کتاب | علوم انسانی | فلسفه | منطق | تفکر علمی
تفکر علمی شابک: 9789644891366 425 صفحه 465 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 700 تفکر علمی رابرت ام. مارتین کاوه بهبهانی امین لطیفی علوم انسانی فلسفه منطق

1,785,000 ریال 2,100,000 ریال

ناشر: طرح نو

چاپ دوم

کتاب تفکر علمی نوشته رابرت ام.مارتین
Scientific thinking
کتاب تفکر علمی درواقع یک راهنمای عملی برای یادگیری استدلال استقرایی (نوع استدلالی که معمولاً در فعالیت‌های علمی استفاده می‌شود) است. این فعالیت و نیاز ممکن است از سوی یک دانشمند، یک خبرنگار، یک نظرسنج سیاسی یا هر یک از ما در زندگی روزمره باشد. کتاب «تفکر علمی» سطح جامعی از اطلاعات مانند تأیید، نمونه‌گیری، همبستگی، علیت، فرضیه‌ها و روش‌های تجربی را ارائه می‌دهد و این اثر رابرت ام.مارتین درواقع به سردرگمی کسانی کمک می‌کند که فکر می‌کنند چنین موضوعاتی برایشان گنگ و نامفهوم است. مارتین این ایده‌ها را با لحنی سرزنده و جذاب ارائه می‌دهد و در جای جای کتاب نمونه‌های سرگرم کننده و متنوع گنجانده شده است. همچنین این کتاب بر اهمیت به دست‌آوردن عادات خوب تفکر علمی تأکید و به القای این عادت‌ها در خواننده کمک می‌کند. در پایان هر فصل سوالات و تمرینات خلاقانه هم گنجانده شده است.
درباره کتاب تفکر علمی
کتاب رابرت مارتین یک پیش‌درآمد عالی برای تفکر علمی است و از این نظر، فلسفه علم و بسیاری از موضوعات پیچیده و دشوار را بسیار آسان و همه‌فهم در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. متن نوشتار کتاب تفکر علمی به طور محسوسی روشن و خطی است و خواننده را از موقعیت ابتدایی یعنی مشاهده غیرمستقیم از طریق مشکلات در نمونه‌گیری به موضوعاتی در استدلال و علیت می‌رساند. زبان کتاب خودمانی و غیررسمی است و این زبان غیررسمی کتاب به خواننده کمک می‌کند تا چیزهایی مانند نیاز و مشکلات عملی مربوط به نمونه‌گیری تصادفی را به راحتی درک کند و همچنین نمونه‌ مثال‌های علمی و تاریخی به شیوه‌ای روشن کننده و آسان فهم ارائه شده است. این کتاب بر اهمیت به دست آوردن عادات خوب تفکر علمی تأکید و به القای این عادت‌ها در خواننده کمک می‌کند.
درباره رابرت مارتین نویسنده کتاب تفکر علمی
رابرت مارتین نویسنده کانادایی‌الاصل در سال 1942 در ایالات متحده آمریکا متولد شده است. رشته تحصیلی او فلسفه و بیشتر آثارش در حوزه فلسفه علم بوده است. مارتین سال‌هاست در دانشگاه‌های مهم آمریکا مثل دانشگاه دالاهوسی، هالیفاکس فلسفه تدریس می‌کند. گفت‌وگوی فیلسوفانه، دو خطا در عنوان این کتاب وجود دارد و لغت‌نامه فیلسوف، از جمله دیگر آثار این نویسنده هستند. علاقه اصلی مارتین این است که مفاهیم فلسفی را به زبان ساده و خودمانی بنویسد و به این ترتیب خواننده را با شوخی‌های خود در طول کتاب به چالش می‌کشد. مثلا این اتفاق در کتاب دیگر او یعنی دو خطا در عنوان این کتاب وجود دارد نیز افتاده است، آن کتاب هم برای این نوشته شده که لذت اندیشیدن درباره معماهای فلسفی را به کسانی بچشاند که هرگز مطالعات دانشگاهی درباره فلسفه نداشته‌اند. مارتین خود در مقدمه‌های کتاب‌هایش همیشه به این اشاره می‌کند که کتاب را به زبانی بسیار غیر رسمی می‌نویسد یعنی به همان زبانی که با دوستی قدیمی حرف می‌زنیم و نه آن‌گونه که استادهای فلسفه سخنرانی می‌کنند یا مطلب می‌نویسند و از این رو آثارش از بازی‌های کلامی، شوخی‌ها و اصطلاحات محاوره‌ای سرشار است. البته کسانی که حوزه تحصیلی‌شان فلسفه است می‌دانند که نویسنده در این سبک نگارش کاری خلاف عادت و البته مخاطره‌آمیز کرده است. بدین معنی که شما جدی‌ترین و عمیق‌ترین مباحث فلسفی را با زبانی عامیانه و محاوره‌ای طرح کنید و اگر در این کار درست عمل نکنید ممکن است خواننده گمراه شود، اما خوشبختانه مارتین در این کار همه جوانب را سنجیده و از همین رو آثارش در نزد اساتید فلسفه آثار مهم و قابل تحسینی هستند. این لحن چه بسا در ابتدای امر ما را به اشتباه بیندازد و کتاب را اثری غیر جدی بپنداریم. کتاب «دو خطا در عنوان این کتاب وجود دارد» با ترجمه راضیه سلیم‌زاده و از سوی نشر ققنوس منتشر شده است. کتاب «تفکر علمی: چطور مثل دانشمندها فکر کنیم» با ترجمه کاوه بهبهانی از سوی نشر طرح نو منتشر شده است.
درباره مترجم کتاب تفکر علمی
کاوه بهبهانی مترجم جوان کشورمان است که بیشتر آثاری که ترجمه کرده در همین حوزه فلسفه هستند. او پیش از این یک کتاب دیگر از همین نویسنده یعنی رابرت مارتین با نام «فلسفه ائر» ترجمه کرده بود که از سوی نشر نی منتشر شده است. از دیگر آثاری که از او منتشر شده «زیبایی شناسی خورد و خوراک: مجموعه مقالات» و یک اثر تالیفی است. همچنین «معرفت شناسی» نوشته لیندا زاکزبسکی، «فلسفه مک‌اینتایر» نوشته راسل وینستین، از دیگر آثار ترجمه شده از سوی اوست.

رتبه کتاب تفکر علمی در گودریدز: 3.89

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده