کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ جهان | کالبدشکافی چهار انقلاب
کالبدشکافی چهار انقلاب شابک: 9786226310093 350 صفحه 448 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 770 کالبدشکافی چهار انقلاب کرین برینتون محسن ثلاثی علوم انسانی تاریخ تاریخ جهان

1,960,000 ریال 2,450,000 ریال

ناشر: تمدن علمی

چاپ سوم

کتاب «کالبدشکافی چهار انقلاب» اثر کرین برینتون
کتابی کلاسیک و مرجع برای آن‌ها که می‌خواهند بدانند انقلاب چیست و تحت تأثیر چه عواملی رخ می‌دهد و چه چیزهایی در بروز آن دخیل‌اند؟ کتاب «کالبدشکافی چهار انقلاب»، با عنوان اصلی The Anatomy of Revolution، کتابی مرجع در تحلیل انقلاب‌ها و ریشه‌یابی آن‌ها و شناخت رَوَندی است که انقلاب‌ها طی می‌کنند.
کرین برینتون در کتاب «کالبدشکافی چهار انقلاب»، از خلال تحلیل و بررسی چهار انقلاب مهم جهان، به این موضوع می‌پردازد که مجموع چه شرایط و بحران‌ها و نارضایتی‌هایی در یک جامعه منجر به بروز انقلاب در آن جامعه می‌شود.
کتاب «کالبدشکافی چهار انقلاب» یک پژوهش تاریخی و اجتماعی و سیاسی مرجع برای پژوهشگران تاریخ و جامعه‌شناسی و علوم سیاسی و نیز کتابی کارآمد برای کسانی است که علاقمند به مطالعات اجتماعی و سیاسی و مخصوصاً مطالعه درباب انقلاب و چیستی آن و چگونگی وقوع آن هستند و می‌خواهند علل و عوامل وقوع انقلاب در یک جامعه را بدانند و دریابند که چه موقع می‌توان یک جنبش اجتماعی و سیاسی را انقلاب نامید.
کتاب «کالبدشکافی چهار انقلاب» همچنین کتابی مفید برای کسانی است که دوست دارند از چندوچون و رَوَند چهار انقلابی که از انقلاب‌های مهم و تأثیرگذار دنیا به حساب می‌آیند شناختی دقیق پیدا کنند.
متن اصلی کتاب «کالبدشکافی چهار انقلاب» اولین بار در سال 1938 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «کالبدشکافی چهار انقلاب»
کرین برینتون در کتاب «کالبدشکافی چهار انقلاب» انقلاب‌های انگلیس، امریکا، فرانسه و روسیه را مبنای مطالعۀ خود درباب انقلاب و عوامل و ریشه‌های بروز آن قرار می‌دهد و این چهار انقلاب را به‌عنوان الگویی برای ترسیم شاکلۀ اصلی انقلاب‌ها در نظر می‌گیرد.
برینتون در کتاب «کالبدشکافی چهار انقلاب» به انقلاب انگلیس یا جنگ داخلی انگلیسی‌ها، که بین سال‌های 1642 و 1651 رخ داد، انقلاب امریکا یا جنگ استقلال، که بین سال‌های 1775 تا 1783 اتفاق افتاد، انقلاب فرانسه در سال 1789 و انقلاب اکتبر 1917 روسیه می‌پردازد و ویژگی‌ها و رَوَند این انقلاب‌ها و عوامل دخیل در بروز آن‌ها را تحلیل و بررسی می‌کند و ویژگی‌های مشترک این انقلاب‌ها را، طی مطالعه‌ای تطبیقی، برمی‌شمارد.
کتاب «کالبدشکافی چهار انقلاب» مراحل انقلاب را، از آغاز نارضایتی عمومی و عوامل این نارضایتی و عملکرد نیروهای انقلابی و مقابلۀ دولت با انقلاب تا فروپاشی یک نظام و پیروزی نیروهای انقلابی و آن‌چه بعد از پیروزی انقلاب و استقرار آن آشکار می‌شود و اتفاق می‌افتد بررسی و تحلیل می‌کند و الگوهای تقریباً مشترکی را در چهار انقلاب مورد بررسی خود در این کتاب می‌یابد و نشان می‌دهد؛ الگوهایی که، چنانکه برینتون در کتاب «کالبدشکافی چهار انقلاب» نشان می‌دهد، می‌توانند قابل تعمیم به انقلاب، به‌طور کلی، باشند. البته به‌اعتقاد برینتون، از بین چهار انقلابی که او در کتاب «کالبدشکافی چهار انقلاب» به آن‌ها پرداخته است، تنها انقلابی که به‌طور کامل از الگویی که او در این کتاب برای انقلاب ترسیم می‌کند تبعیت نکرده و تفاوت‌هایی با سه انقلاب دیگرِ مورد بحث در کتاب او دارد، انقلاب امریکاست.
کتاب «کالبدشکافی چهار انقلاب» از نُه فصل تشکیل شده است. فصل نخست کتاب «کالبدشکافی چهار انقلاب»، شامل مقدمه است و فصل‌های بعدی آن عبارتند از: «رژیمهای پیشین»، «نخستین مرحله‌های انقلاب»، «سخنهای انقلابیان»، «فرمانروایی میانه‌روها»، «به قدرت رسیدن تندروها»، «عصر وحشت و پاکدامنی»، «ترمیدور» و «چکیده‌ای از کار انقلابها».

دربارۀ کرین برینتون، نویسندۀ کتاب «کالبدشکافی چهار انقلاب»
کلارنس کرین برینتون (Clarence Crane Brinton)، متولد 1898 و درگذشته به سال 1968، مورخ امریکایی است. برینتون دارای دکترای فلسفه از دانشگاه آکسفورد و استاد دانشگاه هاروارد بود. او از استادان محبوب دانشگاه هاروارد بود و به‌خاطر نوشته‌ها و تفسیرهای باطراوت و آمیخته به شوخ‌طبعی‌اش مشهور بود.
برینتون در جنگ جهانی دوم هم حضور داشت و بعد از جنگ از طرف ارتش امریکا، بابت سهم قابل توجهش در آزادی فرانسه، مورد ستایش قرار گرفت. او به زبان و تاریخ فرانسه مسلط بود و به‌طور تخصصی روی تاریخ فرانسه کار می‌کرد. تاریخ عقاید یکی دیگر از تخصص‌های برینتون بود.
برینتون در سال 1963 رییس انجمن تاریخ امریکا شد. او همچنین ریاست انجمن مطالعات تاریخی فرانسه را به‌عهده داشت.
کتاب «کالبدشکافی چهار انقلاب» معروف‌ترین اثر کرین برینتون است. از دیگر آثار او می‌توان به کتاب‌های «شکل‌گیری افکار مدرن»، «ژاکوبن‌ها: جستاری در تاریخ جدید»، «شرحی مفصل دربارۀ رادیکال‌های سیاسی انقلاب فرانسه» و «اندیشۀ سیاسی انگلیسی در قرن نوزدهم» اشاره کرد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «کالبدشکافی چهار انقلاب»
کتاب «کالبدشکافی چهار انقلاب» با ترجمۀ محسن ثلاثی در انتشارات تمدن علمی منتشر شده است. محسن ثلاثی، متولد 1324 در بابل، مترجم آثار حوزۀ جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی، استاد بازنشستۀ گروه انسان‌شناسی دانشگاه تهران و پژوهشگر ایرانی است. ثلاثی ترجمۀ مجموعه‌ای از مهمترین متون درسی جامعه‌شناسی را در کارنامۀ کاری خود دارد و ترجمه‌اش از کتاب «فراسوی چپ و راست» آنتونی گیدنز جایزۀ کتاب سال را گرفته است.
از دیگر ترجمه‌های محسن ثلاثی می‌توان به کتاب‌های «جامعه‌شناسی دین»، «توتالیتاریسم»، «خرد و انقلاب»، «استبداد شرقی»، «اسلام و سرمایه‌داری» و «درآمدی به انسان‌شناسی» اشاره کرد.
از محسن ثلاثی همچنین اثری تألیفی با عنوان «جهان ایرانی و ایران جهانی» منتشر شده است. این کتاب در سال 1379 به‌عنوان کتاب برگزیدۀ دانشگاه تهران انتخاب شده است.

ادامه keyboard_arrow_down