کتاب | دانش | جغرافیا | جغرافیای سیاسی | زندانیان جغرافیا
زندانیان جغرافیا شابک: 9786002535580 312 صفحه 316 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 11000 زندانیان جغرافیا تیم مارشال هوشنگ جیرانی هستی صیادی دانش جغرافیا جغرافیای سیاسی

1,650,000 ریال 2,200,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ چهارم

کتاب «زندانیان جغرافیا: ده نقشه‌ای که همه چیز را درباره سیاست‌های جهانی توضیح می‌دهد» نوشتۀ تیم مارشال
کتابی برای علاقمندان مباحث ژئوپلیتیک. کتاب «زندانیان جغرافیا: ده نقشه‌ای که همه چیز را درباره سیاست‌های جهانی توضیح می‌دهد»، با عنوان اصلی Prisoners of Geography: Ten Maps That Tell You Everything You Need to Know About Global Politics، کتابی است که در آن از جغرافیای سیاسی سخن رفته است و از میزان تأثیر جغرافیا بر تاریخ. در کتاب «زندانیان جغرافیا» با قدرت طبیعت و تأثیر آن بر سیاست مواجه می‌شویم و چندوچونِ این تأثیر را درمی‌یابیم. تیم مارشال در کتاب «زندانیان جغرافیا» بحث خود را درباب تأثیر عوامل جغرافیایی بر تحولات و رویدادهای سیاسی با آوردن نمونه‌هایی مهم از این تأثیر همراه کرده است و همین باعث ملموس‌تر شدن موضوعی است که کتاب حول آن شکل گرفته است. او نمونه‌های خود را از نقاط مختلف جهان، از آسیا تا شمالگان، انتخاب کرده و این‌گونه مخاطبان خود را با انواع‌واقسام تأثیرگذاری‌های جغرافیا بر تاریخ آشنا می‌کند.
کتاب «زندانیان جغرافیا» از کتاب‌های غیرداستانی پرفروش سال‌های اخیر بوده و در فهرست پرفروش‌های نیویورک تایمز و ساندی تایمز قرار داشته است. متن اصلی این کتاب نخستین بار در سال 2015 منتشر شده است. همچنین در سال 2019 نسخه‌ای مصور از آن برای کودکان به چاپ رسیده است. آن‌ها که به مطالعات سیاسی و تاریخی علاقمندند احتمالاً از خواندن کتاب «زندانیان جغرافیا» پشیمان نخواهند شد.

مروری بر کتاب «زندانیان جغرافیا»
کتاب «زندانیان جغرافیا» کتابی است که، ضمن نگاه به گذشته و اکنون تاریخ جهان و رویدادهای سیاسی نقاط مختلف دنیا از منظر جغرافیا، از همین منظر چشم‌اندازی به آینده جهان نیز گشوده است. تیم مارشال در کتاب «زندانیان جغرافیا» این حقیقت را یادآور می‌شود که تغییر و تحولات سیاسی و تاریخی جهان و سیاست‌گذاری‌های دولت‌ها بیش از آن‌که ممکن است تصور شود به عوامل و شرایط جغرافیایی بستگی دارد. در کتاب «زندانیان جغرافیا» با محدودیت‌هایی روبه‌رو می‌شویم که جغرافیا برای کشورها پدید می‌آورد؛ محدودیت‌هایی که تعیین‌کننده سیاست‌های کشورها در قبال یکدیگر است. در این کتاب می‌بینیم که محدودیت‌های ناشی از عوامل طبیعی و جغرافیایی گاه چگونه مانع رسیدن دولت‌ها به تمامی اهداف و آرزوهایشان‌ می‌شود یا مثلاً وجود رشته‌کوه‌هایی عظیم میان دو کشور از بروز جنگ میان آن‌ها جلوگیری می‌کند. در کتاب «زندانیان جغرافیا» همچنین از دستکاری‌های استعمارگران در جغرافیای کشورها سخن رفته و از اینکه ترسیم نقشه‌هایی بر روی کاغذ توسط استعمارگران و به‌هم‌خوردن مرزهای جغرافیاییِ طبیعی از طریق این دستکاری‌ها چه تأثیری بر سرنوشت مردمی که در معرض مداخله‌هایی از این دست قرار گرفته‌اند گذاشته است. تیم مارشال همچنین در کتاب «زندانیان جغرافیا» به تلاش‌های فناورانه برای غلبه بر محدودیت‌های جغرافیایی اشاره کرده است.
کتاب «زندانیان جغرافیا» از پیشگفتاری از سر جان اسکارلت، رئیس سرویس مخفی بریتانیا بین سال‌های 2004 تا 2009، مقدمۀ نویسنده، ده فصل و بخشی به‌عنوان نتیجه‌گیری تشکیل شده است.
سرزمین‌هایی که در کتاب «زندانیان جغرافیا» به آن‌‌ها از منظر جغرافیای سیاسی پرداخته شده و مناسبات میان بعضی از آن‌ها از این منظر مورد بررسی قرار گرفته عبارتند از: روسیه، چین، آمریکا، اروپای غربی، آفریقا، خاورمیانه، هند و پاکستان، کره و ژاپن، آمریکای لاتین، شمالگان.
در بخشی از کتاب «زندانیان جغرافیا» می‌خوانید: «سرزمینی که در آن زیست می‌کنیم همیشه ما را شکل داده است. جنگ‌ها، قدرت، سیاست و توسعۀ اجتماعی مردمی را شکل می‌دهد که تقریباً همه جای کره زمین را اشغال کرده‌اند. شاید فناوری به فواصل میان ما – از هر دو جنبۀ فضای ذهنی و فیزیکی – غلبه کرده باشد، ولی خیلی ساده فراموش می‌کنیم سرزمینی که در آن زندگی و کار کرده و فرزندان‌مان را بزرگ می‌کنیم بسیار مهم است و گزینه‌های افرادی که هفت میلیارد نفر ساکن این سیاره را رهبری می‌کنند، همیشه تا حدودی تحت تأثیر رودخانه‌ها، کوه‌ها، بیابان‌ها، دریاچه‌ها و دریاهایی بوده است که ما را در تنگنا قرار می‌دهند – و همیشه همین‌طور بوده است.
در کل یک عامل جغرافیایی مشخص وجود ندارد که مهم‌تر از دیگر عوامل باشد. نه کوه‌ها مهم‌تر از بیابان‌ها هستند و نه رودخانه‌ها مهم‌تر از جنگل‌ها. در نقاط مختلف این سیاره ویژگی‌های مختلف جغرافیایی، برای مشخص کردن آنچه مردم می‌توانند یا نمی‌توانند انجام دهند، در میان عوامل غالب قرار دارند.»

درباره تیم مارشال، نویسنده کتاب «زندانیان جغرافیا»
تیموتی جان مارشال (Timothy John Marshall)، متولد 1959، روزنامه‌نگار و گزارشگر و مُجریِ بریتانیایی و متخصص ژئوپلیتیک و سیاست خارجی و امور بین‌الملل است. مارشال مدتی سردبیر بخش دیپلماتیک اسکای نیوز بوده و به عنوان مفسر مهمان با رادیو بی‌بی‌سی و نیز به عنوان مجری مهمان با ال‌بی‌سی همکاری کرده است. از جمله نشریاتی که تیم مارشال در آن‌‌ها مطلب نوشته است می‌توان به تایمز، ساندی‌تایمز، گاردین، ایندیپندنت و دیلی‌تلگراف اشاره کرد. او همچنین بنیانگذار و سردبیر سایت thewhatandthewhy.com است.

درباره ترجمۀ فارسی کتاب «زندانیان جغرافیا»
کتاب «زندانیان جغرافیا: ده نقشه‌ای که همه چیز را درباره سیاست‌های جهانی توضیح می‌دهد» با ترجمۀ هوشنگ جیرانی و هستی صیادی در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است. از این کتاب دو ترجمۀ فارسی دیگر نیز موجود است. یکی از این ترجمه‌ها به‌قلم مرجان رضایی و با عنوان «در اسارت جغرافیا: ده نقشه که همه‌ی آموختنی‌ها را درباره‌ی سیاست جهانی بیان می‌کند» در نشر مرکز و دیگری به‌قلم امیرحسین مهدی‌زاده و فرمهر امیردوست و با عنوان «جبر جغرافیا: چگونه جغرافیا مسیر سیاست جهانی را تعیین می‌کند!» در نشر هَمان منتشر شده است.

رتبۀ کتاب «زندانیان جغرافیا» در گودریدز: 4.19 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down