کتاب | علوم انسانی | دین | ادیان | دین نمرده است
دین نمرده است شابک: 9789644891151 488 صفحه 580 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 نمرده مایکل امرسون ویلیام میرولا سوزان موناهان احسان حمیدی زاده علی روحانی علوم انسانی دین ادیان

1,870,000 ریال 2,200,000 ریال

ناشر: طرح نو

چاپ یکم

کتاب «دین نمرده است» نوشتۀ مایکل امرسون، ویلیام میرولا و سوزان موناهان
آیا جهان امروز جهانی ا‌ست یکسره سکولار که نیازی به دین ندارد؟ نویسندگان کتاب «دین نمرده است: درس‌هایی از جامعه‌شناسی دینی» در این کتاب بر آن‌اند که نشان دهند چنین نیست و دین همچنان امری قدرتمند و تأثیرگذار در جهان است و در بسیاری از وجوه زندگی انسان امروز حضوری مؤثر دارد.
کتاب «دین نمرده است: درس‌هایی از جامعه‌شناسی دینی»، با عنوان اصلی Religion Matters: What Sociology Teaches Us About Religion In Our World، کتابی است در حوزه جامعه‌شناسی دین و بررسی دلیل اهمیت دین در جهان امروز و نیز جلوه‌های گوناگون دین‌داری در دنیای کنونی.
مایکل امرسون، ویلیام میرولا و سوزان موناهان در کتاب «دین نمرده است» از ضرورت و علت وجودی دین و کارکردهای آن سخن می‌گویند و نیز به معرفی و بررسی ادیان و باورهای دینی گوناگون در جوامع مختلف می‌پردازند. در کتاب «دین نمرده است» همچنین به نحوه حضور دین در عصر فناوری‌های دیجیتال و شیوه تطبیق دین با این فناوری‌ها و حضور دین در فضای مجازی سخن رفته است.
نویسندگان کتاب «دین نمرده است» در این کتاب به بنیادگرایی دینی و ماهیت و ویژگی‌های آن نیز پرداخته‌اند.
کتاب «دین نمرده است» کتابی است مناسب دین‌پژوهان و کسانی که با پرسش‌هایی درباب جایگاه و نقش دین در جهان امروز درگیرند. این کتاب به ما می‌گوید که دین از دنیای کنونی رخت برنبسته و همچنان حضوری پررنگ و تأثیرگذار در جوامع انسانی عصر حاضر دارد.
متن اصلی کتاب «دین نمرده است: درس‌هایی از جامعه‌شناسی دینی» اولین بار در سال 2011 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «دین نمرده است»
کتاب «دین نمرده است»، بعد از مقدمه‌ای در بیان اهمیت دین و شمول آن، با بحث درباب ماهیت و چیستی دین آغاز می‌شود.
نویسندگان در فصل اول کتاب «دین نمرده است»، با عنوان «چرا دین؟»، از کارکردهای تسلی‌بخش و اجتماعی دین سخن می‌گویند و ماهیت آن را مورد بررسی قرار می‌دهند.
در فصل دوم کتاب «دین نمرده است»، با عنوان «شما به چه چیزی اعتقاد دارید؟»، به سیری در باورها و اعمال دینی و نیز مقایسۀ باورها و اعمال دینی گوناگون با یکدیگر پرداخته شده است. در این فصل، مسیحیت و فرقه‌های مختلف آن، اسلام، هندویسم، بودیسم و یهودیت مورد بررسی قرار گرفته‌اند و همچنین از موضوعاتی چون فهم آیین مناسک دینی در دوران معاصر و نقش باورها و اعمال عبادی سخن رفته است.
در فصل سوم کتاب «دین نمرده است» به موضوعاتی چون سازگاری مذهبی در عصر تکنولوژی پیشرفتۀ دیجیتال، اجتماع آنلاین ایمانی، هویت مذهبی مجازی، اقتدار مذهبی آنلاین پرداخته شده و موضوعاتی از این دست مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
تضاد و پیوستگی در دین، دین و پیوستگی اجتماعی، دین و تضاد اجتماعی، حیات دینی در ایالات متحده و جوامع دیگر، بنیادگرایی دینی و دین و سیاست در ایالات متحده از دیگر موضوعاتی هستند که در فصل‌های مختلف کتاب «دین نمرده است: درس‌هایی از جامعه‌شناسی دینی» به آن‌ها پرداخته شده است.
در بخشی از کتاب «دین نمرده است» درباره اهمیت و تأثیرات دین و جایگاه آن در جهان امروز و نیز رویکرد و هدف نویسندگان از نگارش این کتاب می‌خوانید: «دین همچنان نیرویی قدرتمند در آمریکا و کل جهان است. قدرت سیاسی در سطوح و مکان‌های مختلف از مسیر دینی اعمال می‌شود و گروه‌های دینی برای تأثیر و کنترل بر دولت‌ها با هم کشمکش دارند. دین برای مردم جهان راحتی، معنا و نوعی نظم الهی را به ارمغان آورده است و این ویژگی‌های دین از بهترین بخش‌ها در تاریخ انسان است. بسیاری از اعمال دینی با زندگی روزمره مردم آمریکا و سراسر جهان درهم آمیخته است؛ همچنین بخش زیادی از جهان اجتماعی ما براساس باورها و اعمالی ساخته شده است که ریشه در سنت‌های دینی دارند. همین امر از طرف معترضان به دین، مسئله است.
ما، نویسندگان این کتاب، رویکرد متفاوتی به دین داشتیم تا درک بهتری نسبت به این پدیده پیدا کنیم؛ چون دین در سطح وسیعی با پدیده‌های اقتصادی و سیاسی درهم آمیخته است و بنابراین برای ما جست‌وجوی دلالت‌های اجتماعی دین به‌منظور فهم بهتر آن بسیار ارزشمند است.»
کتاب «دین نمرده است: درس‌هایی از جامعه‌شناسی دینی» با ترجمۀ احسان حمیدی‌زاده و علی روحانی در انتشارات طرح نو منتشر شده است.

درباره مایکل امرسون، ویلیام میرولا و سوزان موناهان، نویسندگان کتاب «دین نمرده است»
مایکل اُ. امرسون (Michael O. Emerson)، متولد 1965، پژوهشگر دین و جامعه‌شناسی دینی و استاد دانشگاه نورث پارک در شیکاگو است. از جمله آثار مایکل امرسون می‌توان به «متحد شده توسط ایمان» اشاره کرد.

ویلیام ای. میرولا (William A. Mirola)، متولد 1963، جامعه‌شناس و پژوهشگر و استاد جامعه‌شناسی است. علایق پژوهشی و آموزشی میرولا بیشتر در حوزه‌های اختلاف طبقاتی، آموزش، مذهب و جنبش اجتماعی است. از او آثاری پژوهشی در حوزه جامعه‌شناسی دین، مسائل اجتماعی و تاریخ علوم اجتماعی منتشر شده است.

سوزان سی. موناهان (Susanne C. Monahan) پژوهشگر و استاد جامعه‌شناسی است. موناهان تحصیلکرده جامعه‌شناسی، مردم‌‌شناسی و اقتصاد است.

رتبۀ کتاب «دین نمرده است» در گودریدز: 3.17 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم