کتاب | علوم انسانی | ادبیات | داستان ایرانی | اعتراف باز
اعتراف باز شابک: 9786220403678 185 صفحه 198 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 770 اعتراف شهلا زرلکی علوم انسانی ادبیات داستان ایرانی

323,000 ریال 380,000 ریال

ناشر: ققنوس

چاپ سوم

کتاب «اعتراف‌باز» نوشته «شهلا زرلکی»
کتاب «اعتراف‌باز» نوشته «شهلا زرلکی» بر اساس احوالات شخصی و لحظات مختلف زندگی نویسنده است. شهلا زرلکی در کتابش با خواننده از هر آنچه که دوست دارد بدون نظم زمانی صحبت می‌کند.
گاهی دوست داریم چیزهایی را به دیگران اعتراف کنیم و درباره‌اش حرف بزنیم اما خیلی زود پشیمان می‌شویم. گاهی هم نوشتن اعترافات را بهتر از گفتنش می‌دانیم! تصمیم به نوشتن می‌گیریم اما رهایش می‌کنیم. اعتراف همیشه به معنی کار ناشایست نیست. شاید بعضی از افراد بخشی از کارها یا قسمتی از زندگی خود را پنهان کنند و درباره‌اش حرف نزنند چون دیگران نمی‌پسندند. اما نویسندگانی هستند که درکتاب‌هایشان به آنچه مخفی و پنهان بوده می‌پردازند و به خواننده می‌گویند که چه در سر داشته و دارند. کتاب «اعتراف‌باز» اعترافات ثبت شده نویسنده از زبان خودش برای خوانندگان کتاب است.

درباره کتاب «اعتراف‌باز»
کتاب «اعتراف‌باز» 18 فصل دارد و بسیار ساده و به دور از پیچیدگی با خواننده ارتباط برقرار می‌کند. در واقع نویسنده بدون ماجرای داستانی دست به اعترافات شخصی زده است. او با بیان اینکه درست یا غلط می‌خواهد اعتراف کند کتاب را نوشته است. شاید فهرست کتاب کمی برای خواننده عجیب باشد مثلا: تمساح پیری که در چاه فاضلاب ما زندگی می‌کند، در باب لورفتگی و نامه‌ای به شوهر عزیزم یا در باب لذت لو دادن و موضوع بی‌اهمیت قتل قناری. اما ارتباط بین فصل‌ها حفظ شده و کتاب با وجود قطعه‌ قطعه بودن از نظر زمان و مکان پراکندگی در فصل‌ها ندارد.
در قسمتی از کتاب با نام«خواب زمستانی ماده خرس قطبی» می‌خوانیم:
«هیچ وقت آدم‌های فعال و پر انرژی را نفهمیده‌ام. همان‌ها که به اندازه کافی پول دارند تا نمیرند از گشنگی اما باز کله صبح تا شب سگ‌دو می‌زنند تا دوزار بیشتر توی بانک ذخیره کنند و مفصل استخوان زانو را زودتر اوراق کنند و زودتر بمیرند. من آدم تنبلی هستم و برای انجام دادن کارهای روزانه‌ام به انگیزه‌های قدرتمندی از جنس عشق و این دری‌وری‌ها نیاز دارم، که آن هم به ندرت فراهم می‌شود. برای همین اغلب در جستجوی انگیزه، برای انجام دادن امور روزمره حتی، به دردسر می‌افتم و توهم عاشقی می‌زنم. اگر در شبانه‌روز حداقل بیست و پنج بار به خودم تلقین نمی‌کردم که تو نویسنده‌ای و باید بنویسی (کدام باید ابله!) هیچ وقت نمی‌نوشتم و خوشبخت و راضی زندگی‌ام را می‌کردم. هر چند الان هم نمی‌گذرام این تلقین و توهم پر دردسر نویسندگی زیاد از حد غلبه کند. زرنگم. حواسم هست. همیشه و در همه حال زمانی برای زندگی انگلی (به معنی هیچ کاری نکردن و کیف کردن) در نظر می‌گیرم. ثمره دورهای انگلی یک حس اضطراب‌آور بیهودگی و بی‌مصرف بودن است. اما مهم نیست. زندگی انگلی اگر به اختیار آدم باشد خوب است. زمان وقت تلف کردن دست خودت است. می‌توانی کم و زیادش کنی و لذت ببری از استعداد ناشناختۀ هیچ کاری نکردن. اما وقتی عوامل بیرونی مجبورت کنند که انگل باشی اوضاع خیلی بد می‌شود. چند سطر پایین‌تر می‌فهمید اوضاع ممکن است چقدر خطرناک بشود در مواقع زندگی انگلیِ تحمیلی. و اما شرح زندگی انگلیِ تحمیلی من....»
همانطور که در این بخش خواندیم نویسنده سعی کرده با خواننده بی‌پرده سخن بگوید. خودش را در پشت هیچ داستانی پنهان نکرده است. اما با توجه به اینکه در هر بخش موارد گوناگونی از خصوصیات و شرح احوالات خودش را بازگو می‌کند؛ کتاب مانند داستان پیش می‌رود و خواننده هم دوست دارد بیشتر بداند در بخش بعدی کتاب چه چیزی برای نویسنده مهم بوده و او بیان نکرده است.

درباره نویسنده کتاب «اعتراف‌باز»
شهلا زرلکی نویسنده و منتقدادبی ایرانی است. او متولد سال 1355 در تهران است. زرلکی تحصیلاتش در مقطع کارشناسی در رشته ادبیات فارسی بوده است. او سال 1377 با نوشتن نقد سینمایی در مطبوعات ایران فعالیتش را آغاز کرد. پس از آن به نوشتن مطالب و نقدهایی در نشریه‌های مانند: کتاب ماه ادبیات و فلسفه، بیدار و دیگر روزنامه‌ها مانند همشهری و صبح امروز پرداخت. از دیگر فعالیت‌های زرلکی می‌توان به عضویت در شورای سردبیری فصلنامه نگره اشاره کرد. همچنین در سال‌های 1378 تا 1385 او به عنوان ویراستاری فصلنامه رسانه فعالیت می‌کرده است. از دیگر کتاب‌های او می‌توان به «زنان دشتان و جنون ماهانه»، «در خدمت و خیانت زنان» اشاره کرد. همچنین یک مجموعه داستان به نام «ما دایناسور بودیم» که در سال 1387 به چاپ رسید از آثار او هستند.
شهلا زرلکی سال 1385 از سوی بنیاد نویسندگان و هنرمندان وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران جایزه «نقد ادب و هنر» را دریافت کرده است. این جایزه به دلیل «آثار دارای ارزش کیفی و قدرت تأثیرگذاری بر جامعه» به او اهدا شده است.

درباره ناشر کتاب «اعتراف‌باز»
کتاب «اعتراف‌باز» نوشته «شهلا زرلکی» توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است.
انتشارات ققنوس از سال 1356 شروع به فعالیت کرده است و کتاب‌های بسیاری در زمینه ادبیات فارسی قدیم، ادبیات فارسی جدید، فلسفه، تاریخ، جامعه‌شناسی و رمان و موارد دیگر مانند پژوهش‌های فرهنگی، روان‌شناسی و حقوق برای علاقه‌مندان به چاپ رسانده است.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده