کتاب | علوم انسانی | نظریه و نقد ادبی | زبان شناسی | زبان شناسی و زبان فارسی
زبان شناسی و زبان فارسی شابک: 9789643152239 304 صفحه 449 گرم قطع: وزيری نوع جلد: شوميز تیراژ: 2200 زبان شناسی زبان فارسی پرویز ناتل خانلری علوم انسانی نظریه و نقد ادبی زبان شناسی

960,000 ریال 1,200,000 ریال

ناشر: توس

چاپ هفتم

زبان‌شناسی و زبان فارسی
مجموعه مقالاتی از دکتر پرویز ناتل خانلری درباره زبان‌شناسی و زبان فارسی. کتاب «زبان‌شناسی و زبان فارسی» شامل مقالاتی از دکتر پرویز ناتل خانلری است که او آن‌ها را بین دهه‌های بیست تا اواسط دهه چهل خورشیدی نوشته و در مجله‌های «سخن» و دانشکده ادبیات دانشگاه تهران منتشر کرده بوده است. کتاب مقالاتی درباره مباحث کلی زبان‌شناسی و نیز مقالاتی درباره زبان فارسی را در بر می‌گیرد. خانلری در مقالات این کتاب به زبانی ساده و با نثری پاکیزه، که ویژگی نوشته‌های اوست، از مباحث تخصصی حوزه زبان‌شناسی و همچنین نکته‌ها و مباحث مربوط به زبان فارسی به نحوی سخن گفته است که درک آن‌ها برای مخاطبان عادی و غیرمتخصص زبان و ادبیات فارسی نیز آسان باشد.
دستور زبان فارسی و خط و نثر فارسی و زیبانویسی از جمله موضوعاتی است که خانلری در مقالات این کتاب به آن‌ها پرداخته است.
مقالاتی که در این کتاب می‌خوانید عبارتند از: «پیدایش زبان»، «اختراع زبان و خط»، «زبان و زبان‌شناسی»، «زبان ایران»، «تحول زبان»، «تحول زبان فارسی»، «زبان و جامعه (بحثی از علم دلالت الفاظ)»، «زبان و لهجه»، «طرح تحقیق در لهجه‌های محلی»، «دفاع از زبان فارسی»، «زبان یأجوج و مأجوج»، «لفظ عامه و لفظ قلم»، «بیان»، «نویسندگی»، «بیماری الفاظ»، «تدریس ادبیات فارسی»، «درس فارسی»، «خط و زبان»، «زبان و خط»، «درباره تغییر خط فارسی» و «شیوه خط فارسی».
«زبان‌شناسی و زبان فارسی» در انتشارات توس منتشر شده است.
درباره نویسنده: دکتر پرویز ناتل خانلری (1369 – 1292)، ادیب، روزنامه‌نگار، منتقد، مقاله‌نویس، زبان‌شناس، پژوهشگر، مصحح، مترجم، سیاست‌مدار، شاعر و نمایشنامه‌نویس ایرانی.
رتبه گودریدز: 68/3 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down