کتاب | علوم انسانی | ادبیات | اصلاح 8 | زبان بازتاب زمان فرهنگ و اندیشه
زبان بازتاب زمان فرهنگ و اندیشه شابک: 9789644161186 240 صفحه 278 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 2200 زبان بازتاب زمان فرهنگ اندیشه نادر جهانگیری علوم انسانی ادبیات اصلاح 8

72,000 ریال 90,000 ریال

ناشر: آگاه

چاپ دوم

زبان: بازتاب زمان، فرهنگ و اندیشه
مجموعه مقالاتی درباره زبان‌شناسی. نادر جهانگیری در مقاله‌های کتاب «زبان: بازتاب زمان، فرهنگ و اندیشه» به طرح مباحثی در زمینه زبانشناسی و ارتباط آن با جامعه و فرهنگ پرداخته و ساز و کار شناخت و درک جهان به واسطه زبان را مورد بررسی قرار داده است. بعضی مقالات این کتاب به‌طور کلی به بحث در باب زبان‌شناسی و مباحث نظری این حوزه می‌پردازند و بعضی دیگر به طور مشخص بر زبان فارسی و موضوعاتی نظیر ساختار این زبان و وجوه جامعه‌شناسانه آن متمرکزند.
مقالاتی که در این کتاب می‌خوانید عبارتند از: «توانش زبانی»، «رفتار غیرکلامی»، «نگاهی تازه به گویش‌شناسی»، «زبان‌شناسی تاریخی و چشم‌انداز آینده آن»، «تغییر زبان در زمان و مکان»، «پاره‌ای ویژگی‌های جامعه‌شناختی زبان فارسی»، «الگوهای متغیرها در فارسی تهران»، «گونه‌های احترام، سلطه و همبستگی در زبان فارسی»، «گسترش زبان بر پایه طبقه اجتماعی، در کودکان دبستانی»، «یادگیری زبان از دیدگاه زبان‌شناسی اجتماعی»، «مروری بر دیدگاه‌ها و شیوه‌های عصب‌شناسی زبان و اختلالات زبانی»، «منطق فازی و معنای واژه» و «فضاهای نظام‌دار، الگویی مناسب برای تحلیل زبان به عنوان پدیده‌ای پویا».
از بین این مقالات مقاله «الگوهای متغیرها در فارسی تهران» با همکاری پروفسور ریچارد ا. هادسن، مقاله «یادگیری زبان از دیدگاه زبان‌شناسی اجتماعی» با همکاری زیبا پرتوی و مقاله «فضاهای نظام‌دار، الگویی مناسب برای تحلیل زبان به عنوان پدیده‌ای پویا» با همکاری سعید فکری و محمدرضا مولایی نوشته شده است.
کتاب «زبان: بازتاب زمان، فرهنگ و اندیشه» در انتشارات آگاه منتشر شده است.
درباره نویسنده: نادر جهانگیری (- 1323)، زبان‌شناس ایرانی و استاد بازنشسته دانشگاه فردوسی مشهد.

ادامه keyboard_arrow_down