کتاب | علوم انسانی | ادبیات | طنز و گزین گویه | اردشیرنامه
اردشیرنامه شابک: 9789641720065 208 صفحه 240 گرم قطع: خشتی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1000 اردشیرنامه اردشیر رستمی علوم انسانی ادبیات طنز و گزین گویه

1,492,500 ریال 1,990,000 ریال

ناشر: نشر دنیای نو

چاپ دوم

کتاب «اردشیرنامه» اثر اردشیر رستمی
طراحی عمری طولانی دارد و احتمالا اولین طراحی‌هایی که انسان‌ها انجام داده‌اند به طرح‌های به جا مانده بر روی دیوار غارها مربوط است. طراحی، بازنمایی تصویری ذهنی، خیالی یا واقعی است که در طول تاریخ تکوین یافته و فرم‌ها و شیوه‌های مختلفی پیدا کرده است. گاهی عمیق‌ترین دغدغه‌ها و ایده‌ها و افکار یا ساده‌ترین امور زندگی روزمره در طرحی ساده با چند خط به تصویر درآمده و ماندگار شده است. کتاب «اردشیرنامه» شامل طرح‌ها و نوشته‌هایی از اردشیر رستمی است که در اوج سادگی می‌توانند خواننده را به تامل وادارند.
کتاب «اردشیرنامه» دربرگیرنده طرح‌هایی است که اردشیر رستمی از شکل‌ها و فرم‌های مختلف قوری کشیده و با پیچ و تاب‌ها و تغییرانی که در شکل مرسوم قوری به وجود آورده معناهای مورد نظرش را در طرح‌های متنوعش از قوری گنجانده است.
هریک از طرح‌های کتاب «اردشیرنامه» با جملاتی از اردشیر رستمی همراه است که آنها نیز بسیار ساده‌اند اما گاه در عین سادگی مفهومی پیچیده در درون آنها نهفته است. این جملات لزوما تفسیری بر طرح‌های کتاب نیستند اما ارتباطی معنایی میان متن و طرح‌ها برقرار است.
عنوان این کتاب اردشیر رستمی یادآور مثنوی شش هزار بیتی به زبان فارسی با عنوان «اردشیرنامه» نیز هست که توسط شاهین شیرازی در قرن هشتم هجری قمری سروده شده و به لحاظ موضوعی به بخش‌های مختلفی تقسیم شده است.
اردشیر رستمی اگرچه بیشتر در زمینه هنرهای تجسمی شناخته می‌شود اما او به شعر و ادبیات هم بسیار علاقه‌مند است و رد این علاقه او در نوشته‌هایی که در کنار طرح‌هایش منتشر کرده دیده می‌شود. کتاب «اردشیرنامه» به «جویندگان تازگی، آنان که تسلیم گذشته نمی‌شوند» تقدیم شده است. مخاطبان این کتاب طیف گسترده‌ای از افراد را شامل می‌شود و حتی کسانی که هیچ آشنایی با هنرهای تجسمی و طراحی ندارند می‌توانند با کتاب «اردشیرنامه» ارتباط برقرار کنند.

مروری بر کتاب «اردشیرنامه»
کتاب «اردشیرنامه» شامل طرح‌ها و نوشته‌های اردشیر رستمی است که پس از انتشار با اقبال زیاد خوانندگان روبرو شد.
اردشیر رستمی در سال‌های اخیر در فرم‌های مختلف هنری و نوشتاری به فعالیت پرداخته و کتاب «اردشیرنامه» بازتابی از دو وجه پررنگ از علایق اوست: طراحی و شعر و ادبیات. طرح‌هایی که در کتاب «اردشیرنامه» با آنها روبرو می‌شویم مثل سبک کلی کار اردشیر رستمی، طرح‌هایی موجز و شاعرانه هستند؛ طرح‌هایی ار قوری‌هایی که هریک با یک ویژگی از دیگر قوری‌ها متمایز شده است.
یکی از ویژگی‌های کار اردشیر رستمی استفاده از خطوط ساده است. او به طور کلی، چه در طرح‌هایش و چه در نوشته‌هایش، در پی سادگی است. احتمالا همین ویژگی ساده بودن است که باعث می‌شود طیف گسترده‌ای از مخاطبان با آثارش ارتباط برقرار کنند. قوری‌های کتاب «اردشیرنامه» بسیار ساده‌اند اما در درون این سادگی معنایی نهفته است و در عین‌حال بسیار متنوع‌اند.
طرح‌های رستمی از قوری‌های مختلف با جملاتی کوتاه همراه است که گاه خیلی معمولی به نظر می‌رسند اما در کنار هم قرار گرفتن طرح‌ها و جملات در قالب یک کتاب به آنها معنایی منسجم و کلی بخشیده است. اردشیر رستمی در «اردشیرنامه» نیز حتی وقتی به سراغ مضامین تلخ رفته آنها را به نوعی تلطیف کرده است.
زیبایی در سادگی است و علاوه بر این، چیزها و امور ساده اهمیت زیادی دارند. این جمله را می‌توان اصلی‌ترین ویژگی آثار اردشیر رستمی دانست که در کتاب «اردشیرنامه» نیز به وضوح دیده می‌شود. رستمی به طور کلی معتقد است که چیزهای ساده بسیار با اهمیت‌اند.
طرح‌های متنوع قوری و نوشته‌های مربوط به آنها که در کتاب «اردشیرنامه» آمده حاصل تنش درونی اردشیر رستمی در برهه‌ای خاص بوده که البته این تنش وقتی به روی کاغذ آمده‌ دلنشین و قابل تامل شده‌ است. رستمی درباره روند خلق این طرح‌ها و نوشته این توضیح را داده که: «در یکی از شب‌های تابستان 86 که خوابم نمی‌برد برخاسته و تا صبح تعداد 115 طرح قوری کشیدم. قوری‌های ساده ولی پیچیده شده بودند. بعد از طراحی نگاهشان کردم و جملاتی برایشان نوشتم. برخی از جملات بسیار ساده بودند که بارها همه آن را شنیده‌اند ولی چون حاصل تجربه شخصی بوده‌اند تغییرشان ندادم. اما بعضی از آن‌ها پس از بارها خواندن شدن باز برایم تازگی دارند. سال 86 برایم سالی بسیار بسیار سخت بود که با تجربیات جدید از زندگی همراه بود. سال دگرگونی روحی و فکری و شخصیتی بود.»
کتاب «اردشیرنامه» نشان دهنده تکرار و تنوع همزمان است. تکرار طرح‌هایی از قوری‌ که هریک متفاوت از دیگری است. اردشیر رستمی در کنار این طرح‌ها موضوعات مختلف روزمره‌ای را که بدیهی به نظر می‌رسند دستمایه جملاتی کوتاه قرار داده و تلاش کرده از آنها آشنایی‌زدایی کند و از منظری دیگر دوباره به آنها بنگرد. امور ساده روزمره از آن جهت بدیهی و ثابت فرض می‌شوند که مدام و از سر عادت تکرار می‌شوند بی‌آنکه به آنها فکر شود. اما وقتی از زاویه‌ای متفاوت به آنها بنگریم می‌بینیم که زوایای پنهان و نادیده‌ای در آنها وجود دارد که توجه به آنها می‌تواند معنی دوباره‌ای به امور ساده روزمره بدهد.
طرح‌ها و به خصوص نوشته‌های اردشیر رستمی در کتاب «اردشیرنامه» وجوهی از نگاه او را به جهان پیرامونش نشان می‌دهد. جهانی که سرشار از تلخی و شادی و مهربانی و زشتی و خوبی و بدی و شرم و مضامین و احساسات متنوع و گاه متضاد دیگری است که همه ما روزانه با آنها روبرو می‌شویم اما اغلب از آنها غافلیم و توجهی به آنها نداریم. طرح‌ها و نوشته‌های کتاب «اردشیرنامه» بار دیگر و به ساده‌ترین شکلی توجه ما را به چیزهای کوچک اما با اهمیت جلب می‌کند.
کتاب «اردشیرنامه» در انتشارات دنیای نو منتشر شده است.

درباره اردشیر رستمی، نویسنده کتاب «اردشیرنامه»
اردشیر رستمی متولد 1349 در تبریز است. او به عنوان کاریکاتوریست و طراح و تصویرساز شناخته می‌شود اما به مرور به سمت دیگر عرصه‌های هنری نظیر مجسمه‌سازی و شاعری و بازیگری هم رفته است. او به عنوان طراح و کاریکاتوریست با نشریات متعددی همکاری داشته و یادداشت‌هایی نیز به صورت روزانه یا گاه به گاه در روزنامه‌ها و مطبوعات منتشر کرده است. رستمی چندین نمایشگاه مختلف هم برگزاری کرده و چند کتاب نیز از او منتشر شده است. «تلنگر»، «درخت‌ها ایستاده سفر می‌کنند»، «شهروند خط صفر» و «مادران کبوتر می‌شوند» عناوین برخی از کتاب‌های اردشیر رستمی هستند.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده