کتاب | علوم انسانی | روانشناسی | عمومی | رنج و التیام
رنج و التیام 320 صفحه 416 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 770 التیام ج.ویلیام وردن محمد قائد علوم انسانی روانشناسی عمومی

2,500,000 ریال

ناشر: فرهنگ نشر نو

چاپ ششم

کتاب رنج و التیام؛ در سوگواری و داغدیگی نوشته ج.ویلیام وردن
Grief Counseling and Grief Therapy
کتاب «رنج و التیام» اثر دکتر ج.ویلیام وردن روانشناس و عضو انجمن روانشناسی آمریکاست. او در کتاب رنج و التیام تلاش کرده راهکارهایی ارائه دهد که به کار متخصصان روانشناسی می‌آید که قرار است به افرادی که یکی از عوارض فرآیند عزاداری را تجربه می کنند کمک کند. از آنجایی که از دست دادن و عزاداری برای عزیزان درگذشته باعث می‌شود غم و اندوه آنها مخل زندگی عادی آنها شود، این کتاب سعی می‌کند چیزی را ارائه کند که مشاوران به عنوان یک متخصص بهداشت روانی نیاز دارند تا بتوانند در مشاوره‌های خود با کودکان، بزرگسالان و خانواده‌های داغدیده موثر باشند.
درباره کتاب کتاب رنج و التیام؛ در سوگواری و داغدیگی
ایده کتاب رنج و التیام از مجموعه کارگاه‌هایی گرفته شده که نویسنده یعنی دکتر ج.ویلیام وردن در دانشگاه شیکاگو برای متخصصان بهداشت روانی برگزار کرد. او در این کارگاه‌ها پژوهش‌های خود را صرف کاوش درباره تجربه از دست دادن‌های خود و همچنین مطالعه یک مدل برای درک غم، اندوه و روند عزاداری برای این فقدان‌ها کرد. با گذشت زمان، چنین کارگاه‌هایی در سایر مناطق ایالات متحده برگزار شد. مشاوره التیام‌بخشی به مشاوره‌هایی گفته می‌شود که مشاوران با افرادی که اخیراً بستگانشان جان خود را از دست داده‌اند، صحبت می‌کنند و برای کمک به آنها در انجام کارهای مختلف سوگواری کمک می‌کنند. این بیماران معمولا افرادی هستند که هیچ گونه عارضه بیرونی شدیدی ندارند. این غم‌درمانی‌ها درواقع شامل آن دسته از تکنیک‌ها و مداخلاتی است که یک متخصص با افرادی انجام می‌دهد که یکی از عوارض فرایند عزاداری را تجربه می‌کنند، عوارضی که باعث می‌شود غم و اندوه آنها به سمت سازگاری کافی برای عزادار پیش نرود. این کتاب سعی می‌کند چیزی را ارائه کند که مشاوران به عنوان یک متخصص بهداشت روانی نیاز دارند تا بتوانند در مشاوره‌های خود با کودکان، بزرگسالان و خانواده‌های داغدیده که عزیزی را از دست داده‌اند، موثر باشند. هدف او در این کتاب کمک‌کردن به دست‌اندرکاران بهداشت روانی و مشاوران برای بهتر درک کردن پدیده پیچیده مصیبت دیدگی در کودکان است تا از این رهگذر بتوانند به آنها کمک کنند غم خویش را به شیوه‌ای بدون آسیب پشت سر بگذارند. دکتر ویلیام در مصاحبه‌هایش به این نتیجه رسیده که بسیاری از افراد داغدیده با این اعتقاد به سراغ اهل روان‌درمانی می‌آیند چون نمی‌توانند تجربه دردناک خویش را پشت سر بگذارند، سوگواری ایشان را پایانی نیست و نیاز به کمک دارند تا بتوانند آن را از سر بگذراند و به زندگی برگردند. این سوگواری‌ها و غم‌ها گاهی به شکل سرمنشأ اختلال‌های جسمی و روانی گوناگون بروز می‌کند و کسانی پی درمان جسمی یا روحی می‌گردند بی آن که لزوما متوجه باشند شرایط بدنی یا روانی خاص آنها ممکن است ناشی از موضوعات مربوط به ماتم باشد. غم نه تنها پیدایش بیماری‌های جسمی که بروز بیماری‌های روانی را نیز تشدید می‌کند. این وخامت به خصوص در مورد بروز امراض در پی مرگ همسر دیده می شود .
در بخشی از کتاب رنج و التیام در بخش نظریه دلبستگی آمده است:
«پیش از اینکه بتوان تأثیر ضایعه و رفتار انسانی توام با آن را کاملاً فهمید، باید درکی از معنی دلبستگی یا تعلق خاطر داشت. در متون روانشناسی و روانپزشکی مطالب زیادی در باب ماهیت دلبستگی و چیستی و چگونگی ایجاد آن نوشته شده است. یکی از شخصیت‌های بارز و متفکران برجسته این زمینه جان بولبی روانپزشک بریتانیایی است که بخش بزرگی از فعالیت حرفه‌ای خویش را صرف زمینه دلبستگی و فقدان کرده و چندین جلد کتاب پرمایه و شماری مقاله درباره این موضوع نوشته، از برای به دست دادن مفهومی از تمایل انسان‌ها به ایجاد پیوندهای نیرومند عاطفی با دیگران و برای درک واکنش عاطفی نیرومندی که با به خطر افتادن یا گسستن آن پیوندها بروز می‌کند. بولبی برای پروراندن نظریه‌هایش دامنه بحث را گسترش می‌دهد و از داده‌های رفتارشناسی، نظریه کنترل روانشناسی، شناخت فیزیولوژی اعصاب و زیست شناسی تکاملی کمک می‌گیرد. او به اعتراض علیه کسانی بر می‌خیزد که معتقدند پیوندهای دلبستگی بین افراد تنها برای برآوردن پاره‌ای نیازهای زیستی از قبیل غذا و نیازهای جنسی است...» کتاب رنج و التیام، به 12 زبان ترجمه شده است و به طور گسترده در سراسر جهان به عنوان مرجع استاندارد در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
درباره نویسنده کتاب رنج و التیام
ویلیام وردن، دکترای تخصصی روانشناسی و عضو انجمن روانشناسی آمریکا است و نشست‌های تخصصی دانشگاهی در دانشکده پزشکی هاروارد و دانشکده روانشناسی رزمید در کالیفرنیا برگزار می‌کند. او همچنین یکی از محققان اصلی تحقیق در مورد مطالعه کودکان در دانشگاه هاروارد است که در بیمارستان عمومی ماساچوست مستقر است. یکی از کتاب‌های مهم ویلیام وردن کتاب «کودکان و عزاداری؛ وقتی والدین می‌میرند» است. البته این کتاب هنوز به فارسی ترجمه نشده است. او برای انجام این پژوهش با تعدادی از کودکانی که یکی از والدینشان را از دست داده‌اند مصاحبه کرده و یکی از مهم‌ترین یافته‌های کار او این است که بسیاری از پیامدهای منفی مرتبط با از دست دادن والدین تا دو سال پس از مرگ در کودکان ظاهر نمی‌شود. اهمیت کار او از این نظر است که پیش از این هیچ پژوهشگری با کودکان مصاحبه نکرده بود و صرفا به گفت‌وگو با والدین اکتفا شده بود. کتاب «آگاه از مرگ شخصی» دیگر کتاب این نویسنده است که با همین موضوع آگاهی از تبعات مرگ و آمادگی برای آنها نوشته شده است.
درباره مترجم کتاب رنج و التیام
محمد قائد مترجم کتاب رنج و التیام، روزنامه‌نگار، نویسنده، مترجم و ویراستار برجسته ایرانی است. او متولد 1329 در شیراز است و تحصیلات خود را در رشته کارشناسی روانشناسی در دانشگاه شیراز از 1348 تا 1352 به پایان رسانده ‌است. وی سال‌ها به نوشتن در نشریاتی همچون جامعه سالم، آدینه، ماهنامه فیلم، ماهنامه زمان و ... و بیشتر در حوزه روانشناسی و روانکاوی فعالیت داشته است. مبارزه علیه وضع موجود: جنبش دانشجویی آلمان (1985 - 1955)، توپ‌های ماه اوت، بچه رزمری از آثار ترجمه قائد و عشقی: سیمای نجیب یک آنارشیست، دفترچه خاطرات و فراموشی و مقالات دیگر، ظلم، جهل و برزخیان زمین: نجوا و فریادها در برخورد فرهنگ‌ها، آدم ما در قاهره: پیراسته و ویراسته یادداشت‌های قاسم غنی، از آثار تالیفی این مترجم و نویسنده کشورمان هستند.

رتبه رنج و التیام در گودریدز: 4.14

ادامه keyboard_arrow_down