کتاب | هنر | هنر | عمومی | مختصر مفید 22 : هنر مدرن
مختصر مفید 22 : هنر مدرن شابک: 9789649971568 200 صفحه 150 گرم قطع: پالتوئی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1500 مختصر مفید مدرن دیوید کاتینگتون احمدرضا تقاء هنر هنر عمومی

412,500 ریال 550,000 ریال

ناشر: ماهی

چاپ یکم

کتاب «هنر مدرن» نوشته دیوید کاتینگتون
Modern Art: A Very Short Introduction
کتاب «مختصر مفید 22: هنر مدرن» اثر دیوید کاتینگتون به پرسش‌ و کندوکاو در هنر مدرن پرداخته است. کاتینگتون به مواردی مانند اینکه چرا هنر مدرن پدید آمد؟ معنا و مفهوم مدرن بودن چیست! اساسا چه اثر هنری را می‌توانیم مدرن بشناسیم؟ نسبت میان هنر مدرن و هنر معاصر در چیست؟ می‌پردازد. همچنین نویسنده به پرسش آیا هنر «پسامدرنیستی» مدرن نیست؟ پاسخ می‌دهد. کتاب «هنر مدرن» در واقع مواردی کلیدی از هنر مدرن را مختصر برای خوانندگان توضیح می‌دهد و در همین راستا از هنرمندان و پیشرفت‌های جدید هنر مدرن نیز سخن می‌گوید.
کاتینگتون در بخشی از مقدمۀ کتاب می‌نویسد: «سردرگمی عامه‌ی مردم در مواجهه با هنر مدرن طی صد و پنجاه سال گذشته امری همیشگی بوده است، یعنی از وقتی هنرمندان «آوانگارد» به شکلی آگاهانه و رادیکال کوشیدند کنش‌های هنر سنتی را به چالش بکشند. در واقع این دو اصطلاح کم و بیش مترادفند: «هنر مدرن» برحسب تعریف، از حیث ویژگی‌ها، آرمان‌ها و تداعی‌ها «آوانگارد» است و آنچه «آوانگاردها» تولید می‌کنند ضرورتا «هنر مدرن». پس این پیوند پیوندی اساسی است و در نتیجه بجاست کاوشمان را با بررسی خاستگاه‌ها و معنای اصطلاح «آوانگارد» آغاز کنیم.»
درباره کتاب «هنر مدرن»
نویسنده در کتاب به سردرگمی عامه مردم در طول صد و پنجاه سال با هنر مدرن اشاره می‌کند و تناقض‌ها و تعاریف مدرن را شرح مختصری می‌دهد. مفهوم مدرن و دانستن درباره هنر مدرن به افراد کمک می‌کند تا درک بهتری از هنر مدرن پیدا کنند. فرایند مدرن همچنان ادامه دارد و به پایان نرسیده است. مدرن در تمدن غربی شامل چیزهایی می‌شود که بعد از رنسانس به وقوع پیوسته است. نویسنده با مطالب مفید می‌کوشد شناخت مدرن و درک بهتری از آثار و مفاهیم آن را در کتاب به مخاطبش بیاموزد.
کتاب در بخش مقدمه به تعریف‌ها و تناقض‌های هنر مدرن می‌پردازد و سپس در بخش‌هایی موضوعات «جریان آوانگارد»، «رسانه‌های مدرن، پیام‌های مدرن»، «از پیکاسو تا بت‌های پاپ: هنرمند و معروفیت»، «کیمیاگری: هنر مدرن و مصرف‌گرایی» و «پس از پسا: دیگر چه؟» را توضیح می‌دهد.
در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
در آغاز قرن بیستم، یکی از وجوه تمایز هنر از ناهنر کارماده‌ی انتخابی بود. رنگ روغنی روی بوم، خاک‌رس، گچ، برنز و مرمر کار ماده‌های اختصاصی نقاشی و مجسمه‌سازی بودند و هیچ رسانه یا کنش دیگری، هر چقدر هم استادانه یا نوآورانه، وزانت فرهنگی و اقتدار لازم برای بازنمایی بصری موضوعات بنیادین حیات‌بشر را نداشت. صدها سال می‌شد که وضع به همین منوال بود. اما امروزه دشوار می‌توان به ماده‌ای اندیشید که نشود آن را برای آفرینش انواع گوناگون هنر مدرن به کار گرفت یا در واقع به کار گرفته نشده باشد: خون یخ‌زده‌ی خود هنرمند (سردیس خودنگاره‌ی خویشتن 1991. اثر مارک کویین)؛ انبوه افراد برهنه (قالبی هنری با پیشگامی اسپنسر تونیک، هنرمند نیویورکی)؛ شکلات (از جمله ضربه 1994، اثر آنیا گالاچو، مشتمل بر یک نیمکت و دیوارپوش شکلاتی)؛ سیگار (سارا لوکاس)؛ وسایل دورریز اداری (توموکوتاکاهاشی (تصویر 19))؛ و حتی فضولات فیل، دست کم در کار کریس اوفیلی. این گسترش میدان آزادی عمل در گزینش کار ماده‌ی هنری، به ویژه در سالیان اخیر، چنان انفجارگونه بوده که می‌توان جمله‌ی آغازین فصل را وارونه کرد و گفت امروزه وجه تمایز هنر از ناهنر امکان استفاده از همه‌چیز و هر چیز در تولید آن است. اما این وضع چگونه پدید آمده و پیامد آن برای جایگاه هنر مدرن یا توانایی این هنر در بازنمایی موضوعات حیات بشر چیست؟ آیا اثری که امروزه آفریده می‌شود، به سبب بی‌نیازی از کار ماده‌ای رسانه‌ی انتخابی دیگر ملاک کیفیت یا ژرفمندی اثر هنری نیست، چه رسد به آن که ملاک هنر بودن باشد؟ و در این صورت، امروزه وجه تمایز آفرینش تابلو نقاشی یا مجسمه‌ی برنزی از تولید ویدیو یا چیدمان یا ساختن تک چهره از خون یخ‌زده چیست؟
درباره ترجمه فارسی کتاب «هنر مدرن»
کتاب «مختصر و مفید 22: هنر مدرن» را احمدرضا تقاء به فارسی برگردانده است. انتشارات ماهی کتاب را برای علاقه‌مندان به مطالعه منتشر و راهی بازار کتاب ایران کرده است.
رتبه کتاب «هنر مدرن» در گودریدز: 3 از 5

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم