوا»، «قوانین مسکو»، «کلاه مانومک»، «عمودِ قدرت»، «دود شدنِ توهمات»، «ایدۀ روسی»، «نظام حکومتی»، «حکومتِ دونفره»، «تشدید محدودیت‌ها»، «تلافی»، «پایان لیبرالیسم» و «آخرِ قصه».

دربارۀ فیلیپ شورت، نویسندۀ کتاب «پوتین»
فیلیپ شورت (Philip Short)، متولد 1945، روزنامه‌نگار و زندگینامه‌نویس بریتانیایی است. او از سال 1967 تا 1973 به‌عنوان روزنامه‌نگار آزاد، ابتدا در مالاوی و سپس در اوگاندا، مشغول به کار بود و بعد از آن، به‌عنوان خبرنگار خارجی، به بی‌بی‌سی رفت و به‌مدت بیست‌وپنج سال با بی‌بی‌سی همکاری کرد.
از آثار فیلیپ شورت می‌توان به کتاب‌های «پُل پوت: کابوس سرخ» و «مائو: یک زندگی» اشاره کرد.
فیلیپ شورت مستندی تلویزیونی هم، با عنوان «انقلاب خونین مائو»، دربارۀ مائو تسه‌تونگ ساخته است.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «پوتین»
کتاب «پوتین: زندگی و زمانه‌اش» با ترجمه و مقدمۀ بیژن اشتری در نشر ثالث منتشر شده است.
بیژن اشتری، متولد 1343 در اراک، مترجم و روزنامه‌نگار ایرانی و منتقد فیلم است. اشتری دارای مدرک کارشناسی ارشد میکروب‌شناسی در دانشگاه تهران است، اما کارِ او همواره با آنچه در آن تحصیل کرده متفاوت بوده است. او کار خود را با روزنامه‌نگاری شروع کرد. در اوایل دهۀ 60 خورشیدی برای مطبوعات نقد فیلم می‌نوشت و به فیلم‌های روز ایران و جهان می‌پرداخت. در همان دوران به‌عنوان مترجم متون سینمایی با مطبوعات همکاری می‌کرد. بعدها اما گرایش خود را در ترجمه تغییر داد و به‌طور تخصصی به ترجمۀ کتاب‌هایی در زمینۀ تاریخ جهان و به‌ویژه تاریخ کمونیسم و نظام‌های کمونیستی پرداخت و ترجمه‌هایش در این زمینه با استقبال روبه‌رو شد، چنانکه امروزه او را بیشتر با همین ترجمه‌ها می‌شناسند. از جملۀ این ترجمه‌ها کتاب‌هایی است دربارۀ دیکتاتورهای مشهور تاریخ کمونیسم.
از ترجمه‌های بیژن اشتری می‌توان به کتاب‌های «انقلاب‌های 1989: سقوط امپراتوری شوروی در اروپا»، «امید علیه امید: روشنفکران روسیه در دوره وحشت استالینی»، «استالین جوان: از تولد تا انقلاب اکتبر»، «لنین: زندگی انقلابی سرخ»، «مائو: داستان ناشناخته»، «راسپوتین: ابلیس یا قدیس»، «چائوشسکو: ظهور و سقوط دیکتاتور سرخ»، «پُل پوت: کابوس سرخ»، «انور خوجه: مشت سرخ آهنین»، «بایگانی ادبی پلیس مخفی» و «دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند: میخائیل بولگاکف در نامه‌ها و یادداشت‌های روزانه‌اش» اشاره کرد.
اشتری همچنین کتابی تألیفی با عنوان «دیکتاتورها و سینما» دارد که تلاقی دو علاقۀ تاریخی و سینمایی اوست. این کتاب دربارۀ تأثیر چند دیکتاتور بر صنعت سینما و استفادۀ سیاسی آن‌ها از سینما به‌سودِ خود و سیاست‌های خود است.

ادامه keyboard_arrow_down