کتاب | علوم انسانی | شعر و نثر | شعر کهن فارسی | شاهنامه 4 جلدی
شاهنامه 4 جلدی 1212 صفحه 3155 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 500 شاهنامه جلدی جلال خالقی مطلق علوم انسانی شعر و نثر شعر کهن فارسی

18,800,000 ریال 23,500,000 ریال

ناشر: سخن

چاپ دهم

شاهنامه به تصحیح جلال خالق مطلق
برای هر ایرانی شاهنامه گنجینه‌ای ارزشمند محسوب می‌شود. گنجینه‌ای که افتخار هر ایرانی است و از حماسۀ ملی ایران سخن می‌گوید. شاهنامۀ جلال خالقی مطاق نیز یکی از بهترین آثار تصحیح شده شاهنامه در ایران است. زمانی‌که ادبیات ایران زبان عربی بود، فردوسی با نوشتن و سرودن شاهنامه هدف ویژه‌ای دنبال می‌کرد. آن زمان زبان پارسی آشفته بود و فردوسی با سرودن شاهنامه توانست از آشفتگی آن بکاهد. او با شاهنامه زبان پارسی را زنده و ماندگار کرد. فردوسی در سرودن شاهنامه بیشتر از پارسی سره بهره برده است و واژگان عربی به کار رفته در کل شاهنامه تنها 865 واژه برآورد شده است.
شاهنامه مشهورترین و برجسته‌ترین کتاب در زبان پارسی است که به زبان‌های بسیاری در سراسر جهان برگردانده شده است. همچنین نام شاهنامه فردوسی در تمام دنیا شناخته شده و مورد توجه است. گوته و ویکتور هوگو‌ از جمله افراد مشهور در دنیا هستند که از اثر جاودان فردوسی به نیکی یاد کرده‌اند.

درباره شاهنامه خالقی مطلق
موضوع شاهنامه از افسانه‌ها و تاریخ ایران تا قبل از حملۀ اعراب در سده هفتم میلادی است. همچنین شاهنامه دارای سه بخش است که عبارتند از: اسطوره، پهلوانی و تاریخی که در چهار دودمان پادشاهیِ پیشدادیان، کیانیان، اشکانیان و ساسانیان گنجانده می‌شود.

1ـ شاهنامه، دفتر یکم (دیباچه تا پادشاهی کیقباد)
2ـ شاهنامه، دفتر دوم (از پادشاهی کیکاوس تا داستان رفتن گیو به ترکستان)
3ـ شاهنامه، دفتر سوم (از پادشاهی کیخسرو تا داستان بیژن و منیژه)
4ـ شاهنامه، دفتر چهارم (از داستان رزم یازده رخ تا پایان پادشاهی کیخسرو)
5ـ شاهنامه، دفتر پنجم (از پادشاهی لهراسپ تا پادشاهی دارا)
6ـ شاهنامه، دفتر ششم (از پادشاهی اسکندر تا پادشاهی بهرام گور)
7ـ شاهنامه، دفتر هفتم (از پادشاهی یزدگردِ بهرام گور تا پادشاهی هرمزد)
8ـ شاهنامه، دفتر هشتم (از پادشاهی خسرو پرویز تا پادشاهی یزدگرد شهریار)

درباره نویسنده شاهنامه
اثر ارزشمند شاهنامه را حکیم ابوالقاسم فردوسی طوسی در مدت زمانی طولانی و بیش از سی سال سروده است. فردوسی شاعر حماسه سرای ایرانی سال 329 هجری قمری به دنیا آمده است. فردوسی را بزرگترین سراینده پارسی‌گو نام نهاده‌اند. او از شهرتی جهانی برخوردار است و در ایران و جهان القابی چون حکیم سخن و حکیم طوس را داراست.
پژوهشگران شاهنامه را بر اساس شاهنامۀ ابومنصوری و سی سالگی فردوسی معرفی کرده‌اند. شاهنامۀ ابولقاسم فردوسی یکی از مهمترین و بزرگترین نوشته‌های ادبیات کهن پارسی است. اگرچه سروده‌های دیگری غیر از شاهنامه هم تاکنون به فردوسی نسبت داده شده است، اما همگی بی‌پایه و اساس شناخته شده‌اند. ولی پژوهشگران شاهنامه را سرودۀ شخص فردوسی می‌دانند. فردوسی در سرودن اثر جاودانۀ شاهنامه از ایران باستان تأثیر بسیار پذیرفته است. او به جهت اینکه دهقان‌زاده بود و خاستگاه دهقانی داشت با فرهنگ و آیین‌های باستانی ایران آشنا بود و برای سرودن شاهنامه هم بر آگاهی‌اش افزود. بر اساس اشاره‌های نظامی عروضی و فرید الدّین عطار، زمان کلی سرودن شاهنامه 25 سال بوده ‌است. در هجونامه در سه جای سخن از سی سال است و یک بار سی و پنج سال نیز بیان شده است. بر پایۀ یافته‌ها اگر آغاز کار شاهنامه 367 هجری قمری باشد و سال پایانی آن 400 هجری قمری باشد، مدت زمان سرایش شاهنامه به سی و سال می‌رسد. اما بر اساس پژوهش‌های جلال خالقی مطلق فردوسی 35 سال از عمرش را صرف سرودن شاهنامه کرده است.

درباره جلال خالقی مطلق مصحح شاهنامه
جلال خالقی مطلق ادیب و پژوهشگر و شاهنامه‌پژوه ایرانی است که سال 1316 در تهران به دنیا آمد. خالقی مطلق پس از تحصیلات دبیرستانش به آلمان رفت و دوره‌های دانشگاهی را در آلمان گذراند. او در رشته‌های شرق‌شناسی، مردم‌شناسی و تاریخ قدیم دکتری گرفت و سال 1350 شمسی در بخش مطالعات ایرانی دانشگاه هامبورگ به تدریس زبان و ادبیات فارسی و فرهنگ ایرانی پرداخت. جلال خالقی مطلق، ادیب نامدار ایرانی در مدت اقامت و تدریسش در آلمان پژوهش‌های بسیاری در زمینۀ ادبیات حماسی ایران و شاهنامه انجام داد. او مقاله‌های تحقیقی بسیاری در مجلۀ سیمرغ مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی، ایران‌نامه، ایران‌شناسی، کلک و نامۀ ایران باستان به چاپ رساند. اما مشهورترین و مهمترین پژوهش خالقی مطلق تصحیح شاهنامه فردوسی است که در هشت دفتر بین سال‌های 1366 تا 1386 در نیویورک و زیر نظر احسان یارشاطر منتشر می‌شد. تصحیح شاهنامۀ فردوسی دستاورد سی سال کار و پژوهش مداوم خالقی مطلق و بررسی دست‌نویس‌های شاهنامه و مقابلۀ آنها با روش‌های جدید تصحیح متون است. در دفتر ششم و هفتم خالقی از همکاری با محمود امید سالار و ابولفضل خطیبی بهره برده است.
جلال خالقی مطلق به عنوان عضو هیئت علمی کنگره بین المللی هزاره شاهنامۀ فردوسی برگزیده شده است. همچنین او عضو هیئت امنای بنیاد فردوسی است.
از دیگر آثار مکتوب خالقی مطلق می‌توان به واج شناسی شاهنامه، شاهنامه از دست‌نویس تا متن و رستم و سهراب اشاره کرد.

درباره چاپ و نشر شاهنامۀ خالقی مطلق
تصحیح شاهنامۀ خالقی مطلق در هشت دفتر سال‌های 1366 تا 1386 توسط انتشارات بنیاد میراث ایران در نیویورک چاپ شد. پس از آن مجموعه هشت جلدی به صورت یکجا توسط انتشارات کانون فردوسی وابسته به مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی منتشر شد. سپس خالقی مطلق بنابر وعدۀ پیشین خود ویرایش خود و همکارانش را مورد بررسی قرار داد و ویراست دوم از تصحیح دوبارۀ خود را در دو جلد سال 1393 توسط انتشارات سخن منتشر کرد.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده