کتاب | علوم انسانی | دین | عرفان و تصوف | درمانگری مولانا
درمانگری مولانا شابک: 9786008582304 328 صفحه 480 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1500 درمانگری مولانا ملودی معذی یاسر فراشاهی نژاد علوم انسانی دین عرفان و تصوف

1,530,000 ریال 1,800,000 ریال

ناشر: طرح نقد

چاپ یکم

کتاب «درمانگری مولانا: چگونه یک شاعرِ عارف آشفته‌حالی‌های زندگی مدرن مرا درمان کرد؟» نوشتۀ ملودی معزّی
خودیاری به‌یاریِ مولانا. کتاب «درمانگری مولانا: چگونه یک شاعرِ عارف آشفته‌حالی‌های زندگی مدرن مرا درمان کرد؟»، با عنوان اصلی The Rumi Prescription: How an Ancient Mystic Poet Changed My Modern Manic Life، کتابی است از ملودی معزّی و درباره سیر و سلوک معنوی او به‌یاری پدرش و اشعار مولانا و در شرح اینکه چطور می‌توان با اشعار مولانا بر پریشانی‌های زندگی مدرن غلبه کرد و به حالِ خوش رسید. ملودی معزّی در کتاب انگیزشی «درمانگری مولانا»، در قالب قصه‌ای اتوبیوگرافیک و با نقل تجربۀ شخصی‌اش از تأثیر اشعار مولانا بر احوالِ خود و درمان بحران‌های روحی‌اش به‌یاری این اشعار، نشان می‌دهد که می‌توان از شعر مولانا معنای زندگی و راه‌ و رسمِ خوب‌زندگی کردن را آموخت و از تشویش و احساسات بَد رهید و دردها را درمان کرد و جهانی بهتر برای زندگی ساخت. او در این کتاب همچنین به بیانی شیرین تعریف می‌کند که به‌عنوان یک ایرانی ـ آمریکایی که در آمریکا زیسته و بزرگ شده، چگونه از طریق پدرش با اشعار مولوی آشنا شده و با این اشعار انس گرفته است.
فیروزه دوما، نویسنده ایرانی ـ آمریکایی، کتاب «درمانگری مولانا» را رساله‌ای دانسته که «قدرت التیام‌بخشی هنر را به ما یادآور می‌شود و برای روح آشفته‌ی ما آسودگی و آرامش به ارمغان می‌آورد.»
همچنین کریستا برمر درباره کتاب «درمانگری مولانا» گفته است: «ملودی معزّی مولوی را از قفسه‌های خاک‌خورده و غبارآلود کتابخانه‌ها بیرون کشیده و روح تازه‌ای بر کالبد خرد باستانی او دمیده است؛ معزّی برای مقابله با دغدغه‌های مدرن همچون: خشم، اضطراب و آشفتگی، مولانا را به راهنمای زندگی امروز ما بدل ساخته است.»
متن اصلی کتاب «درمانگری مولانا» نخستین بار در سال 2020 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «درمانگری مولانا»
کتاب «درمانگری مولانا» رجوعی است به بخشی از میراث ادبیات کلاسیک عرفانی فارسی برای درمان دردهای امروز انسان مدرن. ملودی معزّی در این کتاب، ضمن نقل سرگذشت خود، به مخاطبانش می‌گوید که از مولانا چه درسی برای زندگی آرام‌تر و صلح‌آمیزتر و عاشقانه‌تر آموخته است. او در کتاب «درمانگری مولانا» از مولانا به‌عنوان دارویی شفابخش سخن می‌گوید که درمانگر انواع احساسات منفی و ویرانگر انسان امروز، از افسردگی گرفته تا خشم و اضطراب و زیاده‌خواهی و... است. معزّی، با استناد به زندگی و تجربه‌های خود، نشان می‌دهد که می‌توان از میراث ادبی و فکری و فرهنگی گذشته برای حلّ مشکلات و معضلات امروزی استفاده کرد. او در کتاب «درمانگری مولانا» از کودکی‌اش می‌گوید و از اینکه در چه خانواده‌ای و محیطی بزرگ شده و تحت چه آموزه‌هایی پرورش یافته است. معزّی از حضور پُررنگ شاعران پارسی‌گو و به‌ویژه مولانا در زندگی‌اش می‌گوید و از اینکه پدرش چقدر شیفتۀ شاعران کهن ایرانی بوده است و خودش، با اینکه ابتدا هیچ علاقه‌ای به آن شاعران نداشته، به‌تدریج و تحت آموزه‌های پدرش که مدام اشعار مولوی را برایش می‌خوانده به شعر کلاسیک فارسی و به مولانا علاقمند می‌شود و در زندگی به جایی می‌رسد که درمی‌یابد این مولاناست که می‌تواند او را در حلّ بحران‌های روحی‌اش یاری‌ کند. او معتقد است که برای نزدیک‌شدن به مولانا، به‌نحوی که بتوان از او به‌عنوان مرهمی بر دردها و غلبه بر احساسات منفی و مخرب استفاده کرد، باید اشعار او را با قلب و عشق خواند و درک کرد و نیز عشق و معنای عشق را از اشعار او آموخت تا بتوان به پیروی از مولانا از عشق به‌عنوان سلاحی کارآمدتر از خشم در برابر ستم و بیداد و بی‌عدالتی استفاده کرد.
در کتاب «درمانگری مولانا» همچنین سخن از وجه موسیقایی شعر مولوی است و سخن از محبوبیت مولانا در جهان و به‌ویژه آمریکا.
در بخشی از کتاب «درمانگری مولانا» می‌خوانید: «مولوی در تجربه‌ی شخصی من، همیشه با ما بود. وقتی خانواده‌ام از سرزمین مادری به ایالت‌های میانی آمریکا آمد، دیوان اشعار مولوی را با خود داشت. امروز، تنها چند دهه پس از آن زمان، مولوی در اینجا (آمریکا) به یک پدیده‌ی بی‌مانند بدل شده است و این روزها کتاب شعر این شاعر عارف به شکل تأمل‌برانگیزی پرفروش‌ترین کتاب شعر در آمریکاست. البته باید اذعان کنم که مولوی از کژخوانی‌ها و کژفهمی‌های عوامانه دور نبوده است و تاکنون کتاب‌ها، زندگی‌نامه‌ها، فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی زیادی، که غالباً موثّق نیستند، پیرامون زندگی او نوشته یا ساخته شده و در مجالس و محافل مختلف نیز سخن حول شخصیت و زندگی او بسیار است. امروز مولوی در آمریکا به یک شخصیت معروف (سلبریتی) بدل شده است و ردّپای او را در آثاری از نویسنده و پزشک مشهور، دیپاک چوپرا، تا ترانه‌های خوانندگان پاپی چون مدونا، بیانسه و جی ـ زی می‌توان یافت. اما از نظر پدرم، هنوز راه زیادی باقی است تا مولوی به درستی در آمریکا شناخته شود. برای من چند دهه زمان برد تا بتوانم مولوی را تا حدودی بشناسم و قدردان او باشم. این‌ همه امّا از پس قرن‌ها فاصله‌ی زمانی و مکانی میسّر نشد؛ بلکه برای نزدیک شدن به او، از مجرای روح و ضمیر وارد شدم. زبردستانه عقل را کنار گذاشتم و درنهایت قلبم را جایگزین آن کردم.»

درباره ملودی معزّی، نویسنده کتاب «درمانگری مولانا»
ملودی معزّی (Melody Moezzi)، متولد 1979 در آمریکا، نویسنده و وکیل ایرانی ـ آمریکایی است. معزّی نویسنده و سخنران در حوزه‌های دین، بهداشت عمومی، سیاست و فرهنگ است و برای نشریات مختلفی می‌نویسد که از جملۀ آن‌ها می‌توان به «نیویورک تایمز» و «واشنگتن پست» اشاره کرد. او در برنامه‌های شبکه‌های مختلف، نظیر بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان، نیز حضور داشته است.

درباره ترجمۀ فارسی کتاب «درمانگری مولانا»
کتاب «درمانگری مولانا: چگونه یک شاعرِ عارف آشفته‌حالی‌های زندگی مدرن مرا درمان کرد؟» با ترجمۀ یاسر فراشاهی‌نژاد و به‌همراهِ یادداشتی از مترجم در انتشارات طرح نقد منتشر شده است. دکتر یاسر فراشاهی‌نژاد، متولد 1367، منتقد و پژوهشگر ادبی، داستان‌نویس و مترجم ایرانی و استاد دانشگاه تربیت مدرس است. از فراشاهی‌نژاد دو کتاب «فرار از فُرم: تحلیل تطوّر پارادایمی رمان و نقد رمان در ایران» و «نظریه‌های رمان در ایران: جستاری در مبانی فلسفی نخستین نقدهای رمان در ایران (1350 ـ 1300)» در زمینۀ نقد و نظریۀ ادبی و نیز مجموعه داستانی با عنوان «مناره‌های وارونه» منتشر شده است.

رتبۀ کتاب «درمانگری مولانا» در گودریدز: 4.34 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down