کتاب | هنر | هنر | عمومی | هنر
هنر شابک: 9786226420945 144 صفحه 130 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 آلن دوباتن طنازلایق هنر هنر عمومی

450,000 ریال 600,000 ریال

ناشر: کرگدن

چاپ سوم

کتاب «هنر به‌روایت مدرسۀ دو باتن» اثری از «مدرسۀ زندگی» آلن دو باتن
اگر جزو آن دسته افرادی هستید که هنر را خوار می‌دارند و معتقدند هنر دردی را از انسان دوا نمی‌کند حتماً کتاب «هنر به‌روایت مدرسۀ دو باتن» را بخوانید تا با جادوی هنر در زندگی روزمره آدمی آشنا شوید و دریابید که در لحظاتی از زندگی روزمره هیچ‌چیز بیش از هنر، به‌ یاری انسان نمی‌آید و آدمی را تسلا نمی‌دهد.
همچنین اگر جزو آن دسته افرادی هستید که به هنر و کار هنری علاقه دارید اما تحت تأثیر باورهای رایج، این علاقۀ خود را وصله‌ای ناجور و دلمشغولی‌ای یاوه و بیهوده تلقی می‌کنید و بابت آن عذاب وجدان دارید، باز هم کتاب «هنر به‌روایت مدرسۀ دو باتن» را بخوانید و زین‌پس با وجدانی آسوده دلمشغولی خود را دنبال کنید.
کتاب «هنر به‌روایت مدرسۀ دو باتن»، با عنوان اصلی The School of Life: An Emotional Education، همچون دیگر آثار «مدرسۀ زندگی» آلن دو باتن، با رویکردی معقول و واقع‌بینانه و به زبانی ساده و جذاب و صمیمی با ما از اهمیت هنر در زندگی روزمره سخن می‌گوید.
با خواندن کتاب «هنر به‌روایت مدرسۀ دو باتن» یاد می‌گیریم که هنر و نقش آن را در زندگی روزمره خود جدی بگیریم و آن را امری بی‌ارزش و پوچ قلمداد نکنیم.
متن اصلی کتاب «هنر به‌روایت مدرسۀ دو باتن» اولین بار در سال 2019 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «هنر به‌روایت مدرسۀ دو باتن»
کتاب «هنر به‌روایت مدرسۀ دو باتن» کتابی‌ست که سعی دارد به بیانی گرم و صمیمی و ساده و روشن، از کارآمدی‌های هنر در زندگی روزمره انسان بگوید. بنابراین در کتاب «هنر به‌روایت مدرسۀ دو باتن» با مباحث انتزاعی و فنی و تخصصی درباب هنر و زیبایی‌شناسی روبه‌رو نیستیم. در این کتاب، پیرو رویکرد «مدرسۀ دو باتن» که مبتنی بر فلسفۀ عملی و کاربردی‌کردن مفاهیم گوناگون در زندگی روزمره است، سخن از این است که هنر چگونه و در چه لحظاتی از زندگی می‌تواند یاری‌گرِ ما باشد و امکان زندگی بهتر و معقول‌تر را برایمان فراهم آورد.
کتاب «هنر به‌روایت مدرسۀ دو باتن» این باور کلیشه‌ای و تحقیرآمیز را که «هنر به هیچ دردی نمی‌خورد» رد می‌کند و این عقیده را که هنرمندان و شاعران چون نمی‌توانند مثلاً راه‌آهن بسازند یا نان بپزند پس هیچ نقش مفیدی در جامعه ایفا نمی‌کنند، ناشی از سوء‌تفاهمی می‌داند که در دوره شکوفایی صنعت و علم پدید آمده است.
در کتاب «هنر به‌روایت مدرسۀ دو باتن» از اهمیت هنر سخن رفته و از اینکه هنر چطور می‌تواند زندگی فردی و اجتماعی انسان را بهتر کند و غم‌های آدمیان را تسکین و تسلی دهد و به آن‌ها امید بدهد و آن‌ها را به تأمل وادارد و نیز هنگامی که دلشوره و دلواپسی به سراغ انسان می‌آید کارکردی آرامش‌بخش داشته باشد.
با خواندن کتاب «هنر به‌روایت مدرسۀ دو باتن» درمی‌یابیم که هنرمند چگونه می‌تواند با خلق یک اثر هنری، افقی وسیع‌تر را پیش چشمان ما بگستراند و شور و امید را به دل ما بدمد و ما را در لحظاتی که چه بسا از زندگی نومید شده‌ایم، بار دیگر به زندگی و آینده امیدوار کند.

درباره آلن دو باتن و «مدرسۀ زندگی»
آلن دو باتن(Alain de Botton)، متولد 1969 در زوریخِ سوئیس، فیلسوف، مجری تلویزیون، جُستارنویس، سخنران و روزنامه‌نگار سوئیسی – بریتانیایی و از بنیانگذاران مؤسسۀ آموزشی «مدرسۀ زندگی» است.
پیوند فلسفه با زندگی روزمره و بیان مسائل فلسفی به زبانی ساده و شیرین و ملموس از مهارتهای اصلی آلن دو باتن است. او در نوشته‌هایش چیزهایی را که به ظاهر پیش پا افتاده و روزمره به نظر می‌رسند به معقولات و مسائل پیچیده‌ای که ذهن انسان با آنها درگیر است ربط می‌دهد و به دنبال این است که فلسفه و به‌طور کلی دانش را از محدوده دانشگاه به میدان عمل و زندگی روزمره انسانها بیاورد. با همین رویکرد بود که دو باتن از گرفتن دکترای فلسفه از دانشگاه هاروارد منصرف شد و به جای آن به نوشتن کتابهای فلسفی به زبان ساده پرداخت.
مشارکت دو باتن در تأسیس «مدرسۀ زندگی» نیز از همین رویکرد او به فلسفه و دانش نشأت می‌گیرد. این مؤسسه به این قصد تأسیس شده است که، برخلاف دانشگاههای سنتی، آموزش را با زندگی عملی انسانها همسو کند و چیزی را بیاموزد که به درد زندگی شخصی و اجتماعی و شغلی آدمها بخورد و آن‌ها را به‌سمتِ زندگی بهتر هدایت کند. «مدرسۀ زندگی» در برابر رویکرد «رمانتیک» به زندگی، از رویکرد «کلاسیک» پیروی می‌کند که مبتنی بر تأمل، تکامل تدریجی، واقع‌بینی، عقلانیت و آرامش است نه مبتنی بر غرایز و احساسات شدید و تُند.
آثار آلن دو باتن جزو آثار پرفروش و پرمخاطب است. «جستارهایی در باب عشق»، «هنر سیر و سفر»، «پروست چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون کند»، «اضطراب منزلت» و «تسلی‌بخشی‌های فلسفه» از جمله آثار اوست.
آلن دو باتن در سال 2015 برنده جایزه «یاران شوپنهاور» در جشنواره نویسندگان ملبورن شده است.

درباره ترجمۀ فارسی کتاب «هنر به‌روایت مدرسۀ دو باتن»
کتاب ««هنر به‌روایت مدرسۀ دو باتن» با ترجمۀ طناز لایق در مجموعۀ «خوب زیستن» نشر کرگدن منتشر شده است. این کتاب، نُهُمین کتاب از مجموعۀ «خوب زیستن» است. «خوب زیستن» مجموعه‌ای‌ست که به‌دبیری بابک عباسی، استادیار واحد علوم و تحقیقات تهران دانشگاه آزاد اسلامی، در نشر کرگدن منتشر می‌شود.
مجموعۀ «خوب زیستن»، چنانکه در یادداشت دبیر مجموعه اشاره شده، در پی طرح این سؤالات است که در زندگی «چه ارزش‌هایی داشته باشیم، اهدافمان را چگونه انتخاب کنیم، و چگونه با زندگی کنار بیاییم» و «این سؤالِ مهم که چگونه می‌توانیم زندگی را عمیق‌تر، همچون یک اثر هنری، و به‌منزله خلق خویشتن بفهمیم.»
مجموعۀ «خوب زیستن»، باز بنا به آنچه در یادداشت دبیر این مجموعه آمده است، «دعوتی است به فلسفۀ عملی، پرورش و ارتقای هوش عاطفی، انعطاف‌پذیری روانی، و زندگی همراه با حضور و تأمل».
طناز لایق، مترجم کتاب «هنر به‌روایت مدرسۀ دو باتن»، نقاش و مدرس زبان انگلیسی و پژوهشگر تاریخ و فلسفۀ هنر است. او دارای فوق لیسانس میکروبیولوژی از دانشگاه شهید چمران اهواز است. لایق در در دانشگاه علمی و کاربردی فارس درس می‌دهد و مدتی هم مدیر اجرایی مجلۀ ادبی و هنری «هنگام» بوده است.

رتبۀ کتاب «هنر به‌روایت مدرسۀ دو باتن» در گودریدز: 4.17 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down