طریقت شابک: 9786226731263 226 صفحه 230 گرم قطع: پالتوئی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 طریقت مایکل پیوئت کریستین گراس-لو حمیدرضا رفیعی علوم انسانی دین عرفان و تصوف

1,012,500 ریال 1,350,000 ریال

ناشر: مان کتاب

چاپ یکم

کتاب «طریقت» نوشتۀ مایکل پیوئِت و کریستین گراس – لو
حکمت چینی چقدر می‌تواند ما را در بهتر زیستن یاری کند و فیلسوفان چینی درباب زندگی نیک چه در چنته دارند؟ کتاب «طریقت: آموزه‌های فیلسوفان چینی درباب زندگی نیک»، با عنوان اصلی The Path: What Chinese Philosophers Can Teach Us About the Good Life، یک کتاب کاربردی برای یادگیری فوت‌وفنّ دستیابی به زندگی خوب از طریق آموزه‌های فلاسفۀ چین باستان است.
کتاب «طریقت» از آن دست کتاب‌هایی است که فلسفه را از ساحت انتزاعی بیرون می‌کشد و آن را به متن زندگی عملی می‌آورد تا به‌کمک آن رازهای خوب زیستن را بیاموزیم و به کار بندیم.
در کتاب «طریقت» با شیوه‌هایی برای خوب زیستن آشنا می‌شویم که متفاوت و در نقطۀ مقابل شیوه‌های رایج در کتاب‌های متعارفِ حوزۀ موفقیت هستند.
مایکل پیوئت و کریستین گراس – لو شیوه‌های دستیابی به زندگی نیک را از حکمت و تاریخ چین باستان و آموزه‌های فیلسوفانی چون کنفوسیوس و لائوتسو و... استخراج و در کتاب «طریقت» گردآوری و به مخاطبان ارائه داده‌اند.
متن اصلی کتاب «طریقت» اولین بار در سال 2016 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «طریقت»
آنچه مایکل پیوئت و کریستین گراس – لو سعی دارند در کتاب «طریقت»، با استفاده از آموزه‌های برآمده از تاریخ و فلسفۀ چین باستان و فیلسوفان چینی اعصار کهن، به ما بیاموزند این است که چگونه به‌درستی با آدم‌ها و دنیای پیرامون خود رابطه برقرار کنیم تا هم از زندگی فردی و هم از زندگی اجتماعی خود احساس رضایت پیدا کنیم.
کتاب «طریقت» ما را از نو با هرآنچه به قطع و یقین درست و خدشه‌ناپذیر می‌دانیم مواجه می‌کند و به ما می‌آموزد که به عقایدی که کورکورانه درستشان می‌شماریم شک کنیم و باورهایمان را از اساس دگرگون کنیم و از نو بسازیم تا به زندگی نیک دست یابیم.
گاهی الگوهایی را، به‌غلط و طبق عاداتی موروثی، درست می‌دانیم و از آن‌ها پیروی می‌کنیم درحالی‌که همین الگوها باعث احساس نارضایتی‌مان در زندگی هستند و اگر می‌خواهیم به زندگی خوب دست پیدا کنیم باید شهامت تغییر آن الگوها را پیدا کنیم. کتاب «طریقت» با ارائۀ فلسفه‌ای متفاوت با آن الگوها به ما این شهامت را می‌دهد که الگوهای کلیشه‌ای و بی‌ثمر زندگی خود را کنار بگذاریم و شیوه‌هایی نو برای تعامل با دیگران و محیط اطرافمان بیابیم.
در کتاب «طریقت» همراه با نویسندگان این کتاب به دنیای چین باستان و جغرافیای فکری فلاسفه‌ای چون کنفوسیوس و لائوتسو و... سفر می‌کنیم تا ببینیم آن‌ها چه‌چیز برای ما انسان‌های عصر مدرن در چنته دارند که می‌تواند زندگی ما را بهتر و غنی‌تر کند و ما را به رضایت از زندگی برساند.
کتاب «طریقت» جهان و آدمی را از منظر فلاسفۀ چین باستان به ما می‌شناساند و کمکمان می‌کند که از طریق این فلاسفه، جهان و انسان را از نو کشف کنیم و چیزهایی تازه در این باب بیاموزیم که می‌توانند زندگی‌مان را از این رو به آن رو کنند.
کتاب «طریقت» به ما نشان می‌دهد که حکمت چین باستان اگرچه به‌لحاظ زمانی فرسنگ‌ها با ما فاصله دارد اما به‌خوبی می‌تواند به پرسش‌های امروز ما پاسخ‌هایی درخور بدهد و راهکارهایی مفید برای حلّ مسائل و مشکلات امروزی‌مان ارائه کند.
کتاب «طریقت» از پیش‌گفتاری به‌قلم کریستین گراس – لو، مقدمه و نُه فصل تشکیل شده است. فصل‌های نُه‌گانۀ کتاب «طریقت» عبارتند از: «عصر بی‌خیالی»، «عصر فلسفه»، «درباب رابطه‌ها: کنفوسیوس و مناسک انگارین»، «درباب تصمیم‌گیری: منسیوس و جهان ناپایدار»، «درباب تأثیرگذاری: لائوتسو و خلق جهان‌ها»، «درباب سرزندگی: ممارست باطنی و بانشاط بودن»، «درباب خودانگیختگی: چوانگ‌تسو و جهانِ در تغییر»، «درباب سرشت بشر: شونزی و الگومند کردن جهان» و «عصر امکان».
در بخشی از کتاب «طریقت» می‌خوانید: «آخر این فیلسوفان چینی که بیش از دوهزار سال پیش می‌زیستند چه‌چیزی می‌توانند دربارۀ هنر زندگی به ما بیاموزند؟ احتمالاً تصویر این شخصیت‌ها در ذهن شما سیمای مردان خردمند و آرامی است که شعارهای بی‌ضرری دربارۀ هماهنگی و طبیعت سرمی‌دهند – البته اساساً اگر تصویری از آن‌ها در ذهن‌تان وجود داشته باشد. اما امروزه زندگی ما پرجنب‌وجوش و آزاد و تجددطلبانه است. ارزش‌ها، آداب، فناوری و باورهای فرهنگی‌مان با آنچه در آن دوره وجود داشته به‌کل متفاوت‌اند.
اگر بگوییم این اندیشمندان چشم‌انداز سراپا دور از انتظاری عرضه می‌کنند که به ما کمک می‌کند انسان‌های بهتری شویم و دنیای بهتری بسازیم چه؟ اگر بگوییم چنانچه این آموزه‌ها را جدی بگیرید، ایده‌های این متون معرکۀ چین باستان بالقوه می‌توانند شیوۀ زندگی را تغییر دهند چه؟ این موضوع محوریِ کتاب حاضر است: فیلسوفان چین باستان به مسائلی می‌پردازند که بسیار شبیه به مسائل امروزی ماست و آموزه‌هایشان دیدگاه‌های بنیادین تازه‌ای درباب زندگیِ نیک پیش می‌نهند.»

دربارۀ مایکل پیوئِت و کریستین گراس – لو، نویسندگان کتاب «طریقت»
مایکل پیوئِت (Michael Puett)، متولد 1964، استاد تاریخ چین در دانشگاه هاروارد است. درسگفتارهای فلسفۀ چینی پیوئت در دانشگاه هاروارد یکی از محبوب‌ترین درسگفتارها در این دانشگاه است.
در سال 2013 به پیوئت، به‌‌عنوان مدرس برتر در مقطع کارشناسی، مدرک استادی کالج هاروارد اعطا شد.

کریستین گراس – لو (Christine Gross-Loh)، متولد 1968، روزنامه‌نگار است. گراس – لو دارای دکترای تاریخ آسیای شرقی از دانشگاه هاروارد است و همکاری با نشریات «وال استریت ژورنال»، «آتلانتیک» و «هافینگتون پُست» را در کارنامۀ کاری خود دارد.
از کریستین گراس – لو کتابی هم با عنوان «والدین بدون مرز» منتشر شده است.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «طریقت»
کتاب «طریقت: آموزه‌های فیلسوفان چینی درباب زندگی نیک» با ترجمۀ حمیدرضا رفیعی در انتشارات مان کتاب منتشر شده است.
حمیدرضا رفیعی، متولد 1342، مترجم ایرانی است. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «بخشش»، «شهود»، «درک واقعیت جهان موازی» و «کارما» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم