کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ جهان | مافیای بمب افکن
مافیای بمب افکن شابک: 9786225987043 176 صفحه 200 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 مافیای افکن مالکوم گلدول مرتضی بزرگیان علوم انسانی تاریخ تاریخ جهان

690,000 ریال 920,000 ریال

ناشر: آموخته

چاپ یکم

کتاب «مافیای بمب‌افکن» نوشتۀ مالکوم گلَدوِل
جنگ‌های جهانی هنوز هم ذخایری از موضوعات و معماهایی جذاب و تازه و مخاطب‌پسند و تأمل‌برانگیز را در خود دارند. مالکوم گلدول در کتاب «مافیای بمب‌افکن» یکی از همین ذخایر را از صندوق جنگ جهانی دوم بیرون می‌کشد و به مخاطبان ارائه می‌دهد.
کتاب «مافیای بمب‌افکن: طولانی‌ترین شب جنگ جهانی دوم»، با عنوان اصلی The Bomber Mafia: A Dream, a Temptation, and the Longest Night of the Second World War، دربارۀ دو نظریه درباب جنگ‌ هوایی و نتایج آن و تقابل این دو نظریه در جریان جنگ جهانی دوم و در نیروی هوایی امریکاست.
کتاب «مافیای بمب‌افکن» درواقع نسخۀ مکتوب کتابی صوتی است که مالکوم گلدول اولین بار آن را به‌صورت صوتی و نمایشی و در قالب اپیزودهایی از پادکستی به نام «تاریخ تجدیدنظرطلب» ارائه داد و سپس آن را به کتاب تبدیل کرد.
متن اصلی کتاب «مافیای بمب‌افکن» اولین بار در سال 2021 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «مافیای بمب‌افکن»
مالکوم گلدول در کتاب «مافیای بمب‌افکن» ماجرای اختراعی را روایت می‌کند که در زمان جنگ جهانی دوم تحولی را در جنگ پدید آورد؛ اختراعی که رؤیای کسانی را که می‌خواستند جنگ با کمترین تلفات به پایان برسد محقق می‌کرد. این رؤیا، به‌اعتقادکسانی که به آن باور داشتند، چنانکه در کتاب «مافیای بمب‌افکن» می‌بینیم، در آسمان و در صحنۀ جنگ‌های هوایی و با امکان‌پذیر شدن بالا رفتن دقت در محاسبه، پیش از انداختن بمبی از آسمان، و نشانه‌گیری دقیق موضعی که باید بمباران می‌شد و پرهیز از بمباران مناطقی به‌جز آن موضع، محقق می‌شد.
به‌روایتِ گلدول در کتاب «مافیای بمب‌افکن»، در پی تحقق چنین رؤیایی بود که نیروی هوایی امریکا از اختراع دانشمندی عجیب‌وغریب و منزوی به نام کارل اِل نوردن استفاده کرد. این اختراع درواقع یک کامپیوتر آنالوگ بود که به بمب‌نمای نوردن معروف شد و نشانه‌گیری دقیق برای بمب‌اندازی از آسمان را میسر می‌کرد.
کتاب «مافیای بمب‌افکن» اختراع نوردن را به متن و مرکز یک تقابل رویکرد و طرز نگاه دربارۀ جنگ هوایی می‌برد؛ تقابلی میان دو مردِ نظامی به نام کرتیس له‌می و هیوود هنسل که، چنانکه در مقدمۀ مرتضی بزرگیان بر ترجمۀ فارسی کتاب «مافیای بمب‌افکن» اشاره شده، یکی از آن‌ها «معتقد به راه‌انداختن جنگی تمام‌عیار، حتی با هدف‌گرفتن مواضع غیرنظامی برای ازکارانداختن ماشین جنگی دشمن در سریع‌ترین زمان ممکن و دیگری معتقد به اجتناب از بمباران مناطق مسکونی و غیرنظامی و با تفکر هدف‌قراردادن مواضع حیاتی دشمن مثل مراکز صنعتی و کارخانه‌های تولید مواد اولیۀ سلاح» است.
تقابل میان هیوود هنسل و کرتیس له‌می در مرکز کتاب «مافیای بمب‌افکن» قرار دارد. این تقابل درواقع تقابلی اخلاقی هم هست. اما در جنگ جهانی دوم سرانجام وزنه به کدام سَمتِ تقابل سنگینی کرده و بمب‌نمای نوردن در عمل چقدر کارایی داشته و نتیجۀ هرکدام از رویکردهای متقابل هنسل و کرتیس، به‌لحاظ تلفات انسانی، چه بوده است؟ این را با خواندن کتاب «مافیای بمب‌افکن» درخواهید یافت.
کتاب «مافیای بمب‌افکن» از دو یادداشت از نویسنده (یکی در ابتدای کتاب و دیگری در ابتدای فصل دوم)، مقدمه‌ای با عنوان «فایده‌ای ندارد، برکناری!»، نُه فصل که در دو بخش به نام‌های «رؤیا» و «وسوسه» تنظیم شده‌اند و یک بخش نتیجه‌گیری با عنوان «ناگهان، ایرهاوس نابود می‌شود. پوووف!» تشکیل شده است.
فصل‌های نُه‌گانۀ کتاب «مافیای بمب‌افکن» عبارتند از: «آقای نوردِن از وقت‌گذراندن در کارگاهش لذت می‌برد»، «نمی‌گذاریم سنت جلوی پیشرفت را بگیرد»، «احساس هم‌دردی انسانی نداشت»، «راستین‌ترین پیرو راستین!»، «ژنرال هنسل بهت‌زده بود»، «این خودکشی است، پسرها! خودکشی!»، «اگر بر من سجده کنی، صاحب همۀ آن‌ها می‌شوی»، «همه‌جا خاکستر شده؛ اینجا و اینجا و اینجا» و «تخریب بی‌امان».
کتاب «مافیای بمب‌افکن: طولانی‌ترین شب جنگ جهانی دوم» با ترجمه و مقدمۀ مرتضی بزرگیان در نشر آموخته منتشر شده است.

دربارۀ مالکوم گلدول، نویسندۀ کتاب «مافیای بمب‌افکن»
مالکوم تیموتی گلَدوِل (Malcolm Timothy Gladwell)، متولد 1963، روزنامه‌نگار، نویسندۀ کتاب‌های غیرداستانی، تولیدکنندۀ پادکست و سخنران عمومی کاناداییِ متولد انگلیس است. گلدول، رییس و یکی از بنیانگذاران شرکت پوشکین ایندوستریز است. این شرکت، یک شرکت تولید کتاب صوتی و پادکست است. گلدول همچنین از سال 1996 جزو همکاران نشریۀ نیویورکر بوده است.
پنج کتاب اول گلدول در فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک‌ تایمز بوده‌اند. آثار او عمدتاً در زمینۀ روان‌شناسی اجتماعی هستند. از کتاب‌های مالکوم گلدول می‌توان به «گفت‌وگو با غریبه‌ها: چرا در تشخیص حالات درونی دیگران شکست می‌خوریم»، «داوود و جالوت: آدم‌های ضعیف، وصله‌های ناجور و هنر پیکار با غول‌ها»، «نقطۀ عطف»، «ازمابهتران» و «هنر شکست خوردن» اشاره کرد.

رتبۀ کتاب «مافیای بمب‌افکن» در گودریدز: 4.03 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده