کتاب | هنر | هنر | عمومی | دیزاین و حقیقت
دیزاین و حقیقت شابک: 9786226669375 254 صفحه 229 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز دیزاین حقیقت رابرت گرودین امیر پور اسماعیل هنر هنر عمومی

600,000 ریال 800,000 ریال

ناشر: نشر مشکی

چاپ یکم

کتاب «دیزاین و حقیقت» نوشتۀ رابرت گرودین
آیا بین دیزاین و حقیقت رابطه‌ای برقرار است؟ رابرت گرودین در کتاب «دیزاین و حقیقت» معتقد است که آری برقرار است. او در این کتاب از این رابطه سخن می‌گوید و ماهیت آن را توضیح می‌دهد. «دیزاین و حقیقت»، با عنوان اصلی Design And Truth، کتابی است که در آن از معنا و فلسفۀ دیزاین سخن رفته است و از اینکه پشت هر نوع دیزاین چه معنا و مفهوم و پیامی نهفته است. رابرت گرودین در این کتاب به زبانی ساده و شیرین شرح می‌دهد که دیزاین خوب و دیزاین بد هرکدام بیانگر چه معنایی هستند. گرودین در کتاب «دیزاین و طبیعت» از رابطۀ دیزاین با سیاست و قدرت و اقتصاد و بازار سخن می‌گوید و از اینکه دیزاین چه حقایقی را درباره رابطۀ ما با طبیعت و با یکدیگر بیان می‌کند.
در کتاب «دیزاین و حقیقت» با دیزاین نه فقط به عنوان یک امر صرفاً تخصصی، بلکه به عنوان شکلی از زندگی و شکلی از تفکر مواجه می‌شویم و درمی‌یابیم که دیزاین نشانگر نوع نگاه انسان به جهان است و با دیزاین می‌توان تحولاتی بزرگ به وجود آورد.
کتاب «دیزاین و حقیقت» به ما می‌گوید که دیزاین چگونه می‌تواند انرژی را متشکل و سامان‌مند کند و مجرایی برای آن فراهم سازد. در این کتاب همچنین درمی‌یابیم که دیزاین چگونه می‌تواند به خدمت کسب قدرت یا سوءاستفاده از قدرت درآید و انرژی را سرکوب کند.
متن اصلی کتاب «دیزاین و حقیقت» نخستین بار در سال 2010 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «دیزاین و حقیقت»
کتاب «دیزاین و حقیقت» از پانزده فصل که در دو بخش تنظیم شده‌اند و از یک گفتار پایانی تشکیل شده است. رابرت گرودین در این کتاب فلسفه و معنای دیزاین و ارتباط آن با زندگی را، با قرار دادن دیزاین در چشم‌اندازی تاریخی و به زبانی ساده و قصه‌وار و جاهایی آمیخته به طنز و شوخ‌طبعی و با نقل شیرینِ تجربه‌های شخصی خود، شرح می‌دهد و وجوه و اشکال گوناگون دیزاین و مقوله‌ها و مفاهیم مرتبط با هر یک از این اشکال را بررسی می‌کند.
از جمله موضوعاتی که در کتاب «دیزاین و حقیقت» مطرح می‌شود این است که «آیا زندگی ما تابع دیزاین‌های دیگران است؟» و «اگر این‌طور است، آیا می‌توانیم برای آزاد کردنِ خودمان راهی دیزاین کنیم؟» گرودین عمل دیزاین را عملی رهایی‌بخش و احیاکننده می‌داند. او در عین حال به رابطۀ دیزاین و بازار اشاره می‌کند و معتقد است که دیزاین هم می‌تواند الهۀ هنر و دانش باشد و هم خودفروش. او همچنین این فرض را پیش می‌کشد که دیزاین خوب بیانگر حقیقت است.
گرودین در فصل نخست کتاب «دیزاین و حقیقت» می‌گوید که هدف کلی‌ترِ او از نگارش این کتاب این است که دیزاین را به هر ترفندی از چنگال شرکت‌های سهامی بیرون بکشد و آن را تا جای امکان به دست افراد برگرداند.
بخش اول کتاب «دیزاین و حقیقت»، با عنوان «ادای احترام به ریکیو: دیزاین، حقیقت، و قدرت»، از این فصل‌ها تشکیل شده است: «سِن نو ریکیو و پارادوکسِ نوآوری»، «دیزاین خوب حقیقت را می‌گوید»، «دیزاین و حقیقت درباره هم چه می‌گویند»، «دیزاین به‌مثابه تراژدی: فراز و فرود برج‌های دوقلو»، «قانون ادسل: دیزاینِ بد چگونه اتفاق می‌افتد»، «دیزاین‌های تاریکی» و «رو در رو با دیزاین».
بخش دوم کتاب، با عنوان «ادای احترام به واساری: دیزاین، دانش، و انرژی» شامل این فصل‌هاست: «جورجو واساری و دگرگونی‌های دیزاین»، «بانوی بوم نقاشی: دیزاین و فاش‌گویی در هنر عهد رنسانس»، «پا جای پای جفرسون: روش‌های دیزاینِ خود»، «سنگ گور جفرسون: دامنه‌های استعاری دیزاین»، «آزادی چونان دیزاینِ دانش»، «تجارتِ دانش و بازدیزاین شرکت‌های سهامی»، «دیزاین زمان» و «دیزاین دانش خصوصی».
در بخشی از کتاب «دیزاین و حقیقت» می‌خوانید:
«دیزاین در خدمت محیط سیاسی پیرامون خود است. دیزاینِ خوب در یک بازارِ روشن‌بین و شفاف حاکم بزرگ است؛ در یک بازار سرکوب‌شده دیزاین را یا به‌کلی کنار می‌گذارند یا وحشیانه آن را از شکل می‌اندازند ـ گاهی هم صورت یک هیولا به آن می‌دهند.
اما واقعیت این است که بازار و حتی خودِ امر سیاسی تابع دیزاین است. ما معمولاً از پارادایم‌های حقوقی و فرهنگی با عنوان دیزاین یاد نمی‌کنیم، درصورتی‌که این‌ها درواقع نقشه‌هایی جامع‌اند که شخصیتِ آدم‌ها را در گروه‌های بزرگ شکل می‌دهند و انرژی‌های انسانی را در جهت‌هایی معین در جریان می‌اندازند. معادل قانون اساسی امریکا در دیزاین، اتومبیل جگوار رده E و پالاتزو T اثرِ جولیو رومانوست (چون به‌زعم خود، انرژی‌های انسانی را آزاد می‌کند و اختیارات انسانی را به حداکثر می‌رسانَد.) فرهنگِ عهد هیده‌یوشی درست مثل دیزاین اتومبیل فورد ادسل بود چون آن میل و اشتیاق انسانی را در چارچوب کاربردهایی خشن و بدقواره، و پارادایم‌هایی سخت و بی‌انعطاف حبس می‌کرد. مشابه این مثال‌ها را می‌توان در آثار هنری و ادبی و همین‌طور در دیزاین‌های رنگ‌به‌رنگ شرکت‌ها و مؤسسات پیدا کرد. تا اندازه قابل توجهی همین معانی جسم‌یافته یا به‌اجرادرآمده، یا به اصطلاح دیزاین‌های دانش هستند که به انرژی‌های یک فرهنگِ مفروض جان می‌بخشند یا آن‌ها را سرکوب می‌کنند.»
کتاب «دیزاین و حقیقت» با ترجمۀ مریم پوراسماعیل در نشر مشکی منتشر شده است.

درباره رابرت گرودین، نویسنده کتاب «دیزاین و حقیقت»
رابرت گرودین (Robert Grudin)، متولد 1938، فیلسوف و نویسنده امریکایی است. گرودین فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد و نیز دارای دکترای ادبیات تطبیقی از دانشگاه برکلی است. نوشته‌های او موضوعات مختلف، از فلسفه و سیاست، از جبر و اختیار و آزادی گرفته تا خلاقیت و...، را در بر می‌گیرد. از گرودین، علاوه بر آثار غیرداستانی، دو اثر داستانی نیز منتشر شده است.

رتبۀ کتاب «دیزاین و حقیقت» در گودریدز: 3.67 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down