کتاب | هنر | هنر | تاریخ هنر | تاریخ تصویر برای همه
تاریخ تصویر برای همه شابک: 9786001523526 136 صفحه 590 گرم قطع: وزيری نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1600 تاریخ تصویر برای مارتین گی فورد دیوید هاکنی شروین شهامی پور هنر هنر تاریخ هنر

2,720,000 ریال 3,200,000 ریال

ناشر: نظر

چاپ یکم

کتاب «تاریخ تصویر برای همه» به‌روایت مارتین گی‌فورد و دیوید هاکنی و تصویرگری رز بلِیک
سفری به تاریخ هنر. کتاب «تاریخ تصویر برای همه»، با عنوان اصلی A History of Pictures for Children، روایتی شیرین و جذاب از تاریخ تصویر است که مخاطبان خود را، از خلال گفت‌وگوی مارتین گی‌فورد و دیوید هاکنی و تصاویر رز بلیک، به دنیای رنگارنگ و شگفت‌انگیز و پرتنوع تصاویر، از دورترین اعصار تا عصر حاضر می‌برد.
کتاب «تاریخ تصویر برای همه» در اصل کتابی است برای آشنایی کودکان و نوجوانان با تاریخ هنر اما این کتاب، همچنین می‌تواند هرکسی را که تازه بخواهد با تاریخ هنر آشنا شود، فارغ از سن‌وسالِ مخاطب، به کار می‌آید و می‌تواند بابی باشد برای آشنایی اولیه و مقدماتی با تاریخ هنر.
مارتین گی‌فورد و دیوید هاکنی در کتاب «تاریخ تصویر برای همه» به زبانی ساده و قابل فهم برای کودکان و نوجوانان و همۀ مخاطبان غیرمتخصص اما علاقمند به هنر، از فوت‌وفن‌های کار نقاشان و عکاسان و تصویرسازان و سرگذشت تصویر از عصر حجر تا به امروز سخن می‌گویند و مخاطبان خود را به گردشی جذاب در دنیای تصویر می‌برند.
کتاب «تاریخ تصویر برای همه» ماحصل گفت‌وگوی یک هنرمند طراح و نقاش و عکاس و تصویرساز و یک منتقد هنری دربارۀ تصویر و تاریخ تصویر است؛ گفت‌وگویی که تصویرسازی‌های رز بلیک آن را همراهی می‌کند.
متن اصلی کتاب «تاریخ تصویر برای همه» اولین بار در سال 2018 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «تاریخ تصویر برای همه»
کتاب «تاریخ تصویر برای همه» یک تاریخ هنرِ عصاقورت‌داده و خشک و آکادمیک نیست. دیوید هاکنی و مارتین گی‌فورد در این کتاب، بدون آنکه آداب و ترتیبی بجویند و اصرار بر روایت خطی تاریخ تصویر داشته باشند، به زبانی راحت و صمیمی از تصویر و تصویرسازی و ماهیت و شکل‌ها و انواع آن در دوره‌های گوناگون حرف می‌زنند و نقلی جذاب و آسان‌فهم از تاریخ تصویر و مباحث نظری مرتبط با تصویرسازی و نقاشی و عکاسی و تصاویر متحرک به دست می‌دهند.
کتاب «تاریخ تصویر برای همه» یک تاریخ‌نگاری صرف درباب آثار تصویری نیست بلکه از خلال تاریخ‌نگاری، به زبانی ساده از موضوعاتی چون چگونگی خلق یک تصویر و قوانین برسازندۀ هر تصویر و نحوۀ ارتباط با تصویر و درک و شناخت آن نیز سخن می‌گوید.
کتاب «تاریخ تصویر برای همه» تاریخ تصویر را با ارجاع به انواع و اقسام تصاویر، از نقاشی روی دیوار غار در کهن‌ترین اعصار تا نقاشی‌های ونگوگ و پیکاسو و دیگر آثار تصویری، روایت می‌کند.
در کتاب «تاریخ تصویر برای همه» همچنین از تأثیر تصاویر از یکدیگر و ارتباطی که ممکن است آثار هنریِ متعلق به اعصار مختلف باهم برقرار کنند سخن می‌رود و نیز از تصویرسازی در عصر اینترنت و تلفن‌های هوشمند.
کتاب «تاریخ تصویر برای همه» سعی دارد توجه کودکان و نوجوانان و کسانی را که تازه می‌خواهند با عالم تصویر و تاریخ و فوت‌وفن و انواع آن آشنا شوند به جزئیات تصاویر و چیزهایی که در مواجهه با هنرهای تصویری باید در آن‌ها باریک شوند جلب کند.
هاکنی و گی‌فورد در کتاب «تاریخ تصویر برای همه» می‌کوشند کاری کنند که مخاطبان، خودشان را به جای هنرمندی که یک اثر تصویری را خلق کرده است بگذارند و از ذهن آن هنرمند به جهان بنگرند و سعی کنند، با رفتن به درون ذهن و تخیل او، تجسم کنند که یک اثر هنری تصویری چگونه پدید آمده است.
کتاب «تاریخ تصویر برای همه» از مقدمه، هشت فصل و بخشی با عنوان «خط زمانی ابداعات»، که ترسیمی از سیرِ خطیِ تغییر و تحولات هنرهای تصویری در طول تاریخ است، تشکیل شده است. فصل‌های هشت‌گانۀ کتاب «تاریخ تصویر برای همه» عبارتند از: «فکر کردن درباره تصاویر: چرا تصویر می‌سازیم؟»، «لکه‌گذاری: چه چیزی یک لکه را جالب می‌کند؟»، «نور و سایه: سایه دقیقا چیست؟»، «این فضا را تماشا کن: هنرمندان چطور صحنه را می‌چینند؟»، «آینه‌ها و انعکاس‌ها: هنرمندان چگونه با نور بازی می‌کنند؟»، «نقاشی و عکاسی: هنرمندان از چه ابزارهایی استفاده می‌کنند؟»، «تصاویر متحرک: آیا تصاویر واقعا می‌توانند حرکت کنند؟» و «داستان ادامه دارد: آینده تصویر چیست؟».

دربارۀ مارتین گی‌فورد، دیوید هاکنی و رز بلِیک، پدیدآورندگان کتاب «تاریخ تصویر برای همه»
مارتین گی‌فورد (Martin Gayford)، متولد 1952، منتقد هنری بریتانیایی است. گی‌فورد تحصیلکردۀ دانشگاه کمبریج و مؤسسۀ کورتولد دانشگاه لندن است. از آثار او می‌توان به کتاب «مرد با شال آبی: روند خلق یک پرتره با لوسین فروید» اشاره کرد.

دیوید هاکنی (David Hockney)، متولد 1937، نقاش، طراح، چاپگر، طراح صحنه و عکاس انگلیسی است. هاکنی، به‌عنوان یکی از هنرمندان مهم جنبش پاپ‌آرت در دهۀ 1960 میلادی، جزو تأثیرگذارترین هنرمندان بریتانیایی قرن بیستم است.

رز بلیک (Rose Blake)، متولد 1987، تصویرساز و هنرمند انگلیسی است. از جمله جاهایی که بیلک با آن‌ها به‌عنوان تصویرگر همکاری کرده است می‌توان به نشریات «نیویورک تایمز» و «گاردین» و انتشارات «پنگوئن رندوم هاوس» اشاره کرد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «تاریخ تصویر برای همه»
کتاب «تاریخ تصویر برای همه» با ترجمۀ شروین شهامی‌پور در نشر نظر منتشر شده است. شروین شهامی‌پور، متولد 1356، مترجم ایرانی است. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «پابلو پیکاسو»، «گفتگوهای دیوید سیلوستر با فرانسیس بیکن» و «مرد با شال آبی: روند خلق یک پرتره با لوسین فروید» اشاره کرد.

رتبۀ کتاب «تاریخ تصویر برای همه» در گودریدز: 4.21 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده