کتاب | علوم انسانی | زندگینامه و سفرنامه | زندگینامه و خاطرات | خاطرات سر هارفورد جونز
خاطرات سر هارفورد جونز شابک: 9786004052788 368 صفحه 362 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 550 خاطرات هارفورد جونز سرهارفورد جونز مانی صالحی علامه علوم انسانی زندگینامه و سفرنامه زندگینامه و خاطرات

1,750,000 ریال 2,500,000 ریال

ناشر: ثالث

چاپ پنجم

خاطرات سر هارفورد جونز
روزنامۀ سفر خاطرات هیئت اعزامی انگلستان به ایران

کتاب شرح مشاهدات و ماجراهای «سر هارفورد جونز» طی سفرش به ایران از جزیره خارک تا رسیدن به تهران و امضای عهدنامه است. در زمانیکه قوای انگلیسی هند، قصد تصرف جزیره خارک را داشتند، «سر هارفورد جونز» مستقیماً از دربار انگلیس به ایران فرستاده می‌شود. او می‌تواند خود را به پایتخت ایران برساند و عهدنامه‌ای را با حکومت ایران امضا کند. هنگامیکه ناپلئون قصد حمله به هندوستان داشته، هیئتی به سرپرستی ژنرال گاردان به دربار فتحعلی شاه قاجار می‌فرستد تا راه را بازکند. به موجب این امضا، ایران اتحاد خود را با فرانسه اعلام می‌کند تا جاییکه به درخواست «سر هارفورد جونز»، ژنرال گاردان هم از ایران اخراج می‌شود و..
در قسمتی از کتاب می‌خوانیم:
«من پسر بزرگ او، میرزا حسن، را در چمن سلطانیه دیده بودم که از طرف اربابش نایب‌السلطنه برای خدمت به شاه آمده بود. او از دوران کودکی‌اش مرا خوب به خاطر داشت که در شیراز، مهمان عموی بزرگش میرزا محمد حسین بودم و به نظر می‌رسید به من نه به عنوان غریبه‌ای متشخص بلکه همچون یکی از اعضای خانواده‌اش احترام می‌گذارد. او طبق خواستۀ پدرش، به من گفت که میرزا بزرگ قصد دارد از مقام وزارت نایب‌السلطنه استعفا دهد و اضافه کرد که شاه میل دارد میرزا بزرگ به رتق و فتق امور کل کشور بپردازد؛ می‌خواهد مقام فعلی او نزد نایب‌السلطنه را به پسرش، میرزا حسن، واگذار کند.» کتاب خاطرات سرهارفورد جونز توسط مانی صالحی علامه به فارسی ترجمه شده است.

درباره نویسنده: سرهارفورد جونز، وزیر مختار انگلیس در ایران دوره قاجار

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده