کتاب | علوم انسانی | ادبیات | داستان ایرانی | چهره ی پنهان عشق
چهره ی پنهان عشق شابک: 9786220110835 126 صفحه 170 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 چهره پنهان سیامک گلشیری علوم انسانی ادبیات داستان ایرانی

892,500 ریال 1,050,000 ریال

ناشر: چشمه

چاپ یکم

رمان «چهره‌ی پنهان عشق» نوشتۀ سیامک گلشیری
رمانی دربارۀ واکاوی درون و برون. رمان «چهره‌ی پنهان عشق» رمانی است دربارۀ کشمکش‌های عاطفی و احساسی در متن فضایی مبهم و رازآلود.
سیامک گلشیری در رمان «چهره‌ی پنهان عشق» داستانی خلق کرده که هم حاوی معما و تعلیق است و هم حاوی مضامینی اجتماعی و روان‌شناختی. او در این رمان، چند موقعیت داستانی را، به‌موازات هم و به‌نحوی گره خورده با یکدیگر، پدید آورده است.
رمان «چهره‌ی پنهان عشق» رمانی است با روایتی ساده و سرراست که در پسِ سادگی‌اش پیچیده و رمزآلود و چندلایه است. در این رمان، هم با موقعیتی مبهم و معمایی مواجهیم و هم با واکاوی گذشته و عواطف و احساسات و بحران روابط عاطفی.

مروری بر رمان «چهره‌ی پنهان عشق»
شخصیت اصلی رمان «چهره‌ی پنهان عشق» مردی است به نام پیام که گویی با نامزدش، رعنا، اختلافی پیدا کرده و وسط یک مهمانی در خانۀ رعنا، ناگهان مجلس را ترک کرده و به خانۀ خودش برگشته است.
در ابتدای رمان «چهره‌ی پنهان عشق» پیام را در حالت خواب‌وبیدار می‌بینیم که تلفنش زنگ می‌خورد. رعنا پشت خط است. حرفی از مهمانی و قهرِ پیام به میان می‌آید. رعنا می‌خواهد بداند آیا دلیل اینکه پیام یکباره خانۀ رعنا را ترک کرده، حسادت بوده است. پیام اما جواب سربالا می‌دهد و توضیح درستی راجع به اینکه چرا مهمانی را ترک کرده نمی‌دهد و فقط می‌گوید که خسته بوده است. اما حینِ مکالمۀ تلفنی، پیام رازی را برای رعنا افشا می‌کند. او از دختری می‌گوید که رعنا هم او را می‌شناسد. پیام می‌گوید که دختر، زمانی او را دوست داشته و پیام حالا در فکر آن دختر است و اینکه چرا با او ازدواج نکرده است.
پیام قصد دارد خانه و زندگی‌اش را رها کند و برود شمال. اما در ادامۀ رمان «چهره‌ی پنهان عشق» می‌بینیم که اتفاقات دیگری می‌افتد. سهراب، سرایدار خانه، و زنش، گل‌مریم، دعواشان شده است. سهراب گل‌مریم را کتک زده است. گل‌مریم به پیام می‌گوید که سهراب با دختردایی‌اش ازدواج کرده است و او هم زنگ زده پدر و مادرش بیایند و می‌خواهد از سهراب طلاق بگیرد.
اما داستان دیگری هم در رمان «چهره‌ی پنهان عشق» در راه است. سروکلۀ مأموران پلیس در خانۀ پیام پیدا می‌شود. آن‌ها در جستجوی چیزی هستند و برای همین کارتن‌هایی را که در خانه است باز می‌کنند. از طرفی پدر و مادر گل‌مریم هم سر می‌رسند. قضیه چیست و این داستان معماییِ چندلایه قرار است به کجا ختم شود؟ ماجرای پیام و رابطه‌اش با رعنا، دعوای سهراب و گل‌مریم و جستجوی پلیس‌ها به کجا خواهد انجامید؟ پاسخ این پرسش‌ها را با خواندنِ کاملِ رمان «چهره‌ی پنهان عشق» و همراه شدن با شخصیت‌ها و ماجراهای این رمان درخواهید یافت.
در بخشی از رمان «چهره‌ی پنهان عشق» می‌خوانید: «از پلکان که پایین می‌رفتم لحظه‌ای جلو چشمم آمد که مرد چاق، همان‌طور که دستم را از پشت پیچانده بود، هلم می‌داد توی سالن. بعد، یک‌‌آن سردی دست‌بند را حس کرده بودم که به دست‌هایم خورده بود و تمام بدنم به لرزه افتاده بود. چهره‌ی مرد قدبلند را می‌دیدم که خیره شده بود به کارتن پرینتر. یاد لحظه‌ای افتادم که برای اولین‌بار لبخند زده بود و من خوشحال شده بودم و همه‌چیز را فراموش کرده بودم. توی اتاق انتهای سالن نشستم لب تخت و دوشاخه‌ی تلفن را فرو کردم توی پریز. به خودم گفتم باید به یک نفر زنگ بزنم، باید برای یکی قضیه را بگویم، اما یادم نمی‌آید گوشی را برداشته باشم. بلند شدم و برگشتم بیرون. توی حیاط آن دو مرد را به‌اسم صدا زدم. بعد بی‌اختیار بلند سهراب را صدا زدم. وقتی داشتم با عجله می‌رفتم سمت درِ حیاط، شنیدم درِ اتاق سهراب و گل‌مریم باز شد. برنگشتم. درِ آهنی حیاط را باز کردم و رفتم بیرون. هیچ خبری از پراید سفید نبود. رفتم وسط کوچه و دو طرف را نگاه کردم. انگار مدت‌ها بود کسی از کوچه رد نشده بود. اصلاً انگار همه‌ی این چیزها را خواب دیده بودم.»
رمان «چهره‌ی پنهان عشق» در نشر چشمه منتشر شده است.

دربارۀ سیامک گلشیری، نویسندۀ رمان «چهره‌ی پنهان عشق»
سیامک گلشیری، متولد 1347 در اصفهان، داستان‌نویس، مدرس داستان و مترجم ایرانی است. او فرزند احمد گلشیری، مترجم ایرانی، و برادرزادۀ هوشنگ گلشیری، نویسندۀ مشهور ایرانی، است.
گلشیری دارای فوق لیسانس زبان و ادبیات آلمانی است. او، هم در حوزۀ بزرگسال و هم در حوزۀ کودک و نوجوان، داستان نوشته است. زندگی طبقۀ متوسط شهرنشین ایرانی و مسائل و بحران‌های این طبقه، از جمله بحران روابط میان زوج‌ها، از مضامین اصلی داستان‌های بزرگسال سیامک گلشیری است.
از آثار داستانی گلشیری در حوزۀ ادبیات بزرگسال می‌توان به مجموعه داستان «رُژ قرمز» و رمان‌های «مهمانی تلخ» و «خفاش شب» و «آخرین رؤیای فروغ» و از آثار داستانی او در حوزۀ ادبیات کودک و نوجوان می‌توان به مجموعه رمان‌های پنج‌گانۀ «خون‌آشام» و رمان‌های «آرش و تهمینه» و «داستان انتقام» و از ترجمه‌هایش می‌توان به رمان «میراث» و نمایشنامۀ «چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟» اشاره کرد.
سیامک گلشیری همچنین آثاری از متون کلاسیک فارسی را بازنویسی کرده که از جملۀ آن‌ها می‌توان به بازنویسی قصه‌هایی از کتاب «هزار و یک شب» اشاره کرد. او همچنین تصحیح و ویرایشی از متن کامل «هزار و یک شب» ترجمۀ عبداللطیف طسوجی به دست داده است.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده