کتاب | هنر | هنر | موسیقی | موسیقی کرال ایران
موسیقی کرال ایران شابک: 9786226025027 224 صفحه 290 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 موسیقی کرال ایران حمید عسکری رابری هنر هنر موسیقی

637,500 ریال 850,000 ریال

ناشر: کتاب آبان

چاپ یکم

کتاب «موسیقی کُرال ایران» نوشتۀ حمید عسکری رابری
پژوهشی در تاریخچۀ موسیقی کُرال ایران و بررسی و تحلیل مسائل و چالش‌ها و موانع و ضرورت‌ها و راه‌های گسترش آن. کتاب «موسیقی کُرال ایران: مطالعه‌ای تاریخی – تحلیلی» یک پژوهش میدانی است که از جنبه‌های تاریخی و تحلیلی به موسیقی کُرال در ایران می‌پردازد.
حمید عسکری رابری در کتاب «موسیقی کُرال ایران» گزارشی از ابتدای پیدایش موسیقی کُرال در ایران و وضعیت و نحوۀ تداوم آن در سال‌های قبل و بعد از انقلاب به دست می‌دهد و همچنین به تحلیل و بررسی مسائل و چالش‌هایی که موسیقی کرال ایران با آن‌ها مواجه است می‌پردازد و از ضرورت گسترش این موسیقی و راهکارهایی که می‌توان به کمک آن‌ها موسیقی کرال را گسترش داد سخن می‌گوید.
کتاب «موسیقی کُرال ایران» تحقیقی مبتنی بر گفت‌وگو با بسیاری از موسیقی‌دانان ایرانی دربارۀ موضوع مورد بحث در این کتاب و جوانب مختلف آن است و متن کامل این گفت‌وگوها نیز در پایان کتاب آمده است.
کتاب «موسیقی کُرال ایران» کتابی است هم راهگشا و مفید برای کسانی که در ایران به‌صورت حرفه‌ای و تخصصی در زمینۀ موسیقی کُرال کار و پژوهش می‌کنند و هم خواندنی برای مخاطبان غیرمتخصص اما علاقمندان به موسیقی معاصر ایران.

مروری بر کتاب «موسیقی کُرال ایران»
کتاب «موسیقی کُرال ایران» از پیشگفتار، دیباچه، چهار فصل و یک مؤخره تشکیل شده است. فصل‌های چهارگانۀ این کتاب عبارتند از: «تاریخچۀ موسیقی کُرال ایران»، «مسائل و چالش‌های موسیقی کُرال ایران»، «گسترش موسیقی کُرال در ایران؛ ضرورت‌ها، موانع و راه‌های گسترش» و «مصاحبه با آهنگسازان، رهبران کُر و پژوهشگران».
فصل اول کتاب «موسیقی کُرال ایران» به مرور تاریخی موسیقی کُرال در ایران و پیشینۀ آن و سیری که این موسیقی در سال‌های قبل و بعد از انقلاب طی کرده می‌پردازد. فصل‌های دوم تا سوم کتاب به طرح مباحث تحلیلی دربارۀ موسیقی کُرال ایران و بررسی مسائل و چالش‌های آن اختصاص دارد و به اینکه چه موانعی بر سر راه گسترش موسیقی کُرال در ایران وجود دارد و چگونه می‌توان این موانع را برطرف کرد و ضرورت رفع این موانع و گسترش موسیقی کُرال در ایران چیست. در فصل چهارم کتاب «موسیقی کُرال ایران» هم متن کامل مصاحبه با موسیقی‌دانانی که در این کتاب به نظرات و دیدگاه‌هایشان ارجاع داده شده، آمده است.
موسیقی‌دانانی که مصاحبه‌هایشان را در کتاب «موسیقی کُرال ایران» می‌خوانید عبارتند از: دکتر محمدرضا آزاده‌فر، دکتر هومان اسعدی، امیر اسلامی، اتابک الیاسی، رازمیک اوحانیان، امیر آهنگ، دکتر آربی بابومیان، احمد پژمان، محمدرضا تفضلی، لوریس چکناوریان، حمیدرضا دیبازر، وارتان ساهاکیان، دکتر محمد سریر، دکتر محمدسعید شریفیان، علیرضا شفقی‌نژاد، میلاد عمرانلو، دکتر ساسان فاطمی، دکتر شاهین فرهت، مهدی قاسمی، شریف لطفی، سید علیرضا میرعلی‌نقی و دکتر امین هنرمند.
آواز جمعی در مدرسۀ عالی موسیقی، گروه کُر هنرستان عالی موسیقی، فعالیت گروه‌های کُر ایرانی از دهۀ 1320 تا سال 1357، نقش موسیقی‌دانان ارمنی در موسیقی کُرال ایران، جریان‌سازان موسیقی کُرال پس از سال 1357، فعالیت گروه‌های کُر ایرانی در دهه‌های 1370 تا 1390، مسئلۀ پیوند شعر و موسیقی آوازی و مسئلۀ هویت موسیقایی در موسیقی کُرال ایران، مسئلۀ تنظیم کُرال آوازهای محلی ایرانی، ضرورت گسترش موسیقی کُرال در ایران از جنبه‌های اجتماعی و موسیقایی و ادبی، واکنش‌های بازدارندۀ موسیقی‌دانان ایرانی در برابر موسیقی کُرال، ناهمواری بستر آموزش موسیقی کلاسیک در ایران، موانع جامعه‌شناختی بر سر راه موسیقی کُرال در ایران، تفاوت زیبایی‌شناسیِ آواز کلاسیک و آواز ایرانی، محدودیت توانایی‌های فنی گروه‌های کُر ایرانی، ضعف تربیت شنوایی موسیقایی در جامعۀ ایرانی و تأثیر آشنا کردن عامۀ مردم با موسیقی کُرال و نیز تأثیر حمایت از فعالیت سرود دانش‌آموزی در مدارس بر گسترش این موسیقی در ایران از جمله موضوعاتی هستند که در کتاب «موسیقی کُرال ایران» به آن‌ها پرداخته شده است.
کتاب «موسیقی کُرال ایران: مطالعه‌ای تاریخی – تحلیلی» در انتشارات کتاب آبان منتشر شده است.

دربارۀ حمید عسکری رابری، نویسندۀ کتاب «موسیقی کُرال ایران»
حمید عسکری رابری، متولد 1348 در رابر، موسیقی‌دان و آهنگساز ایرانی، پژوهشگر موسیقی و بنیانگذار و رهبر کُر اردیبهشت است. عسکری رابری دارای لیسانس فلسفه از دانشگاه تهران، فوق لیسانس رهبری کُر از کنسرواتوار دولتی کومیتاس ارمنستان، فوق لیسانس و آسپیرانتورا (معادل دکترا)ی آهنگسازی از کنسرواتوار دولتی کومیتاس ارمنستان و دکترای هنر با گرایش موسیقی‌شناسی از انستیتوی هنرهای زیبای آکادمی ملی علوم ارمنستان است.
عمده فعالیت‌های حمید عسکری رابری در زمینۀ آهنگسازی، بر موسیقی کُرال متمرکز است. از جمله آثار او در حوزۀ موسیقی کُرال می‌توان به «الهی سینه‌ای ده آتش‌آفروز» و «سه تابلو برای کُر (پاییز – بارون، زمستان سپیده بی‌پایان، بهار آفتابی)» و «ملکا ذکر تو گویم» اشاره کرد. او در دوران تحصیل در ارمنستان به‌خاطر «سه تابلو برای کُر» دیپلم افتخارِ مسابقۀ آهنگسازی را گرفته است.
مجموعه‌ای از آهنگ‌های حمید عسکری رابری در آلبومی به نام «طرح نو» منتشر شده است. عسکری رابری، آهنگسازی کتاب‌های درسی گویا، نوشتن موسیقی برای چند نمایش و فیلم داستانی، نوشتن مقالاتی تخصصی در نشریات ایران و ارمنستان و تدریس در کنسرواتوار دولتی کومیتاس ارمنستان و تدریس در پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران را نیز در کارنامۀ کاری خود دارد.

ادامه keyboard_arrow_down