کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ جهان | جنگ ها چگونه ما را تغییر دادند؟
جنگ ها چگونه ما را تغییر دادند؟ شابک: 9786002538666 464 صفحه 570 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 700 چگونه تغییر دادند؟ مارگارت مک میلان سودابه قیصری علوم انسانی تاریخ تاریخ جهان

3,075,000 ریال 4,100,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ یکم

کتاب «جنگ‌ها چگونه ما را تغییر دادند؟» نوشتۀ مارگارت مک‌میلان
جنگ چیست و چرا درمی‌گیرد و چه تأثیراتی بر جوامع بشری می‌گذارد؟ کتاب «جنگ‌ها چگونه ما را تغییر دادند؟»، با عنوان اصلی War: How Conflict Shaped Us، تلاشی است در جهت یافتن پاسخی برای این سؤال.
مارگارت مک‌میلان در کتاب «جنگ‌ها چگونه ما را تغییر دادند؟» می‌کوشد با پرداختن به جنبه‌های گوناگون پدیدۀ شوم و مرگبار جنگ، این پدیده را تا جای ممکن قابل درک و از آن رازگشایی کند و نه با نگاهی احساسی، بلکه با دیدی واقع‌بینانه، به جوانب و تأثیرات گوناگون جنگ بنگرد.
کتاب «جنگ‌ها چگونه ما را تغییر دادند؟» تأملی درباب جنگ و کندوکاوی در دنیای رازآلود آن است.
متن اصلی کتاب «جنگ‌ها چگونه ما را تغییر دادند؟» اولین بار در سال 2020 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «جنگ‌ها چگونه ما را تغییر دادند؟»
مارگارت مک‌میلان، چنانکه خود در مقدمۀ کتاب «جنگ‌ها چگونه ما را تغییر دادند؟» تأکید می‌کند، این کتاب را براساس این باور نوشته است که «اگر می‌خواهیم گذشته را درک کنیم، باید جنگ را در مطالعه‌مان از تاریخ بشر بگنجانیم.»
کتاب «جنگ‌ها چگونه ما را تغییر دادند؟» پرسش‌های گوناگونی را در پیرامون جنگ و چرایی آن پیش می‌کشد اگرچه نویسنده در این کتاب، ادعای یافتن و ارائۀ پاسخ‌هایی قطعی برای این پرسش‌ها را ندارد و فقط می‌کوشد که تا جایی که ممکن است به ادراکی از جنگ و ریشه‌ها و علل وقوع آن دست یابد و این ادراک را با ما در میان بگذارد.
مک‌میلان در کتاب «جنگ‌ها چگونه ما را تغییر دادند؟» بر آن است که نشان دهد جنگ، بیش از آن با جامعۀ بشری در پیوند و درهم‌تنیده با آن است که بشود به‌سادگی آن را فقط به‌عنوان اختلالی فراموش‌شدنی در نظر گرفت. او در این کتاب، با ریشه‌یابی و تحلیل پدیدۀ جنگ، هشدار می‌دهد که جنگ را جدی بگیریم چون واقعیت جنگ متفاوت است با آنچه از آن در فیلم‌ها و داستان‌های حماسی و قهرمانانه به ما نشان داده می‌شود.
کتاب «جنگ‌ها چگونه ما را تغییر دادند؟» از اهمیت جنگ در تاریخ بشر و تأثیرات ژرف و عمیق آن بر جوامع بشری می‌گوید و از تغییرات بنیادینی که جنگ در جوامع بشری و زندگی انسان پدید آورده است.
مارگارت مک‌میلان در کتاب «جنگ‌ها چگونه ما را تغییر دادند؟» در وجوه گوناگون جنگ و آداب و تشریفات و لوازم و ابزار و شیوه‌های آن کندوکاو می‌کند و نیز به واکاوی جنگ در تصورات و خاطرات آدمیان می‌پردازد تا هرچه بیشتر گره از معمای جنگ بگشاید. او در این کتاب، در جستجوی ردّ پای جنگ و توضیح و ریشه‌یابی آن و یافتن پاسخی برای این پرسش که جنگ در جوامع و فرهنگ بشری چه نقش و تأثیری دارد و آیا جنگ‌طلبی در ژن انسان نهفته است یا نه، سراغ زیست‌شناسی و ادبیات و فلسفه نیز می‌رود و به الهامی که نویسندگان و شاعران از جنگ گرفته‌اند نیز اشاره می‌کند و همچنین به اینکه جنگ و فرهنگ برآمده از آن، چگونه وارد بازی‌های ویدیویی بچه‌ها و میادین و رقابت‌های ورزشی شده است.
کتاب «جنگ‌ها چگونه ما را تغییر دادند؟» از مقدمه، نُه فصل و یک مؤخره تشکیل شده است. فصل‌های نُه‌گانۀ کتاب «جنگ‌ها چگونه ما را تغییر دادند؟» عبارتند از: «بشر، جامعه و جنگ»، «دلایل جنگ»، «روش‌ها و ابزار»، «جنگ مدرن»، «پرورش جنگجو»، «جنگیدن»، «غیرنظامیان»، «کنترلِ غیرقابل کنترل» و «جنگ در تصورات و خاطرات ما».
در بخشی از کتاب «جنگ‌ها چگونه ما را تغییر دادند؟» می‌خوانید: «ما روایت شجاعت و استثمارهای بی‌پروا را تحسین می‌کنیم؛ قفسۀ کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌ها پر از تاریخ‌های نظامی است و دست‌اندرکاران تلویزیون و سینما می‌دانند که جنگ همیشه موضوعی محبوب است. به نظر نمی‌رسد مردم هرگز از ناپلئون و کارزارهایش، دانکرک، روز دی، فانتزی‌های جنگ ستارگان یا ارباب حلقه‌ها خسته شوند. ما از آن‌ها لذت می‌بریم، بخشی به این دلیل که در فاصله‌ای امن از آن‌ها زندگی می‌کنیم و اطمینان داریم خودمان هرگز مجبور نیستیم در چنین جنگ‌هایی شرکت کنیم.
نتیجه این است: جنگ را آن‌قدر که سزاوار است جدی نمی‌گیریم، ترجیح می‌دهیم بر موضوعی که غالباً خشن و غم‌افزاست چشم ببندیم. اما نباید چنین باشد. جنگ‌ها مدام مسیر تاریخ بشر را تغییر داده‌اند، راه‌هایی را به روی آینده باز کرده و مسیرهایی را بسته‌اند.»

دربارۀ مارگارت مک‌میلان، نویسندۀ کتاب «جنگ‌ها چگونه ما را تغییر دادند؟»
مارگارت مک‌میلان (Margaret MacMillan)، متولد 1943، مورخ کانادایی و متخصص تاریخ و روابط بین‌الملل است.
مک‌میلان دارای دکترا از دانشگاه آکسفورد و نیز استاد ممتاز بازنشستۀ تاریخ بین‌الملل این دانشگاه است. او همچنین از سال 2007 تا 2017 رئیس کالج سنت‌‌آنتونی دانشگاه آکسفورد بوده است.
تدریس تاریخ در دانشگاه تورنتو، ریاست دانشکدۀ ترینیتی دانشگاه تورنتو و عضویت در هیئت علمی تاریخ دانشگاه رایرسن از دیگر سوابق علمی و دانشگاهی مارگارت مک‌میلان هستند.
از آثار مارگارت مک‌میلان می‌توان به کتاب‌های «جنگی که به صلح پایان داد»، «نیکسون و مائو»، «بازی‌های خطرناک» و «زنان راج» اشاره کرد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «جنگ‌ها چگونه ما را تغییر دادند؟»
کتاب «جنگ‌ها چگونه ما را تغییر دادند؟» با ترجمۀ سودابه قیصری در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است.
سودابه قیصری، متولد 1340 در آبادان، مترجم، روزنامه‌نگار و معلم ایرانی است. قیصری تحصیلکردة رشتۀ زبان انگلیسی در دانشگاه چمران اهواز است. «راز»، «دوست باهوش من»، «دُخترِ گُلِ لاله»، «میشل شدن»، «دموکراسیِ پوتین: ایدئولوژی، افسانه و خشونت در قرن بیست‌ویکم»، «روح ناآرام»، «فاشیسم و دموکراسی» و «خالکوب آشوویتس» از جمله ترجمه‌های او هستند.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده