کتاب | علوم انسانی | روانشناسی | عمومی | چگونه یونگ بخوانیم
چگونه یونگ بخوانیم شابک: 9786220603252 166 صفحه 176 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 چگونه یونگ بخوانیم دیوید تیسی سپیده حبیب علوم انسانی روانشناسی عمومی

1,280,000 ریال 1,600,000 ریال

ناشر: نشر نی

چاپ سوم

کتاب «چگونه یونگ بخوانیم» نوشتۀ دیوید تیسی
How to Read Jung
دیوید تِیسی در کتاب «چگونه یونگ بخوانیم» دیدگاه و رویکردهای علمی یونگ را برای خواننده بازگو می‌کند. کارل گوستاو یونگ از چهره‌های شناخته شده‌ای است که آثارش مورد توجه پزشکان، هنرمندان، روشنفکران و خوانندگان عام بوده است. کارل گوستاو یونگ فیلسوف و روانپزشک سوئیسی بود که با خدمات و فعالیتش در علم روانشناسی توانست نظریه‌هایی را به این علم بیافزاید. نظریات یونگ تحت عنوان روان‌شناسی تحلیلی معرفی می‌شوند. یونگ مفاهیم مشهوری در روانشناسی وارد کرده است. برخی از مفاهیم معروف او مانند: سایه‌ها، پرسونا، عقده‌ها، آنیما و آنیموس، ناخودآگاه جمعی، برونگرایی و درونگرایی بسیار مورد توجه پژوهشگران و محققان بوده است. همچنین کارل گوستاو یونگ نخستین شخصی بود که در قرن بیستم، دسترسی به کیمیاگری را از دید روانشناسی فراهم کرد و نشان داد چگونه رازهای کیمیاگری شبیه صورت‌های مثالی رؤیا هستند. یونگ از جمله افرادی بود که دستاوردهایش را به سبکی فلسفی و منحصربه‌فرد ارائه کرده است. او می‌خواست درکی تازه از شخصیت انسان را آشکار کند و پرسش‌هایی در این‌باره مطرح کرده است.
تِیسی در دیباچه می‌نویسد: «آثارش غیرعلمی، رازورزانه و گمان‌پردازانه خوانده می‌شد و به آن‌ها می‌تاختند. یونگ در دفاع مدعی بود دانش او “روان‌شناسی ژرفانگر” است که به فراتر از سطح می‌نگرد، در حالی که روان‌شناسی دانشگاهی تنها به اموری می‌پردازد که از لحاظ عقلانی توضیح‌پذیر است. آثار یونگ ممکن است از نظر بعضی خوانندگان کمتر علمی به نظر بیاید چون تاریخچه‌های موردیِ مفصل تقریبا در نوشته‌هایش غایب است.»
محتوای کتاب‌هایی مانند «چگونه یونگ بخوانیم» بیشتر خواننده را با مشهورترین عبارات اندیشمندان آشنا می‌کند و سرنخ‌هایی از تفکرات متفکران و اندیشمندان را بیان می‌کند. کتاب «چگونه یونگ بخوانیم» نیز نقطۀ شروعی برای جستجو در آرا و افکار یونگ برای علاقه‌مندانش است.

درباره کتاب «چگونه یونگ بخوانیم»
کتاب مشخص می‌کند که برای خواندن اندیشه‌های یونگ باید به واژه‌هایی نزدیک شد که او به کار می‌برده است. کتاب با مقدمه و دیباچه‌ای خواننده را با کلیت آنچه بیان می‌شود؛ آشنا می‌کند و سپس وارد مباحث اصلی اندیشه‌های یونگ می‌شود.
فهرست مندرج در کتاب عبارت است از: «زبان نمادها و رؤیاها»، «خود ثانی»، «خدای زیرزمینی»، «اسطوره، خودآگاهی و مراحل زندگی»، «روی تاریک افراد و ملت‌ها»، «جنسیت و کهن نمونه»، «روان‌نژندی، روان‌درمانی و فردیت‌یابی»، «بعد معنوی روان درمانی»، «جامعه‌ی غیر دینی و مخاطرات روح» و «زمان اکنون، احتمالا آینده».
در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
«جایی ژرف در درونم همیشه می‌دانستم دو نفرم. یکی پسر والدینم که به مدرسه می‌رفت و از بیشتر پسرها کم‌هوش‌تر، کم‌توجه‌تر، کم‌کارتر، کمتر مؤدب و کمتر پاکیزه بود. آن دیگری، بزرگ‌سال ـ در واقع، کهن‌سال ـ، شک‌گرا، بی‌اعتماد، دور از دنیای آدمیان ولی نزدیک به طبیعت، خاک، خورشید، ماه، هوا، همه‌ی آفریدگان زنده و بالاتر از همه نزدیک به شب، رؤیاها و نزدیک به کاری بود که «خدا» مستقیم با او داشت... در کنارِ شخصیت شماره‌ی 1، شاگرد مدرسه‌ی سال‌های 1890... قلمرو دیگری نیز وجود داشت، جایی شبیه به یک معبد که هرکس هنگام ورود به آن دگردیسی می‌یافت و ناگهان چنان بصیرتی نسبت به همه‌ی کائنات بر او چیره می‌شد که تنها می‌توانست بی‌خود از خویش، در شگفت شود و آن را بستاید. این‌جا آن “دیگری” می‌زیست که خدا را همچون رازی پنهان، شخصی و هم‌زمان فراشخصی می‌شناخت. این‌جا هیچ‌چیز بشر را از خدا جدا نمی‌کرد؛ در واقع انگار ذهن آدمی هم‌زمان با خدا از بالا به “آفرینش” می‌نگریست. آنچه این‌جا آشکار می‌کنم، جمله به جمله، چیزی است که آن زمان به هیچ شکلی از آن آگاهی نداشتم، با این حال با نوعی پیش‌آگاهیِ از خود بی‌خود کننده و احساسی شورمندانه درکش می‌کردم. در چنین مواقعی می‌دانستم سزاوار خودم هستم، می‌دانستم این خود حقیقی‌ام هست. تا تنها می‌شدم، می‌توانستم به آن حالت گذر کنم. پس در آرامش و انزوای این “دیگری”، شخصیت شماره‌ی 2، پناه می‌جستم. نقش‌آفرینی میان شخصیت شماره‌ی 1 و شماره‌ی 2 که در تمامی عمرم ادامه داشته، هیچ ارتباطی با “شکاف” یا گسستگی روان در معنای معمول پزشکی‌اش ندارد.»

درباره نویسنده کتاب «چگونه یونگ بخوانیم»
دیوید تِیسی دانشیار رشته‌ی زبان انگلیسی است. او همچنین ارزیاب کتاب‌های پیشنهادی برای چاپ در زمینه‌ی مطالعات روانکاوی در دانشگاه لاتروب ملبورن استرالیاست. تیسی هشت کتاب در حوزه‌ی روانکاوی و مطالعات فرهنگی منتشر کرده است.
از کتاب‌های او می‌توان به «یونگ و جنبش دوران نو و انقلاب معنوی» را نام برد.

درباره ترجمه فارسی کتاب «چگونه یونگ بخوانیم»
کتاب «چگونه یونگ بخوانیم» توسط سپیده حبیب به فارسی ترجمه شده است. نشر نی کتاب حاضر را برای علاقه‌مندان چاپ و منتشر کرده است.
سپیده حبیب روانپزشک و مترجم ایرانی است که در سال 1349 به دنیا آمد. حبیب سال 1375 مدرک دکترای عمومی خود را از دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه علوم‌ پزشکی دریافت کرد. همچنین حبیب موفق شد سال 1381 دانشنامه‌ی تخصصی خود را در رشته روانپزشکی از همان دانشگاه دریافت کند. سپیده حبیب کتاب‌های دکتر اروین یالوم را با اجازه و اطلاع او به فارسی برگرداند و از این طریق دکتر یالوم روانپزشک اگزیستانسیالیست را به مخاطب ایرانی معرفی کرد.

رتبه کتاب «چگونه یونگ بخوانیم» در گودریدز: 4.1 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down